Podle zákona musí dopravci poskytovat různě velké slevy například studentům, dětem do šesti let či zdravotně postiženým a jejich doprovodu. Ministerstvo dopravy jim pak rozdíl mezi plným a zlevněným jízdným kompenzuje. Týká se to pouze komerčních spojů, které dopravci provozují na své riziko.
Jediná oficiální data o počtech těchto skupin cestujících v komerčních vlacích a autobusech, které si stát ani kraje neobjednávají, potvrzují skutečnost, že nejvíce na kompenzacích za nařízené slevy dostává v Česku od státu skupina Student Agency.
„Neustálý růst počtu studentů v našich vlacích je důkazem toho, že právě soukromí dopravci dokáží pro železnici díky atraktivním službám získat nové cestující, kteří jí pak využívají dlouhodobě. Právě studenti proto patří mezi naše klíčové zákaznické skupiny,“ uvedl mluvčí Student Agency Aleš Ondrůj.
Stát loni na slevách rozdělil celkem 222 milionů korun, po letech růstu jde o pokles zhruba o deset milionů korun. Železniční dopravci získali 87,5 milionu korun, autobusoví 134,7 milionu korun.
Student Agency | 50,929 |
RegioJet | 43,656 |
České dráhy | 22,475 |
Leo Express | 21,339 |
BusLine | 6,059 |
ČSAD Ústí nad Orlicí | 6,035 |
Arriva Morava | 5,159 |
ČSAD Autobusy České Budějovice | 4,300 |
ICOM Transport | 3,571 |
Osnado | 3,344 |
Údaje v milionech Kč. Zdroj: ministerstvo dopravy |
V případě železnice se kompenzace týkají jen vlaků mezi Prahou a Ostravou a pendolin z Prahy do Plzně. Na železnici si loni pohoršily o sedm milionů korun České dráhy, naopak objem vyplacených kompenzací stoupl RegioJetu i Leo Expressu. V součtu mají třikrát více kompenzací než České dráhy.
České dráhy přesto tvrdí, že jim celkově mezi Prahou a Ostravou cestujících přibývá. „Celkový počet cestujících v našich spojích mezi Prahou a Ostravou loni prokazatelně rostl, meziročně dokonce o víc než deset procent. Přibývají nám cestující, kteří dávají přednost našim službám před službami konkurentů, například rychlost a komfort pendolin zatím nikdo z nich nepřekonal, a zároveň využívají jiné tarifní nabídky, než je dotované studentské jízdné,“ vysvětlil mluvčí Českých drah Radek Joklík.
Zatímco České dráhy loni držely ceny na trase na stabilní úrovni, zejména Leo Express v některých částech roku cenu výrazně snížil, letos na začátku roku se dostala i pod stokorunu. Taková agresivní cenová politika láká především studenty citlivé na cenu.
Skupina Student Agency, do které RegioJet spadá, loni na kompenzacích získala 94 milionů korun. I když řada kritiků tvrdí, že je na těchto slevách závislá, není to pravda. V roce 2014 měla tržby z jízdenek 2,178 miliardy korun, kompenzace tak dosahují 4,6 %.
Kompenzace za slevy a systém výplaty řešil v minulých týdnech Nejvyšší kontrolní úřad, kontrolní závěr má zveřejnit během března.