Zkratka RTO v označení autobusu znamená: rámový, trambusový, osobní.

Zkratka RTO v označení autobusu znamená: rámový, trambusový, osobní. | foto: Milan PeteleMF DNES

OBRAZEM: Legendární autobus RTO slaví půl století

  • 136
"Já mám svou škodověnku rád!," notoval si Josef Bek coby řidič autobusu ve filmu Florenc 13:30. Láskyplná slova měl pro vozidlo Škoda 706 RTO z vysokomýtské Karosy, které tehdy bylo na silnicích novinkou. Sériově se začalo vyrábět přesně před padesáti lety, rok po natočení filmu.

"Nový autobus způsobil v dopravě boom. Předtím autobusy moc nebyly a vyráběly se v malých sériích, bylo najednou čím jezdit," jmenoval jeden z přínosů nového autobusu jednatel RTO klubu Michal Zubr.

Legendární autobus Škoda 706 RTO.

Přestože autobusů RTO vyjelo na české silnice i ve světě téměř patnáct tisíc, do současnosti jich existuje v pojízdném stavu jen pár desítek. Autobus sloužil nejen na linkových trasách, ve městech, populární byla i zájezdová verze, které se vyrobilo nejvíc. Když vozy dosluhovaly, využívala je ještě zemědělská družstva, na vesnicích jezdily jako pojízdné prodejny.

Legendární autobus Škoda 706 RTO.

"Zajímavostí je licenční výroba v Polsku, která pod označením Jelcz trvala až do roku 1977," uvedl Jindřich Lněnička, mluvčí nástupnické vysokomýtské firmy Iveco Czech Republic.

Legendární autobus Škoda 706 RTO.

Unikátní autokar, v kterém se běžný cestující neprojel, byla verze RTO Lux vyrobená pro EXPO 58 v Bruselu. Cestování v něm bylo pohodlné, autobus měl televizi, malou kuchyňku a vylepšené sedačky.

Legendární autobus Škoda 706 RTO.

Posezení v běžných vozech už podle některých kritiků tak záživné nebylo. Podle měřítek současníka měl autobus tuhé pérování, patrné bylo hlavně v zadní části vozu. Vysoká byla i hlučnost kvůli motoru umístěnému vpředu vozu. V horkých letních dnech v něm bývalo horko, protože ještě nebyl vybavený klimatizací.

Legendární autobus Škoda 706 RTO.

Větší námahu a zručnost vyžadovala nesynchronizovaná převodovka. Autobus však byl konstrukčně velmi pevný a silniční výmoly mu nečinily potíže, zároveň byl prý velmi spolehlivý. Na svoji dobu měl autobus nadčasový a velmi pěkný design, který byl dílem Otakara Diblíka.

Legendární autobus Škoda 706 RTO (uprostřed mezi vozidly Praga RND a ŠD 11).

Městský autobus jezdil rychlostí 55 kilometrů za hodinu a spotřeboval asi 26 litrů nafty na 100 kilometrů. Meziměstské vozy jezdily o 20 kilometrů rychleji a měly spotřebu o dva litry nižší. Autokary dosahovaly rychlosti kolem 90 kilometrů v hodině se spotřebou 22 litrů pohonné hmoty, řekl Zubr.

. Píseň řidiče Škody 706 RTO

Text písně z filmu Florenc 13:30

Sedí motýl na patníku, odpočívá si,
žádný vítr, milé slunko, krásné počasí
náhle ho to sfoukne dolů s velkým rámusem
a jenom ta píseň zbyla za autobusem:

Ta bílá dálka to je láska má
já jedu k ní a ona vstříc mi běží
náš cit má miliony HP, mezi námi všechno klape
v rytmu jediném - ona mi voní benzínem!

Dálka je píseň kterou mám tak rád
má tisíc slok, má tisíc kilometrů
na plný plyn ji motor zpívá
ona ve mně rozehřívá - srdce mé
na velký výkon stavěné!

I kdybych měl maharadžu vozit na slonu
na tom vzácném - na bílém - o velkém výkonu
a kdybych i dvacet perel za tůru měl brát
- odmítl bych, vždyť já mám svou škodověnku rád!

Ta bílá dálka to je láska má
já jedu k ní a ona vstříc mi běží
náš cit má miliony HP, mezi námi všechno klape
v rytmu jediném - ona mi voní benzínem!

Dálka je píseň kterou mám tak rád
má tisíc slok, má tisíc kilometrů
na plný plyn ji motor zpívá
ona ve mně rozehřívá - srdce mé,
na velký výkon stavěné!

,