Placení kartou je mezi zákazníky obchodních řetězců velmi oblíbené - šetří čas a z účtu jim odejdou jen peníze za uskutečněný nákup. Naopak obchodníci z karet moc nadšení nejsou - od banky zákazníka totiž inkasují méně, než u nich zákazník utratil.
Banky si za převody peněz na účty prodejců účtují poplatky v řádu procent z celkové platby za zboží. "V posledních letech jsme zaznamenali ve výši poplatků rapidní nárůst," říká šéf asociace obchodníků Hank Armor.
To se prodejcům zdá nepřiměřené a rozhodli se stěžovat si na chování peněžních ústavů u soudu. Podle žaloby, kterou podali v pátek, uzavřeli vydavatelé karet cenovou dohodu. Mezi čtyřiceti provinilci jsou společnosti Visa, MasterCard, ale i největší americké banky Citigroup, JPMorgan a Bank of America, napsala agentura Reuters.
Hromadná žaloba je pokračováním sporu z července, kdy stížnosti prodejců směřovaly pouze na společnost Visa. - více zde.
"Systém poplatků funguje jako skrytá daň, která dopadá na obchodníka i na zákazníka," vysvětluje Armor. Růst nákladů si totiž prodejci částečně kompenzují zdražováním výrobků. Část poplatků tak hradí zákazník ve vyšší ceně nákupu. Ročně zaplatí průměrná americká domácnost o 232 dolarů víc, než kdyby nemusela nést část nákladů na poplatky, stojí v žalobě.
Obviněné finanční instituce se nařčení brání. "Stížnost je dalším příkladem toho, že obchodníci chtějí mít z prodeje na karty jen zisk, aniž by museli zaplatit za služby, které jim poskytujeme," cituje Reuters z prohlášení MasterCard.
"Je to férový systém, který zajišťuje ekonomický růst," obhajuje výši poplatků mluvčí Visy Paul Cohen.
Na chování bank si prostřednictvím různých asociací stěžuje kolem 200 tisíc amerických obchodníků.