Nové obchodní centrum Central Jablonec.

Nové obchodní centrum Central Jablonec. | foto: Cushman&Wakefield

Obchodní centra se rozšíří, nových vznikne minimum

  • 6
Do výstavby obchodních center na „zelené louce“ se developeři nehrnou. Osmdesát procent nových ploch vznikne v příštích dvou letech rozšířením stávajících kapacit. Důvodem je to, že trh je z velké části saturovaný a rozšiřování je jednodušší.

Nových obchodních center se v Evropě staví méně než v minulosti. V tuzemsku je jediným nově postaveným obchodním centrem Central Jablonec. Developeři jdou naopak cestou rozšiřování těch stávajících. V Česku je tento trend silnější. Až osmdesát nových ploch totiž vzniká tímto způsobem, zatímco v Evropě je to jen čtvrtina.

Rozšiřovat se bude v brzké době obchodní centrum IGY České Budějovice a Centrum Chodov. V České republice se letos připravuje 57 tisíc m² nových obchodních ploch. Číslo mohlo být vyšší, ale posunulo se otevření obchodního domu Kika v centru Galerie Butovice. Přesto jde oproti loňsku o nárůst. V roce 2016 přibylo přes 33 tisíc metrů čtverečních obchodních center - hradecký Aupark a Galerie Přerov.

„Trh je už pomalu saturovaný. V České republice je málo míst, kde dává smysl postavit dobré obchodní centrum,“ říká partner společnosti Cushman & Wakefield Jan Kotrbáček. Podle něj spíš pro developery dává smysl rozšiřovat stávající obchodní centra, protože doba přípravy projektů je kratší, jsou vyřešeny problémy s hromadnou dopravu a tato místa se mohou opřít o stávající klientelu.

Výstavba padá jako v době krize

Hlad po dalších nákupních střediscích klesá v celé Evropě. Podle reportu společnosti Cushman & Wakefield vznikne v letech 2017 a 2018 celkem 6,8 milionů metrů čtverečních nových obchodních ploch. Ve srovnání s velmi silným rokem 2015 je to pokles o 26 procent. Jen o jedno procento vyšší propad zaznamenal trh v roce 2009, kdy se přelila finanční krize z USA do Evropy. Největší boom výstavby byl právě v letech, které období recese těsně předcházely.

Ve východní a střední Evropě krize dopadla na development obchodních ploch méně fatálně a jakmile se trh zotavil, právě tento region přál rozvoji nových obchodních center více než západ Evropy, kde se v minulých letech podle některých hlasů blíží předkrizové úrovni. „Neřekl bych, že trh je teď přehřátý,“ myslí si Kotrbáček.

Zamýšlená budoucí podoba vnitrobloku u Václavského náměstí. Projekt Savarin zahrnuje celkem 16 tisíc metrů čtverečních pozemků.

Původní projekt předchozího vlastníka - skupiny Ballymore - chtěl jízdárnu i dvory zastřešit. Architekt Jakub Cigler jej přepracoval.

Potenciál pro výstavbu nových obchodních center přesto ještě je na několika místech v tuzemsku. Jedním z nejlukrativnějších je chystaný projekt Savarin v centru Prahy, kde vzniknou atraktivní obchodní prostory na zhruba 35 000 m². Projekt je ve fázi plánování. V Brně dojde k revitalizaci území u hlavního nádraží. Další atraktivní prostory, které lákají developery jsou v centru Plzně, Zlína a v pražských Dejvicích u Vítězného náměstí.

V České republice je kolem 90 obchodních center a zhruba dvě stě retail parků. ČR má také velký podíl hi-street lokalit, tedy komerčních prostor v centrech měst. Německo je na tom ale ještě lépe.