„Meziroční růst lze hodnotit jako poměrně silný. Už v lednu 2001 tržby rostly vysoce nadprůměrným tempem, což pro letošní srovnání zvýšilo základnu,“ říká analytik HVB Bank Pavel Sobíšek.
Lednový výsledek navíc srazily tržby za prodej a opravy automobilů, které klesly o 4,9 procenta. Tento výpadek však více než vyvážily ostatní oblasti, například znovu rostoucí prodej pohonných hmot, který si polepšil o 10,3 procenta. „Není divu, levněji mohli čeští motoristé nakoupit benzín naposledy v červenci 1999, tedy před dvěma a půl roky,“ dodává David Marek z Patria Finance.
Na růstu maloobchodu se podle ČSÚ v lednu podílely všechny hlavní sledované sortimentní skupiny prodejen, už tradičně především supermarkety a hypermarkety. Přírůstky zaznamenaly i specializované nepotravinářské prodejny, zejména textilu, obuvi, farmaceutického, kosmetického a drogistického zboží.
Poměrně velký zájem projevili spotřebitelé o nákupy domácích potřeb, elektrických spotřebičů i elektroniky, nábytku, kutilských potřeb a podobného sortimentu, kde statistici zaznamenali zlepšení o 4,1 procenta. „Obchodníci podpořili prodej svých výrobků zejména povánočními slevami. Chování českých spotřebitelů se začíná podobat evropskému, kde tradiční výprodeje znamenají pro obchodníky druhé Vánoce,“ říká ekonom Komerční banky Jan Vejmělek.
V dalších měsících očekávají ekonomové pokračování růstového trendu. „Tempo by však mělo zůstat mírné. Důležité bude, zda se obnoví růst prodeje automobilů, neboť jeho váha není pro celkový index maloobchodní tržeb zanedbatelná,“ míní Marek, který pro letošek odhaduje zvýšení maloobchodních tržeb o rovných pět procent.