Obchody na síti ovládlo pět silných

Největší české internetové obchody svým obratem už předstihují své "kamenné" konkurenty. Například středně velké knihkupectví s ročním obratem kolem dvanácti milionů korun by loňská čtyřka mezi tuzemskými webovými prodejci Vltava převýšila téměř dvojnásobně. Srovnatelně silnou pozici si v uplynulém roce dokázalo vydobýt AlbumCity v oblasti hudby, Obchodní dům.cz v elektronice či Fractal.cz v nabídce letenek. Na pět největších webových obchodů loni připadlo přes osmdesát procent celkového internetového maloobchodního obratu v České republice.

Pro firmy z čela žebříčku sestaveného poradenskou společností Deloitte & Touche, které na trhu působily již v roce 1999, je příznačný i velmi rychlý růst. Obchodní dům.cz si polepšil o 140 procent, jen o málo zpět zůstala Vltava. Další zdvojnásobení je také většinou minimálním cílem, který si obchodníci pro letošek kladou.

„Byl bych překvapený, kdyby letos přírůstek nedosáhl alespoň sta procent. Dokážu si představit, že každý z našich loňských zákazníků o nás řekne alespoň jednomu svému známému, který u nás nakoupí,“ tvrdí Robert Fridrich, obchodní ředitel AlbumCity, jemuž na třetí příčku za rok 2000 stačilo osm měsíců provozu.

Fractal.cz i webová prodejna Knižního klubu spatřily světlo světa počátkem loňského ledna. „Od té doby jsme každý měsíc zdvojnásobili tržby. Přibývá i objednávek z mobilních telefonů, buď prostřednictvím textových zpráv nebo rozhraní pro WAP,“ říká Milan Ďurica ze společnosti Euromedia, která tento obchod provozuje.

Fractal.cz se zase během roku dokázal vypracovat od samostatně cestujících turistů až k firemní klientele. Podle ředitele Fractalu Jiřího Bergera se společnost loni účastnila i výběrových řízení pro vyřizování služebních cest finančních či poradenských firem.

Především kvůli rychlému růstu Fractalu se také loni letenky staly na českém internetu nejprodávanějším zbožím s celkovými tržbami přes 41 milionů. Následovalo bílé zboží, tedy především kuchyňská technika a pračky a na třetím místě hudba.

„I nadále chybí výrazný prodejce hraček. Kandidáti na tuto pozici se však již objevují, třeba Pokémon Shop, který zahájil činnost v listopadu. Velmi pravděpodobně se ovšem na prodej hraček zaměří i některé stávající velké elektronické obchody,“ míní manažer pražské pobočky Deloitte & Touche Jiří Donát.

Na rozdíl od velkých zahraničních internetových obchodů jako je například Amazon či eToys, které se pohybují ve značných ztrátách, se jejich českým protějškům daří hospodařit lépe. „V roce 1999 jsme byli ještě ve ztrátě, za loňský rok bychom se však již měli pohybovat někde kolem nuly,“ uvedl za Obchodní dům.cz Petr Šebek.
Na provozní úrovni je podle Fridricha ziskové i AlbumCity.

„V celkových číslech by to ale převážily náklady na rozšíření našich aktivit na slovenský a polský trh,“ doplnil Fridrich. Přesnější údaje o ziscích či ztrátách však zatím tuzemské elektronické obchody neposkytují.