Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Povánoční výprodej je podvod, stěžují si zákazníci. Slevy ještě nekončí

  1:01aktualizováno  1:01
Česká obchodní inspekce i nezávislé spotřebitelské poradny začínají řešit stížnosti zákazníků na pochybné praktiky při povánočních výprodejích. Nejčastěji cena neodpovídá výši slevy nebo tomu, co obchodník inzeruje. Ty největší slevy přitom teprve přijdou, obchodníci potřebují uvolnit sklady.

Poutače lákající na povánoční slevy v centru Liberce. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Česká obchodní inspekce řeší první podněty na povánoční slevy. „Teprve to začíná. Povánoční výprodeje, slevy a akční ceny jsou tématem celého ledna,“ říká Jiří Fröhlich, mluvčí České obchodní inspekce (ČOI). Ta se mezi svátky zabývala především kontrolou pyrotechniky, kontroly slev se dostávají do popředí až nyní, po Novém roce.

Nejčastější prohřešky jsou podle něj neseznámení spotřebitele s cenou. „Nelze jen uvést původní cenu, tu přeškrtnout a napsal třeba ‚sleva 40 %‘, cena musí být jasná, konečná a vyčíslená v korunách,“ upozorňuje Fröhlich.

Jak získat část peněz zpět za nákup v e-shopech?

E-shop před nákupem navštivte přes stránky VratnéPeníze.cz přes tlačítko „Přejít do obchodu“ a získejte zpět třeba i 15 % z každého nákupu. Peníze jsou vratné během celého roku, bez ohledu na slevy a výprodeje.

Druhým nejčastějším zjištěním kontrolorů bývá nepoctivost při prodeji, kdy například cena v regálu neodpovídá ceně u pokladny. Lidé by si proto měli pro jistotu vždy vyžádat účtenku a překontrolovat, jestli sleva byla skutečně započítána a na případné nesrovnalosti upozornit ihned na místě.

I při pozdější reklamaci by ale s účtenkou v ruce a špatně namarkovaným zbožím měli být úspěšní.

Právník: vezměte si k ruce kalkulačku

Tradičně se po Vánocích také množí dotazy kolem slevových praktik obchodníků ve spotřebitelské poradně neziskové organizace dTest. „Od neděle 27. prosince máme v poradně 18 dotazů a stížností, které se týkaly slev, výprodejů a označování výrobku cenou,“ říká Miloš Borovička, právní poradce dTestu.

„Triky obchodníků jsou pořád stejně - ten nejjednodušší a nejčastější je lákání na velkou slevu například až 80 procent. Konkrétní zboží, na které se taková sleva vztahuje, ale pak zákazník v regálech těžko hledá,“ dodává právník.

Někdy také neškodí vzít si v obchodě k ruce kalkulačku - stává se, že sleva neodpovídá procentuálně, je špatně přepočítaná nebo špatně označená. Ne vždy se ale musí zákazník slevy uvedené na výrobky domoci.

„Občas se může stát, že někdo cedulku vymění, je to nápadně nízká cena, někdo něco umaže, přepíše číslo, nebo prostě došlo k chybě. V tom případě nejde o vůli prodávajícího věc za dané peníze prodat,“ říká Borovička. V takovém případě by obchodník od ČOI ani nemusel dostat pokutu, záležet bude ale na okolnostech.

Velké slevy teprve přijdou

Nejlepší nabídky z letáků

Nakupujete rádi zlevněné zboží v akci?

Všechny aktuální letáky a nejlepší nabídky z nich vždy najdete na AkčníCeny.cz.

Sleva tak nemusí nutně znamenat, že se obchodníci hned po Vánocích nadobro vzdají svých marží. Zimní sezóna zdaleka nekončí a také tu jsou dárkové poukázky, které lidé dostali pod stromeček a sami tak přicházejí do obchodu je utratit. Obchodníci se navíc snaží využít nálady zákazníků, kteří ještě nevystřízlivěli z vánoční nákupní horečky. Navíc si Češi na povánoční slevy už zvykli a do obchodních center míří po svátcích automaticky.

Na druhou stranu obchody potřebují uvolnit sklady pro nové zboží a něco skutečně zlevní. Vynucené a opravdovější slevy tak teprve přijdou, nicméně nebezpečí je, že žádané zboží už bude přebrané.

Autor:


Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.