Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Obilí a energie zlevňují. Pečivo ale zůstává drahé

  1:00aktualizováno  1:00
Za rohlíky a housky ročně Češi utratí kolem deseti miliard korun. A o podíl z těchto peněz se teď znovu svádí boj. Zemědělci a pekaři vyčítají obchodním řetězcům, že na prodeji pečiva příliš vydělávají. Obchodníci loni na podzim využili růstu cen energií a obilí a s vyšší cenou od dodavatelů vyšroubovali i své marže.
Obchodníci mají z pečiva marži až 60 procent. Ilustrační foto

Obchodníci mají z pečiva marži až 60 procent. Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Zákazník to pocítil jako drastické podražení bílého pečiva. V řadě řetězců teď rohlík stojí dvě až dvě koruny padesát, zatímco před začátkem krize byly akce s rohlíkem za korunu na titulních stránkách řetězcových letáků snad každý týden.

Za půl roku spadly ceny obilí na polovinu a v poslední době klesají už i ceny energií. Jenže na cenovkách u regálů s pečivem se to příliš neprojevilo. Podle propočtů Zemědělského svazu ČR má obchodník z konečné ceny jednoho rohlíku v současnosti průměrně zisk šedesát procent.

Průmyslová výroba jednoho rohlíku přijde podle nejmenovaného zdroje z velké české pekárenské skupiny těsně pod jednu korunu – vzhledem k vývoji cen energií by mohla ještě klesat a v porovnání s podzimem 2008 se snížila i cena dopravy díky levnější naftě.

Lidl zbořil pravidla - rohlík dává za korunu

„Obchodníci mají v Česku průměrnou marži na bílém pečivu 22,6 procenta. A to nijak nevybočuje z průměru v dalších zemích EU,“ tvrdí však viceprezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Zdeněk Juračka. Ten právě v úterý absolvoval jednání se Svazem pekařů a cukrářů.

Leták Lidl

Nakupujete rádi v prodejnách Lidl?

Aktuální leták Lidl najdete vždy na AkčníCeny.cz.

S námi najdete také nejbližší prodejny Lidl.

„Vyzval jsem je, abychom se o maržích nehádali přes média,“ řekl Juračka, který šéfuje řetězci družstevních prodejen pod značkou Coop.

Mezi členy svazu však nepatří například Kaufland a Lidl z německé skupiny Schwarz. Tyto dravé řetězce na vyjednávání mezi svazy evidentně nevěří. Právě Lidl zbořil nepsaná pravidla a od pondělka opět nabízí rohlík nebo housku za korunu.

„Korunový“ rohlík je však pro pekaře ještě větší zlo a bojí se, že se akce s levným pečivem mohou zase rozmnožit.

„Za takovou cenu se to prostě dělat nedá,“ reagoval Stanislav Musil z pekařského svazu.

Pekaři navíc berou jako podraz některé podmínky prodeje. Obchodníci zpravidla ve smlouvách po pekařích chtějí, aby si až deset procent neprodaného pečiva odvezli zpět. Lidl však žádné omezení nemá a klidně vrací zpátky všechno pečivo, které se mu nepodařilo prodat.

„Musíme to od nich odvážet po kamionech. Kdybychom to věděli dopředu, žádnou smlouvu už s nimi nepodepíšeme,“ uvedl zástupce pekárny, který nechtěl být jmenován.

Největší jsou Schwarz a Rewe

Obchodní řetězce v loňském roce opět rostly. Celkem tržby padesáti největších tuzemských obchodníků vzrostly o devět procent na 446,9 miliardy korun. Nejvíce Češi utratili v obchodech německých skupin Schwarz (Kaufland a Lidl) a Rewe (Billa, Penny Market a Plus), a to dohromady 107 miliard korun. Následují je Tesco, Ahold a síť Makro, která nabízí nákupy pro živnostníky.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Po kauze společnosti Včelpo s ukrajinským medem, nakupuje čím dál víc zákazníků...
Veterináři pozastavili činnost Včelpu, který prodával med s antibiotiky

Jihomoravští veterináři nepravomocně pozastavili činnost společnosti Včelpo, kterou vlastní Český svaz včelařů. Firma se proti rozhodnutí odvolala, případ...  celý článek

V Horních Chrášťanech na Prachaticku otevřeli minipivovar. Vaří hlavně ležáky,...
Výletníky už tolik netáhnou hrady, zamíří raději do místního pivovaru

V Česku se objevil nový turistický hit. S tím, jak se v zemi neustále zvyšuje počet malých pivovarů, rychle roste i jejich obliba coby hlavního cíle výletu....  celý článek

ilustrační snímek
České děti neumějí hospodařit s kapesným, čtvrtina si peníze půjčuje

České děti neumějí příliš hospodařit s penězi. Většina rodičů se jim sice snaží vštípit základy finanční gramotnosti prostřednictvím kapesného, podle...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.