Kolem konečného návrhu bude ještě velká debata, v každém případě půjde pro české kuřáky a výrobce o největší změnu za posledních deset let.
Od roku 2003 vypadají krabičky cigaret v Česku, pokud jde o povinné údaje, víceméně stejně. Zdravotní varování typu "kouření škodí zdraví" zabírá na jedné straně 30 a na druhé 40 procent plochy.
Podle toho, co v září napsal německý Die Welt, a podle probíhajících diskusí v Bruselu může nově nápis zabírat tři čtvrtiny krabičky. Otázkou je, zda budou povinné i varovné obrázky s plastickým vyobrazením nemocí, které kouření přináší.
V poslední tabákové směrnici Evropské unie z roku 2001, kterou se musíme řídit i my, nebyly odpudivé obrázky povinné, ale doporučované. A několik států Evropy jako Belgie, Velká Británie, Francie či Itálie je už od té doby zavedlo.
Výrobci postupně zůstane asi desetina povrchu na propagaci
"Když se ke zdravotnímu varování přidají kolek a další prvky, jejichž velikost je také předepsána, zůstane výrobci asi desetina obalu, aby mohl realizovat svou svobodu v tvorbě vzhledu," píše Die Welt. A dodává, že za pět let Komise připraví další návrh vedoucí k "plně jednotnému" balení.
Podívejte se |
Tím by se setřely na minimum vizuální rozdíly mezi jednotlivými značkami. Na tom by zřejmě tratily ty dražší, jako jsou dnes Marlbora z dílny největšího Philipa Morrise, Davidoff či Camel zakládající si často na designu.
"U navrhovaných opatření neexistuje vědecké ani politické zdůvodnění, že přinesou větší ochranu zdraví a snížení spotřeby tabáku," kritizuje Vratislav Janda, šéf British American Tobacco v Česku, výrobce značek Viceroy či Pall Mall.
Podle velkých nadnárodních výrobců, kteří se výjimečně shodují, dojde kvůli těmto a podobným opatřením hlavně k nárůstu nelegálního obchodu. Naopak evropští úředníci spoléhají, že tím některým kuřákům jejich zálibu zoškliví.
"Odlišná balení cigaret jsou zásadní k usnadnění orientace zákazníků mezi jednotlivými značkami a zároveň jsou hlavním nástrojem rozvoje hodnoty našich značek a jejich inovací," říká Danica Siváková za JT International, která vyrábí třeba cigarety Camel.
Zákaz jiných než "průměrných" cigaret
Další diskutovanou možností je podle Die Welt i výrobců zákaz jiných než "průměrných" cigaret, co do chuti i velikosti. To by postihlo například cigarety s příchutí mentolu a další a tenké cigarety nazývané slimky.
Na přetřes přijde i otázka vystavování cigaret v trafice. Jednou z možností je ukazovat jen jednoho zástupce dané značky. Například největší Philip Morris má dnes na českém trhu devět značek, ale 85 variant cigaret. Konkrétní jednání v Bruselu mají začít už brzy. Návrh půjde od "drsného" komisaře pro zdravotnictví k diskusi na další ředitelství Komise a poté přijdou na řadu státy v Radě. To bude zřejmě až po Novém roce, kdy už bude Unii předsedat protikuřácké Irsko.
Zajímavé bude sledovat, jak se k návrhu postaví Česko. Když se k možnostem, které přicházejí v úvahu, vyjadřovalo před dvěma lety, byl tehdejší ministr zemědělství Ivan Fuksa víceméně proti všemu. Proti jednotnému balení, obrázkům i zákazu vystavení.
Dnes je však mnohem aktivnější ministerstvo zdravotnictví, a to by rádo, aby to bylo ono, kdo dostane směrnici a její převedení do českých zákonů na starost.
"Ministerstvo zdravotnictví návrhy komisaře pro zdravotnictví jednoznačně podporuje a uděláme všechno pro zpřísnění," uvedl náměstek ministra zdravotnictví Martin Plíšek s tím, že se jednání v Unii aktivně účastní.