Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Obchodních center je moc, hůře dostupná skomírají

  2:58
Kdysi se do každého nového obchodního centra hrnuly zástupy lidí. Ale ta doba je pryč: obchodní domy postavené na špatném místě bojují s nedostatkem zákazníků a malými tržbami. Lidé jsou totiž při nakupování stále náročnější, a tak ignorují ta centra, k nimž musí chodit více než pět minut pěšky, přejíždět několik křižovatek či platit za parkování.
Některá obchodní centra si stěžují na nezájem zákazníků. Může za to i velká konkurence. Ilustrační foto.

Některá obchodní centra si stěžují na nezájem zákazníků. Může za to i velká konkurence. Ilustrační foto. | foto: Radek Miča, MAFRA

Nejvíce takovýchto míst je v metropoli: nejopuštěnější lokalitou jsou pražské Stodůlky, které už přišly zhruba o třetinu obchodů. Problémy se však objevují už i v krajských městech, jako je Brno, České Budějovice, Liberec či Plzeň.

Prvním znakem neúspěchu bývá prázdné parkoviště, po něm obvykle následují více či méně šikovně maskovaná prázdná místa po zavřených obchodech. Tvrdá čísla o návštěvnosti většina obchodních center nezveřejňuje.

Místo parkoviště paintball
Jedním z příkladů chrámů konzumu, který své místo na trhu dlouhá léta marně hledá, je obchodní centrum v Praze Stodůlkách. Špatná poloha a velká konkurence v okolí způsobily, že z původních padesáti obchodů lze dnes nalézt v centru něco málo přes třicet. Většina z nich se snaží o jakousi mutaci výprodejového obchodu. Na parkovišti v podzemí je vždy kde zaparkovat.

Dvě mouchy jednou ranou se rozhodli zabít jeho provozovatelé, když v jedné z částí parkoviště udělali paintballové hřiště. V nedalekých Nových Butovicích se vypořádali se stejným problémem instalací ruční myčky. "Víme, že nesoutěžíme ve stejné kategorii jako Chodov či Palladium, ale musíme se soustředit na kvalitu," sliboval na nedávné konferenci Nejen o retailu zástupce společnosti Bainbridge, majitele Stodůlek a několika dalších center, kde dříve sídlil Carrefour.

Konference se symbolicky odehrávala v prvním patře Stodůlek, které je už přes rok zavřené, a jak hlásají nápisy, "rekonstruuje se". Zatím se s ním neděje nic.

Pro majitele špatně fungujících obchodních center je totiž hodně těžké rozhodnout, zda do takového centra nalít další desítky milionů s rizikem, že jen zvýší ztrátu celé investice.

"Lék na špatná centra není, když nejsou v pořádku základní faktory," říká skepticky ke snahám o nápravu pověsti center Martin Macháč, obchodní šéf společnost Unibail- Rodamco vlastnící a provozující centra Chodov a Černý Most. Ta jsou mezi experty považována za ta, kterým se daří.

Základní faktory úspěšnosti obchodních center jsou dobré místo a pestrá nabídka obchodů, které přitáhnou zákazníky. "Třeba v Praze je jedním z hlavních faktorů blízkost metra. V některých případech stačí, aby bylo pár stovek metrů dál, a už to má negativní vliv," říká Kevin Turpin, šéf oddělení průzkumu trhu realitní poradenské společnosti Jones Lang Lasalle. To je příklad třeba Nových Butovic v Praze, kde je nutné při cestě z metra podejít rušnou silnici, což přístup pro pěší komplikuje.

. Komu se (ne)daří

Úspěšná obchodní centra
Praha – Nový Smíchov, Chodov, Černý Most, Metropole Zličín
Brno – Vaňkovka, Olympia
Plzeň – Olympia
Olomouc – Globus

Obchodní centra s problémy
Praha – Stodůlky, Nové Butovice
Brno – Futurum
Ústí nad Labem – Tesco

Nová centra s pomalým rozjezdem
Praha – Palladium (otevřeno 2007), Šestka (otevřeno 2006)
Plzeň – Plaza (otevřeno 2007)

Pramen: Nájemci, experti z byznysu

Ideální ale nejsou ani příjezdy do ostatních center, jako je Šestka či Europark na kraji Prahy. Řidiče obvykle rozčiluje, když musí na několika křižovatkách odbočovat doleva, aby se do center dostali. Ta se tak často snaží u města vymoci přívětivější příjezd. V poslední době se to podařilo například Europarku Štěrboholy či Černému Mostu.

Nejlépe na tom není s dopravní dostupností ani loni na podzim otevřené Palladium, stojící v centru Prahy naproti obchodnímu domu Kotva. "Dostupnost tohoto centra je minusem. Kolem sice projde 60 tisíc turistů, ale jako český zákazník máte časový problém se na místo přehuštěným provozem dostat, a navíc je tu placené parkoviště," říká Macháč.

