Takový nápor nádraží odbaví v pěti podlažích, samotné vlaky budou přijíždět do dvou. První zkouškou nová centrální stanice projde už za pár dní - 9. června totiž v Německu startuje fotbalový šampionát a některé zápasy se odehrají právě v německé metropoli.
Pětipatrová budova nevyrostla přes den. Stavěla se přes deset let a její vybudování stálo 700 milionů eur (asi dvacet miliard korun). Budování železniční infrastruktury si vyžádalo dalších 10 miliard eur.
Dvě ohromné skleněné věže spojuje největší střecha Německa, gigantická skleněná konstrukce s namontovanými solárními bateriemi, které by měly ročně vyprodukovat 160 000 kilowatthodin elektrického proudu, napsala ČTK.
Jediné, co lesku nádraží poněkud ubírá na kráse, je problematické spojení. Na nádraží totiž nenavazuje ani metro, a dokonce ani tramvajové linky. Zajíždět sem ale budou příměstské linky S-Bahn.
A kdo by se chtěl před odjezdem z Berlína najíst nebo ještě na poslední chvíli nakoupit, nejspíš bude také zklamaný. V okolí totiž nejsou téměř žádné restaurace ani obchody.
Do nové centrální stanice budou přijíždět i vlaky z České republiky. Naopak již nebudou zajíždět do stanic Flughafen, Berlin Schönefeld, Berlin Ostbahnhof a Berlin ZOO. Právě stanice ZOO na novinku doplatí nejvíc. Z mezinárodního uzlu se stane nádražím regionálního významu.
NEJVĚTŠÍ NÁDRAŽÍ VE SVĚTĚ
HLAVNÍ NÁDRAŽÍ V BERLÍNĚ Počet návštěvníků a cestujících denně (odhad) 300.000 přibližně počet obyvatel Karlovarského kraje
Zastavěná plocha 70 tisíc metrů čtverčeních - asi osm fotbalových hřišť
Dálkových vlaků denně 164
Regionálních spojů denně 324
Vozů nadzemní dráhy denně 616
Počet výtahů 43+6 vyhlídkových
Počet eskalátorů 54
Délka nádražní haly (sever-jih) 160 m
Délka nádražní haly (západ-východ) 321 m
Celková cena stavby (odhad) 700 milionů eur téměř 20 miliard Kč
Objem použitého betonu 500 tisíc metrů krychlových stačilo by na 65 kilometrů dálnice
Grand Central Terminal, New York, USA
Největší světové vlakové nádraží podle počtu nástupišť.
Nádraží postavené v letech 1903 až 1913 má 44 nástupišť na dvou podzemních úrovních - na vyšší z nich je 41 a na nižší 26 kolejí. Stanice zabírá rozlohu přibližně 20 hektarů, denně tam zavítá na půl milionu návštěvníků a projede více než 600 vlaků.
stanice Nagoja, Nagoja, Japonsko
Největší světové vlakové nádraží podle rozlohy
Součástí nádražního komplexu o ploše 410 tisíc metrů čtverečních, který byl dokončen v roce 1999, jsou i dvě výškové kancelářské budovy a obchodní centrum.
stanice Šinjuku, Tokio, Japonsko Nejrušnější světové vlakové nádraží podle počtu cestujících
Denně se zde vyskytují odhadem dva až tři miliony cestujících. Co do rozlohy je Šinjuku po nádraží v Nagoje druhým největším na světě. Druhou nejrušnější v počtu pasažérů je další tokijská stanice Ikebukuro.
Clapham Junction, Londýn, Velká Británie
Nejrušnější světové nádraží podle denního průjezdu vlaků: Světové prvenství této stanice, kterou denně projede na 2000 vlaků a většina z nich zde i staví, se pouze odhaduje.
Zdroj: ČTK