Intersparu se Potraviny Hruška hodí pro budovanou síť malých prodejen, která má doplnit supermarkety. Ilustrační foto.

Intersparu se Potraviny Hruška hodí pro budovanou síť malých prodejen, která má doplnit supermarkety. Ilustrační foto. | foto: Atelier A

Obchodní řetězce zvažují odkup českých Potravin Hruška

  • 15
Největší česká síť obchodů s potravinami, řetězec Potraviny Hruška, je na prodej přes rok. Konečného zájemce ale zatím nemá. Nejprve začala kolem řetězce loni kroužit finanční skupina Penta, posléze podle informací MF DNES vyjednával o koupi rakouský řetězec Interspar. Teď se hlásí i další řetězce.

Řetězec potravin Hruška patří ze 40 procent pětasedmdesátiletému Karlu Hruzíkovi (na fotografii). Síť má téměř tři stovky vlastních obchodů. Karel Hruzík - majitel Potravin Hruška

Potraviny Hruška, které mají silnou pozici hlavně na Moravě, by se hodily do skladby Intersparu. Ten totiž začal zhruba před rokem budovat v Česku vedle hypermarketů Interspar také menší prodejny Spar.

Sparu by pomohly hodně posílit jeho postavení na českém trhu, které je zatím ve srovnání s ostatními řetězci, jako je Tesco, Ahold či diskontní Kaufland, dosti slabé.

Malé regionální obchody zajímají velké řetězce

Největší majitel Potravin Hruška Hruzík byl prodeji Sparu nakloněn, na rozdíl od prodeje finanční skupině Penta. Ale nakonec to byl zahraniční řetězec, který z koupě couvnul.

Potraviny Hruška

- největší česká síť prodejen s potravinami, dnes má zhruba 230 obchodů 

- majiteli jsou Karel Hruzík se 40 %, po třiceti procentech má Jarmila Plevová a Jana Škrabalová

- kromě vlastních prodejen provozují i velkoobchody, se kterými také začínali; ty zásobují dalších zhruba 250 obchodů 

- v roce 2007 byly tržby 6,3 miliardy a zisk 158 milionů korun 

- vlastní prodejny mají na severní a jižní Moravě a ve východních Čechách

Nebylo to poprvé, co Spar začal vyjednávat a nakonec odešel s prázdnou. Zpočátku byl mezi zájemci o Julia Meinla, kterého nakonec získal Ahold, poté se ucházel o Delvitu, kterou koupila Billa, a naposledy i o Plus Discounty (dnes již Penny Market).

Nyní se o Hrušku podle jednoho z dobře informovaných zdrojů z byznysu uchází Tesco a Ahold. Mluvčí obou nadnárodních sítí Eva Karasová a Libor Kytýr však shodně tvrdí, že akviziční plány svých firem nekomentují.

"Jsou to jen drby," reagoval pro MF DNES lakonicky Hruzík.

Manažer, s nímž ve firmě pracuje i jeho syn, vybudoval Potraviny Hruška se svými společníky Jarmilou Plevovou a Janou Škrabalovou (každá vlastní v Hrušce podíl po třiceti procentech) z někdejšího socialistického podniku Zelenina Ostrava. Nejprve skutečně začínali s velkoobchodem zeleniny, postupně k němu začali přidávat vlastní prodejny.

Velkoobchody dnes mají tři, z nich kromě vlastních prodejen zásobují další obchody. K tomu budují od roku 2007 vlastní pekárnu v Ostravě. Na loňský rok měli naplánovány sedmimiliardové tržby a zisk čtvrt miliardy. V roce 2007 jejich prodejny a velkoobchody utržily 6,5 miliardy a vydělaly 157 milionů korun čistého.

Hruška má nejen velmi zajímavý tržní podíl, zvláště na Moravě, ale dlouhodobě i vzorné výsledky hospodaření. S výjimkou roku 1995 byl řetězec za posledních čtrnáct let vždy v zisku. Před šesti lety byla firma také jednou z postižených krachem ostravské Union banky, ale odškodnění z fondu pojištění vkladů se nakonec dočkala.

V posledních letech síť své pozice posilovala, když přebírala vybrané zavírané prodejny například Julius Meinl či dalších menších řetězců. Naposledy například převzala prodejny Konzumu Hradec Králové či Pramenu Olomouc.

Karel Hruzík se vedle expanze obchodů věnoval v letech 1993 až 2006 také komunální politice, a to jako zastupitel rodného ostravského obvodu Plesná za KDU-ČSL. Nyní se ale s odkazem na svůj věk z politiky stáhl.

,