Zatímco do fungujících center stojí prodejci oblečení, bot, sportu či zubních kartáčků fronty, do těch se špatným zvukem se nikdo nehrne. Majitelé centra se tak dostávají do začarovaného kruhu. Bez dobré nabídky totiž nemají možnost zákazníky zpět přitáhnout.

Jak přilákat dobrý obchod?
Šanci získat dobrého nájemce do takového centra mají především silní majitelé. To znamená ti, kteří vlastní v Evropě obchodních center desítky, a mají tak co nabídnout výměnou za jedno ošklivější káčátko. Takto se například do centra Novodvorská v Praze, z kterého po pomalém rozjezdu prodejci utíkali, podařilo přilákat obchod s oděvy C&A.

Ten je považován za jednoho z klíčových tahounů mezi oděvními řetězci. "Jednání trvala hodně měsíců. Musíte mít hlavně co nabídnout," říká David Pažitka z francouzské společnosti Segece, která kromě centra Novodvorská vlastní i zlaté vejce Nový Smíchov, nově i Plzeň Plaza a v Evropě má na čtyři sta podobných nákupních komplexů.

Problémem při získávání atraktivních obchodníků je i narůstající počet obchodních center. Firmy jako H&M, C&A či New Yorker nechtějí být úplně všude a požírat si své vlastní zákazníky. "Registrujeme menší zájem obchodníků jít do měst, jako je Brno, Liberec, Plzeň či České Budějovice," potvrzuje Turpin nasycenost určitých měst.

I tato města už kromě Prahy začínají být přeplněná, což s sebou nese pokles zájmu o některé lokality. Například v Brně se dobře daří nedávno otevřené Vaňkovce v centru, ale hůře už je na tom třeba Futurum na okraji města.

Podle šéfa jednoho z tamních obchodníků, který je i v dalších centrech po republice, po převzetí Carrefouru Teskem pocítili změnu ve složení zákazníků. Tesco je totiž zaměřeno více na šetřivější kupující, což se projevuje na tržbách. Kvůli příchodu Teska například v Hradci Králové získalo na úkor místního Futura větší popularitu centrum, kde sídlí Interspar, který cílí na střední třídu.

"Struktura zákazníků se změnila, ale Futurum Hradec Králové i Ostrava jdou nahoru," říká na to Pavel Klimeš ze společnosti EMCM, která tato a další centra spravuje. Jisté je jedno. S plány na výstavbu dalších tří desítek center v příštích dvou letech těch problémových ještě přibude.

Dojíždění do Prahy obstarají nové soupravy. Mají dva oddíly první třídy

  • Nejčtenější

Mallorkou se promenoval turista jen v plavkách, místní už toho mají dost

14. května 2024  14:48

Po měsících protestů na Baleárských ostrovech, včetně hladovek před hotely nebo vlny graffiti,...

Belgie jako druhé Řecko. Zadlužení země rychle roste, řešení v nedohlednu

13. května 2024

Belgie se už dlouhé roky řadí mezi nejvíce zadlužené ekonomiky Evropské unie. Svůj dluh tato...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Do britských hospod dorazil americký zvyk, spropitné. Pivaři jsou zmatení

11. května 2024

Pro návštěvníky britských hospod bylo donedávna největší dilema zda si dají whisky, nebo pivo. A...

Muž využil mezery v systému aerolinek. Získal zdarma 58 letenek

15. května 2024

Právník Tyrone Barugh poukázal na mezeru v akční nabídce australské letecké společnosti Jetstar....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Trable balkonových solárů v Česku. U zapojení na černo se energie navíc zaúčtuje

16. května 2024

Premium V Česku narůstá popularita balkonových fotovoltaik. V případě, že mají domácnosti staré hodiny,...

Česká republika byla za 1. čtvrtletí na pátém místě na světě v nákupech zlata

19. května 2024  7:54

Česko bylo za první čtvrtletí letošního roku na pátém místě na světě v nákupech zlata. Česká...

Aby neujel vlak. Velké řetězce šlapou do online byznysu, zisk bývá problém

19. května 2024

Premium V domácnostech se rychle zabydlelo objednávání zboží online s dovozem před dveře. Dokazují to...

Galaktický úspěch. Síla provází prodeje Lego Star Wars už pětadvacet let

19. května 2024

Svět Star Wars a Lega slaví čtvrt století spolupráce. Spojení dvou úspěšných značek se v roce 1999...

Firma Danone opouští ruský trh, prostor je volný pro Čečence napojené na Putina

18. května 2024  21:46

Francouzská potravinářská firma Danone završila prodej svých aktiv v Rusku a odchází z ruského...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bohužel nám to nevyšlo, oznámili manželé Pagáčovi rozchod po šesti letech

Herečka Patricie Pagáčová (35) a dramaturg Tibor Pagáč (32) se rozešli po pěti letech manželství. Žádost o rozvod zatím...

Moderátorka Petra Křivková-Svoboda přišla při tragické nehodě o manžela

Moderátorka poledních zpráv televize Nova Petra Křivková-Svoboda (41) v neděli ztratila svého manžela Ondřeje Křivku...

Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního divadla. Zahrál si...

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....