Obchody se opět hemží slevami

- Každoročně před Vánocemi se odehrávají nákupní orgie, ale v rodinách, kde vítězí rozum nad city, jsou pod stromečkem často jen obálky s kartičkami poukázkami na odběr vybraného zboží v lednu či únoru, v době, kdy se leccos dá pořídit i za polovinu předvánoční ceny. Největší povánoční slevy se týkají oděvů, zimní obuvi a samozřejmě sezonního zboží kdo vydrží čekat a jde koupit například kalendář až v polovině ledna, může hodně ušetřit.

Velmi levně se dají počátkem nového roku obstarat také všechny typické vánoční rekvizity - zákazník musí počítat sice s tím, že budou například vánoční ozdoby ležet rok doma bez užitku, ale za tu cenu - nekupte to! Zimní sportovní potřeby však na svoje slevy zatím spíše čekají - obchodníci je připravují až na únor či březen.

Příliš se nedá nyní ušetřit ani při nákupu elektroniky. »Zvláštní novoroční slevy nechystáme, kvůli konkurenci máme pořád nějaké zboží ve slevě. Ceny jsou už tak nízké, že na další zlevnění už není kde brát,« říká obchodní ředitel společnosti HP Tronic Petr Res a podobně se vyjadřují i další prodejci.

V období slev lze zajít i do obchodů, kam si zákazník netroufne během roku zavítat. Ceny totiž míří dolů i u zboží opatřeného světoznámou značkou. Například dámský hedvábný svetřík z obchodu Marks and Spencer lze koupit za čtrnáct set devadesát namísto původních dvou tisíc dvou set korun.

Proč jsou obchodníci takoví lidumilové, že počátkem roku prodávají za nízké ceny? Odpovědi jsou v podstatě dvě. Může jít o doprodej zásob starých kolekcí a »ležáků« - to platí například u obuvi, oblečení či sportovních potřeb. Slevy bývají také běžnou součástí marketingové strategie obchodů, kterou chtějí povzbudit prodej v době, kdy je každoročně slabý.

Takové akce bývají většinou krátkodobé a za čas se ceny zase vrátí na původní úroveň. Při výprodeji loňských kolekcí je to jinak - zboží už dražší nebude nikdy. Přeškrtnutá stará cena nahrazená novou nižší však ještě výraznou úsporu peněz znamenat nemusí - záleží na tom, zda ta původní nebyla před Vánocemi výrazně vyšší než obvykle nebo než prodává konkurence.

Dramatičtější snížení cen si navíc mohou dovolit spíš velcí obchodníci - ti menší by je neunesli, protože dost často nakupují od výrobců za vyšší ceny a také jejich další náklady jsou větší.