Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Studenti si oblíbili soukromé vlaky. Z kompenzací má nejvíce Jančura

  7:31aktualizováno  7:31
Studenti, zdravotně postižení či děti jezdí na trase mezi Prahou a Ostravou třikrát častěji se soukromými dopravci než s Českými drahami. Stát jim dotuje slevy, na kterých nejvíce získává skupina Student Agency Radima Jančury.

Největší železniční dopravci v Česku. České dráhy, RegioJet a Leo Express. | foto: iDNES.cz

Podle zákona musí dopravci poskytovat různě velké slevy například studentům, dětem do šesti let či zdravotně postiženým a jejich doprovodu. Ministerstvo dopravy jim pak rozdíl mezi plným a zlevněným jízdným kompenzuje. Týká se to pouze komerčních spojů, které dopravci provozují na své riziko.

Jediná oficiální data o počtech těchto skupin cestujících v komerčních vlacích a autobusech, které si stát ani kraje neobjednávají, potvrzují skutečnost, že nejvíce na kompenzacích za nařízené slevy dostává v Česku od státu skupina Student Agency.

„Neustálý růst počtu studentů v našich vlacích je důkazem toho, že právě soukromí dopravci dokáží pro železnici díky atraktivním službám získat nové cestující, kteří jí pak využívají dlouhodobě. Právě studenti proto patří mezi naše klíčové zákaznické skupiny,“ uvedl mluvčí Student Agency Aleš Ondrůj.

Stát loni na slevách rozdělil celkem 222 milionů korun, po letech růstu jde o pokles zhruba o deset milionů korun. Železniční dopravci získali 87,5 milionu korun, autobusoví 134,7 milionu korun.

Kdo získal loni nejvíce kompenzací za slevy
Student Agency50,929
RegioJet43,656
České dráhy22,475
Leo Express21,339
BusLine6,059
ČSAD Ústí nad Orlicí6,035
Arriva Morava5,159
ČSAD Autobusy České Budějovice4,300
ICOM Transport3,571
Osnado3,344
Údaje v milionech Kč. Zdroj: ministerstvo dopravy 

V případě železnice se kompenzace týkají jen vlaků mezi Prahou a Ostravou a pendolin z Prahy do Plzně. Na železnici si loni pohoršily o sedm milionů korun České dráhy, naopak objem vyplacených kompenzací stoupl RegioJetu i Leo Expressu. V součtu mají třikrát více kompenzací než České dráhy.

České dráhy přesto tvrdí, že jim celkově mezi Prahou a Ostravou cestujících přibývá. „Celkový počet cestujících v našich spojích mezi Prahou a Ostravou loni prokazatelně rostl, meziročně dokonce o víc než deset procent. Přibývají nám cestující, kteří dávají přednost našim službám před službami konkurentů, například rychlost a komfort pendolin zatím nikdo z nich nepřekonal, a zároveň využívají jiné tarifní nabídky, než je dotované studentské jízdné,“ vysvětlil mluvčí Českých drah Radek Joklík.

Zatímco České dráhy loni držely ceny na trase na stabilní úrovni, zejména Leo Express v některých částech roku cenu výrazně snížil, letos na začátku roku se dostala i pod stokorunu. Taková agresivní cenová politika láká především studenty citlivé na cenu.

Skupina Student Agency, do které RegioJet spadá, loni na kompenzacích získala 94 milionů korun. I když řada kritiků tvrdí, že je na těchto slevách závislá, není to pravda. V roce 2014 měla tržby z jízdenek 2,178 miliardy korun, kompenzace tak dosahují 4,6 %.

Kompenzace za slevy a systém výplaty řešil v minulých týdnech Nejvyšší kontrolní úřad, kontrolní závěr má zveřejnit během března.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.