Německý koncern Volkswagen vyslal českým politikům velmi jasný signál, o co může zdejší ekonomika přijít, když nebude mít co nejrychleji euro.
"Důvodem jsou měnová rizika spojená s českou korunou, která se ukazují především u tak finančně citlivého produktu, jako je vůz Up," řekl Boleslavskému deníku mluvčí koncernu VW Christoph Adomat. Informaci potvrdil i mluvčí Škody Auto Jaroslav Černý.
Podle šéfa odborů Škody Auto Jaroslava Povšíka ale nemusí být za rozhodnutím jen kurz: "Velmi jsem tento argument rozporoval a neuznávám jej. Jediné, co jsem ochoten připustit, je to, že jsou volné kapacity v ostatních výrobních lokalitách, protože recese postihuje takřka všechny evropské závody," uvedl Povšík v odborovém časopise Škodovácký odborář.
Jinými slovy: Volkswagen potřebuje vytížit jiné koncernové závody, které se potýkají s větším útlumem zájmu než Škoda Auto.
Je to výmluva Volkswagenu
Ministr financí Miroslav Kalousek MF DNES řekl, že svádět rozhodnutí Volkswagenu jen na kurz koruny není z německé strany fér. "Jsem přesvědčen, že i kdybychom měli euro zítra, rozhodnutí bude stejné," řekl Kalousek. Domnívá se, že nové auto se bude vyrábět v některém z již existujících závodů Volkswagenu, který není dostatečně vytížen a kurz koruny je jen výmluvou.
Pro lidi z Vrchlabí je zpráva šokem: rozšíření výroby mělo přinést nová pracovní místa do nejmenšího škodováckého závodu, o kterém se několikrát spekulovalo, že skončí. Rozhodnutí zatím neznamená propouštění.
Jednání světové podnikové rady Volkswagenu se účastnil i evropský komisař Vladimír Špidla. "Pod vysokým tlakem se koncernové představenstvo zavázalo před grémiem Světové rady, že závod Vrchlabí je nadále perspektivní a počítá se zde s dalšími investicemi a od okamžiku tohoto rozhodnutí bude zachována stávající úroveň zaměstnanosti, a to za každou cenu," dodal Povšík.
Odboráři budou požadovat, aby se do Vrchlabí co nejdříve vrátila výroba octavií z Bratislavy.
Ve Vrchlabí se vyrábí "staré" Octavie Tour i část nových modelů Octavia. Výroba tour by ale měla skončit v roce 2011 a poté není jasné, jaký vůz je ve Vrchlabí nahradí. Automobilka ve Vrchlabí přímo zaměstnává 1 270 lidí.