Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

iDNES.cz / Ekonomika

  • Pátek 19. září 2014. Zita

Řetězce odstranily z regálů i povolené likéry. Pro jistotu, říkají

  10:41,  aktualizováno  14:00
Velké obchodní řetězce zareagovaly na prohibici jako vzorní žáci. Z regálů ve většině prodejen přes noc odstranily všechen tvrdý alkohol. I ten, který smí prodávat dál. "Museli jsme jednat rychle a aby nenastala chyba, stáhli jsme raději všechno," vysvětlila mluvčí společnosti Ahold Simona Caidlerová.

Na regálech supermarketů a hypermarketů Albert, které firma v Česku provozuje, tak v sobotu ráno nebyla například ani griotka či vaječný likér s obsahem 17 procent alkoholu. Zakázáno je přitom od pátečního večera prodávat a nabízet výrobky s obsahem alkoholu od 20 procent výš (co se nesmí nabízet, čtěte zde).

"Griotka se ale už do regálů vrací a během dne vrátíme i ostatní alkohol s obsahem pod uvedený limit," dodala mluvčí.

Všechny lihoviny přesunul do skladu i Lidl, na pultech má jen pivo a víno. Nízkoalkoholické likéry chyběly ráno i v prodejně Tesco na Smíchově a v prodejnách Kauflandu.

"Preventivně jsme odstranili všechen tvrdý alkohol, i třeba vaječný koňak. Vše jsme pojistili tím, že jsme prodej tohoto zboží zablokovali v pokladnách, aby nemohla uniknout žádná zakázaná položka. Postupně ale budeme vracet ty výrobky, které jsou povoleny nabízet," řekl mluvčí Kauflandu Michael Šperl.

Fotogalerie

Řetězce reagovaly tímto způsobem i proto, že okamžitě po vyhlášení prohibice vyšly do terénu četné kontroly. Zákaz prodeje lihovin kontrolovali policisté, hygienici, celníci a kontroloři Státní zemědělské a potravinářské inspekce. Kontroloři zatím hlavně kárají a informují, za prodej zakázaného alkoholu ale obchodníkům hrozí až třímilionová pokuta.

"Od minulého pátku je každý den nasazováno na kontrolu všech našich 2 012 inspektorů. Do středečního večera jsme provedli 3 450 kontrol a budeme v nich pokračovat se stejnou intenzitou až do odvolání mimořádné situace," uvedl mluvčí SZPI Pavel Kopřiva.

Většina řetězců nechává regály prázdné, Tesco najde náhradu

Lahve alkoholu, který řetězce stáhly, leží zatím ve skladech jednotlivých obchodů. "Nikdo neví, jak dlouho bude zákaz platit. Zatím necháváme alkohol na prodejnách. Pokud by zákaz trval delší dobu, budeme je muset přeložit jinam," říká Šperl.

Každá ze sítí však přistupuje rozdílně k tomu, jak prázdná místa v obchodech zaplní. Albert, Kaufland a Lidl si zatím ponechají svou prodejní strategii, kdy má každá položka na prodejně své pevně dané místo. " Regály zatím zůstávají prázdné. Další kroky záleží na délce trvání mimořádného opatření," říká mluvčí Lidlu Lucie Borovičková.

Tesco ale prázdné plochy vyplnilo jiným zbožím. "Místo, které v našich obchodech doposud zaujímaly alkoholické nápoje s obsahem alkoholu 20 procent a vyšším, jsme operativně zaplnili rozšířenou nabídkou vína, piva i dalších výrobků, abychom zákazníkům nabídli co možná nejširší sortiment,"  popsal postup řetězce manažer Teska Jan W. Dvořák.

Prodejci alkoholu ztrácejí denně stamiliony

Billa a Spar se zatím ke své další prodejní strategii nevyjádřily. Žádný řetězec si také zatím netroufl odhadnout, zda zákazníci začnou kupovat více piva či vína a pomohou jim tak mírnit ztráty z ušlých prodejů lihovin.

Počítat ztráty z prodejů je podle řetězců těžké. "My jsme se tím zatím nezabývali. Prvořadé pro nás bylo splnit zákaz prodeje a ne počítat dopad na naše tržby," říká například Šperl.

Albert už ale první odhady má. "Každý den zákazu znamená pro našich 282 prodejen propad tržeb v celkové hodnotě zhruba milion korun," říká Ceidlerová.

O mnohem více peněz pak přicházejí tuzemské restaurace. Jen v Praze jich je podle odhadu policie sedm tisíc. Podle bleskového průzkumu společnosti Mag Consulting pro ČTK přijdou restaurace za každý den prohibice až o 200 milionů.

"Celkové tržby za lihoviny se v pohostinství každý den pohybují mezi 300 a 350 miliony korun, část spotřeby ale konzumenti nahradili vínem a pivem, proto jsou ztráty menší," řekl analytik Mag Consulting Jaromír Beránek. Podle něj tak výrobci piva a vína budou ze zákazu profitovat nejvíc.

Výrobci alkoholu, potravináři a obchodníci už v pátek bezprostředně po vyhlášení zákazu nařízení kritizovali. Podle nich zákaz posílí černý trh s alkoholem.

"Vina za stávající situaci je tak jednoznačně kladena na legální výrobce, ačkoliv je více než zřejmé, že v tomto případě selhaly kontrolní orgány ministerstva financí a ministerstva zdravotnictví, které svým nekonáním umožnily dovoz metanolu a jeho nelegální zpracování na území ČR," řekla mluvčí Potravinářské komory Dana Večeřová.



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© Copyright 1999–2014 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.