Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Obchodníkům stouply předvánoční tržby o pět procent

  8:51aktualizováno  14:21
Měsíc před Vánocemi se obchodníkům začalo lépe dařit. Tržby maloobchodu stouply v listopadu meziročně o pět procent. Pomohl zejména prodej automobilů a součástek. Po zohlednění vyššího počtu pracovních dnů už výsledek není tak dobrý.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

"Nečekaně velký zájem byl opět o auta a zimní pneumatiky, ale také nákupy běžného spotřebního zboží rostly. V listopadu se už pozvolna rozjížděly vánoční nákupy. Pomohl také jeden pracovní den navíc," uvedla k aktuálním statistikám analytička Raiffeisenbank Helena Horská.

Po očištění o sezónní vlivy, kalendářní a pracovní dny se tržby v listopadu snížily meziměsíčně o tři desetiny procenta a meziročně vzrostly o 3,4 %. Méně se nakupovaly pohonné hmoty, naopak rostly prodeje přes internet a prostřednictvím zásilkové služby (o 24 %), textilu a obuvi, počítačového a komunikačního zařízení nebo výrobků pro kulturu a rekreaci.

"Podle centrálních bankéřů je vývoj maloobchodních tržeb důležitým ukazatelem dalšího vývoje. Ačkoliv listopadový výsledek svádí k optimismu, uvidíme, ještě jaké výsledky přinese konec roku 2010 a počátek roku 2011. Prosincové údaje o nezaměstnanosti (9,6 %) varují před příliš vysokými očekáváními," dodala Horská. Nezaměstnanost vyskočila ke konci roku o jedno procento a opět útočí na dvoucifernou laťku. (čtěte Za měsíc přibylo 55 tisíc lidí bez práce)

Výsledky maloobchodu
 duben  - 4,5 %
 květen  + 3,1%
 červen  + 6,6 %
 červenec  - 1,0 %
 srpen  + 2,8 %
 září  + 3,5 %
 říjen  - 0,7 %
 listopad  + 5,0 %

True

První odhady maloobchodních tržeb za prosinec naznačují, že ježíšek optimismus nezaplašil. Z ankety společnosti GE Money Bank mezi několika desítkami firem vyplývá, že Češi před Vánocemi nešetřili a utratili více peněz než předloni.

To potvrzuje i vedoucí prodejny Hervis Sport v pražském obchodím centru Nový Smíchov Václav Dobeš. Podle něj byly tržby v prosinci nad očekávání dobré. "Lidé se u nás před Vánocemi opravdu vydali. Tržby máme vyšší než předloni," pochvaluje si Dobeš.

Prodejce elektroniky společnost Datart však nadšení z Vánoc nesdílí. "O Vánocích jsme dramatický nárůst tržeb nezaznamenali. Mohlo to být lepší. Trh byl na vrcholu zhruba před dvěma lety," uvedl marketingový ředitel společnosti David Novák.

True

Obchodníci nyní nabízejí tradiční povánoční výprodeje, aby vyprázdnili sklady. Procházka po obchodních centrech i internetových obchodech prozrazuje, že od ledna prodává zboží v akci naprostá většina z nich.

Slevové akce však jely naplno i během Vánoc, otázka je, zda obchodníkům pomohly k vyššímu zisku. "Promoce jsou stále méně efektivní. Výrobci do nich investují mnohdy více než do jiných marketingových nástrojů, ale jejich výnosnost klesá," řekla před časem MF DNES Lucie Hrušová ze společnosti Nielsen.

Ještě před dvěma lety tvořily prodeje v akci necelou třetinu tržeb. V současné době tvoří podle společnosti Nielsen akční prodeje více než 37 procent tržeb.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Česká ekonomika znovu zrychlila, překvapilo to i analytiky

Česká ekonomika ve 2. čtvrtletí letošního roku znovu zrychlila svůj růst. Hrubý domácí produkt stoupl meziročně o 4,5 procenta po tříprocentním vzestupu v...  celý článek

Hotel Marriott v pražské ulici V Celnici loni změnil majitele. Nový vlastník za...
Pražské hotely vydělávají stále víc, přitahují bohaté kupce z Asie

Hotelům ve střední a východní Evropě se daří čím dál tím lépe. Všimli si toho i bohatí investoři z Asie, kteří je v posledních letech začali skupovat. Jen v...  celý článek

Ilustrační snímek
Stát vyplatí zemědělcům za sucho zhruba 1,2 miliardy, řekl Jurečka

Zemědělci by za škody způsobené letošním suchem mohli podle ministra zemědělství Mariana Jurečky (KDU-ČSL) dostat zhruba stejné kompenzace jako v roce 2015,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.