"Je nutné každý rok obchodní podmínky měnit a poplatky navyšovat?" ptal se včera Jiří Soural z Kofoly, který se spolu s kolegy z dalších firem na konferenci Retail Summit pustil do sporu s obchodníky.
Zástupci řetězců pro ně měli jednoduchou odpověď. "Máme každý rok větší počet obchodů a chceme být konkurenceschopní," řekl Vladimír Neduchal, ředitel pro prodej potravin v Aholdu.
"Chápu nová jednání o poplatcích, když obchodník roste, ale ne když stagnuje nebo klesá. To je neodůvodnitelné," namítl Soural. Na to mají obchodníci odpověď, že musí být ziskoví.
Každoroční růst poplatků není nijak malý. Podle jednoho menšího výrobce stoupají asi o čtyři procenta za rok.
"Já mám tržby sto milionů a z toho deset milionů vrátím na poplatcích obchodníkovi," říká výrobce. Jmenován být nechce, protože není tak velký, aby byl pro obchodníka nenahraditelný.
Větší dodavatelé, jako jsou výrobci nápojů Kofola, cereálií Emco nebo producent uzenin ZŘUD, existenci poplatků za otevření nové prodejny, umístění zboží, leták a další neodmítali. Stejně tak obchodníci.
"Slouží k pokrytí nákladů a zisku, o který se snažíme. Nejsme Mikuláši," uvedl šéf obchodního řetězce Globus Petr Vyhnálek.
"Už jsme si na ně zvykli. Ale třeba za námi přišel jeden obchodník, že se mu loni nedařilo, jak očekával, a chtěl po nás chybějící marži doplatit," řekl Zdeněk Jahoda, šéf společnosti Emco. "A to je nehorázné."
Poplatky se nyní zabývají i poslanci a někteří by je rádi zrušili, pokud jsou vyžadovány z pozice síly. Jak dodavatelé, tak obchodníci se však shodují, že to nemá smysl. Jen se budou platit jinou formou, třeba v nižší ceně zboží putujícího do obchodu.
Zvyšování poplatků odráží konkurenční boj mezi řetězci. Skoro všechny obchody jsou olepené plakáty, jaké ceny se snižují.
"Všichni – my i výrobci – bychom rádi prodávali dráž. Ale neděláme to a sami jsme zákazníka utvrdili v tom, že nejlepší je nákup podle ceny," říká Vyhnálek. Pro zákazníka je sice nižší cena příznivá, ale na druhou stranu vede i k nižší kvalitě.