Výrazně však rostly prodeje přes internet a zásilkové služby. V předchozím měsíci se tržby snížily o 3,3 procenta.
Podle analytika společnosti Akcenta Miroslava Nováka jsou za poklesem stále stejné důvody: vyšší růst spotřebitelských cen, nepříznivá situace na pracovním trhu a přetrvávající obavy domácností z budoucnosti spojené s vyšším sklonem k úsporám.
Tržby v říjnuNebýt kalendářních vlivů, útraty v tuzemských obchodech v říjnu klesly o 3 procenta. Je to druhý nejhorší výsledek letošního roku. |
"Vše navíc podtrhuje statistika průměrných mezd, když se v úterý potvrdilo, že se reálné příjmy většiny domácností dále snižují. S poklesem maloobchodních tržeb je tak nutno počítat i v dalších měsících," myslí si Novák.
Tržby za prodej a opravy motorových vozidel klesly meziročně po očištění o pracovní dny o 6,1 procenta.
Internetové prodeje rostou
Bez očištění meziročně klesly tržby za potraviny, ale stouply za ostatní zboží s výjimkou potřeb pro domácnost. Nejrychleji, bezmála o pětinu, rostl ve srovnání s loňským rokem prodej přes internet nebo prostřednictvím zásilkové služby.
"O rostoucí oblibě této formy nakupování svědčí také v úterý zveřejněná statistika ČSÚ o počítačích, připojení k internetu a nakupování v e-shopech českými domácnostmi. Z pohledu celkového vývoje maloobchodu jde ale především o substituci klasického nakupování, o co se zvýší tržby na internetu, o to se více méně sníží tržby v "kamenných" obchodech," uvažuje hlavní ekonom Patria Finance David Marek.
Tržby za počítačová a komunikační zařízení o 12,1 procenta, za výrobky pro kulturu, sport a rekreaci o 8,1 procenta, za oděvy a obuv o 6,6 procenta a za farmaceutické, zdravotnické a kosmetické zboží o 6,5 procenta.
"Na datech je stále vidět efekt zdražování, zejména v segmentu potravin. Zde lidé v říjnu utratili meziročně o 1,0 procenta více, ale koupili si reálně o 1,2 procenta méně," srovnává analytik Raiffeisenbank Václav Franče. "Lidé samozřejmě musí nakupovat potraviny, jen volí levnější výrobky," dodal Marek.