Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Tablet nebo kniha vedle salámů? Prodejci tápou, jak na novou povinnost

  4:00aktualizováno  4:00
Alergeny, adresa výrobce, trvanlivost a řada dalších údajů bude muset být již za pár dní uvedena u nebalených potravin. Obchodníci však zatím tápou, jak se s novou povinnosti vypořádat a nezahltit pult stovkami cedulek.

Svaz obchodu a cestovního ruchu dopředu otestoval, jak by vypadal pult s cedulkami obsahujícími všechny požadované informace. | foto: SOCR

Už v sobotu začnou platit první ustanovení novely zákona o potravinách, která přináší největší změnu potravinářské legislativy za patnáct let. Ve výkladu některých paragrafů a způsobu jejich uvedení do praxe však panují jen pár dní předtím nejasnosti.

To se týká i povinnosti označovat nebalené sýry, salámy a další potraviny u pultu s lahůdkami. Nově u nich bude muset být uvedeno jaké obsahují alergeny, která složka je ve výrobku dominantní nebo třeba název a adresa výrobce. Při pokusech vyhovět znění zákona však prodejci narážejí na řadu komplikací.

Svaz obchodu a cestovního ruchu (SOCR) otestoval nařízení předem a označil zkušebně jeden pult s masnými výrobky klasickými cedulkami, takzvanými zápichy. „Označili jsme salámy podle nového předpisu, dali jsme k nim cedulky a salámy nebylo vůbec vidět. Je to velmi složité především pro malé obchody. Představte si jednomístnou prodejnu na venkově, která má chladicí pult s padesáti druhy výrobků a musí je označit od alergenů až po výrobce,“ říká viceprezident SOCR Zdeněk Juračka.

Co musí být uvedeno u nebalených potravin?

  • Obsažené alergeny
  • Údaje o hlavních složkách potravin
  • Datum použitelnosti nebo minimální trvanlivost
  • Jméno a adresa výrobce
  • Informace o původu zahraničních potravin
  • Údaje o možnosti nepříznivého ovlivnění zdraví (např. umělá sladidla, chinin, kofein, varování před fenylalaninem pro nemocné fenylketonurií

Zdroj: Bureau Veritas

Jedním z mála, kdo už má o označování jasno je řetězec Billa. Podle mediálního zástupce prodejny Jakuba Velena bude u pultu s lahůdkami k dispozici „kniha“ se všemi informacemi o prodávaných výrobcích, ve které si budou moci zákazníci listovat.

Řada jiných prodejců však zatím vyčkává na vyhlášku Ministerstva zemědělství, která by měla způsob označování lépe definovat. Ta však přijde až v první polovině příštího roku a podle mluvčího ministerstva Hynka Jordána bude pojednávat o možnostech informování zákazníků a řešit třeba velikost písma. Skutečnost, že je teprve v přípravě, však nic nemění na tom, že obchodníci budou muset označit nebalené zboží již nyní.

„Prodejcům nezbude nic jiného než písemně uvést a viditelně umístit - alespoň na cedulce nebo tabulce - údaje, které jsou uvedeny v novele zákona o potravinách,“ říká Kateřina Lacinová ze společnosti Bureau Veritas, která provádí audity v potravinářských provozech.

Změny i v restauracích

Seznam alergenů je výborný byznys. Hlavně pro kontrolory, říká Pohlreich

Podle Juračky se nabízí prodejcům ještě další možností, jak zákonu vyhovět. Vedle zmíněné knihy mohou sáhnout třeba k moderním technologiím a u pultu připevnit tablet. „Může se ale stát, že přijde zákazník, který nebude tak gramotný v moderních technologiích. Variantou je také, že by se zeptal prodavače,“ říká Jurečka. Obojí však bude obchodníky něco stát. V prvním případě musí zaplatit tablety, v druhém případě proškolení prodavačů. 

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Češi nakupují na webu jako diví, za šest měsíců utratili 46 miliard

Internetoví prodejci letos předpokládají, že jejich obrat poprvé překročí magickou stomiliardovou hranici. Výsledky za první pololetí ukazují, že k tomuto cíli...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Špatně nastavený systém: biomrkve je v Česku málo, hovězího moc

Na ekologické zemědělství v Česku šlo loni přes 30 milionů eur. Ne vše z dotované produkce však končí v obchodech s logem bio. Kvůli chybějícím zpracovatelům...  celý článek

Ilustrační snímek
Test „havajských“ pizz: obrovské rozdíly v množství šunky a ananasu

Nejbohatší mražená pizza má dvakrát více šunky než ta nejchudší. A jedna čerstvě připravená chutnala hůř než vítěz mezi pizzami z mrazáků. I to ukázal test...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.