Obchodníci lákají zákazníky na nízké ceny alkoholu. Ilustrační foto

Obchodníci lákají zákazníky na nízké ceny alkoholu. Ilustrační foto

Obchodníci místo rolniček cinkají lahvemi. Vábí na levný alkohol

  • 23
Mezi obchodníky se před svátky rozhořela alkoholová bitva. Ve snaze nalákat před Vánocemi mezi regály co nejvíce zákazníků zlevňují řetězce alkohol až o desítky procent. Věří přitom, že pokud už lidé do obchodu vyrazí, utratí peníze i za ostatní zboží.

Slevy na značkové destiláty, pivo, víno, cherry, aperitivy, digestivy a speciality jsou letos větší než kdy předtím. Šnaps je totiž jednou z mála věcí, která může spolehlivě zlákat k návštěvě i vzdálenějšího marketu.

Alkohol se tak stává stejným tahákem jako levné pohonné hmoty, jež obchodníci nabízejí ve svých benzinových stanicích – neplynou z nich bůhvíjaké zisky, ale jako vábnička fungují. „Obchodníci jdou na hranici marže a budou spoléhat, že když už zákazník přijede, nakoupí i to ostatní,“ myslí si i Martin Převrátil z konzultační společnosti Empirica.

Odbytu pití přitom pomohl i stát – od ledna se zvyšuje spotřební daň na alkohol o pět korun za litr čtyřicetiprocentního alkoholu a o padesátník u půllitru piva. Obchodníci proto zákazníkům navrhují, aby se důkladně předzásobili ještě za ceny roku 2009.

Nečekejte! Předzásobte se! láká obchod

Takový Kaufland se s tím nepáral vůbec. „Předzásobte se! Od 1. 1. 2010 se zvyšuje spotřební daň na alkoholické nápoje. Vytvořte si domácí zásobu nyní za naše dosud nízké ceny!“ hlásá na svých internetových stránkách.

Cenově agresivní obchodník tomu přizpůsobil i svou nabídku, když od včerejška zlevnil většinu známých značek o desítky procent. Nejvíc mohou lidé ušetřit na speciálním ledovém vínu z Německa.

Alkoholovou bitvu rozjely už před třemi týdny markety Tesco. Slevy přesahovaly i padesát procent – trhákem se stalo portské Tawny port za 119 korun, po kterém se jen zaprášilo.

Leták Lidl

Nakupujete rádi v prodejnách Lidl?

Aktuální leták Lidl najdete vždy na AkčníCeny.cz.

S námi najdete také nejbližší prodejny Lidl.

Reakce konkurence na sebe nenechala dlouho čekat. Menší bratr Kauflandu Lidl (vlastníkem obou je německá firma Schwarz) nabízí podobný nápoj za 129 korun. A Kaufland už také láká na portské – Rozés o třetinu levnější než obvykle v jiných obchodech.

„Touto nabídkou se snažíme svým zákazníkům dát najevo, že jsme komplexním obchodníkem a dokážeme nabídnout mimo standardní sortiment i řadu kvalitního zboží za nízké ceny. Očekáváme velmi vřelou přízeň ze strany zákazníků,“ potvrdil mluvčí Kauflandu Michael Šperl.

Likérky jedou naplno

Není divu, že tuzemské likérky jedou už od října naplno. Pro ty znamenají Vánoce svátky s velkým S. V závěru roku totiž prodají až třetinu veškeré roční výroby.

Plzeňský Stock letos vyrobí o pět procent více lihovin než v rekordním loňském roce, kdy vyexpedoval 27,53 milionu litrů. Podnik vyrábí nonstop, a to včetně víkendů, a přijal šestatřicet brigádníků.

„Enormní poptávka nepolevila. Předpokládali jsme, že mimořádné směny ukončíme v polovině listopadu, ale pojedeme naplno až do Vánoc,“ potvrdil pro ČTK generální ředitel Stocku Plzeň Petr Pavlík.

Podobně je na tom i dvojka na trhu – ústecká likérka Granette. „Pohotovost“ však mají i pivovary nebo třeba bublinkářský gigant Bohemia Sekt.

Vedle alkoholu vábí markety na exotické ovoce, pečivo, sladkosti všeho druhu nebo ingredience na pečení. To je sice folklor, avšak i ceny tohoto zboží jsou o hodně níž než v předchozích letech.
Obchodníci se snaží lákat i jinak než na slevy.

„S velkým ohlasem i mezi firmami se u nás setkaly například dárkové šeky, které pak dávají svým zaměstnancům. Výhodou je, že se dají uplatnit v celém centru, nejen v Tesku,“ uvedla například Renata Nejtková, manažerka Obchodního centra Letňany.