Do dvou měsíců mají zkoušky skončit a pak vůz čeká homologace a tedy i cesta na trh. Novinka v plzeňských ulicích není pouze dílem Škody, která je v krajské metropoli doma.
Na vývoji škodováci spolupracovali s vysokomýtskou Karosou, známým výrobcem autobusů. Tohle "dítě" je už druhým, který z týmu vývojářů dvou tradičních českých firem vyšel. Prvním byla kratší verze vozu, který nyní vozí první cestující po Plzni - Škoda 24 Tr Irisbus.
Plzeňské strojírny také už na menší typ získaly kupce. Osmadvacet trolejbusů s karoserií od výrobce autobusů Karosa kupuje plzeňský dopravní podnik za 320 milionů korun. Prvních sedm vozů se v ulicích objeví v roce 2005, poslední pak o tři roky později.
Většina z nových trolejbusů bude mít pomocný motor, který najde uplatnění při výpadku proudu nebo v historicky a památkově cenných místech, kde není trakční vedení.
Nový vůz už Škoda prezentuje i v zahraničí - a seznámit se s ním mohou i běžní cestující. "Právě v těchto dnech totiž zdarma přepravuje obyvatele a návštěvníky Bratislavy," přiblížil akci Škody na Slovensku mluvčí plzeňské strojírenské skupiny Karel Samec.
Škoda v současnosti spolupracuje na výrobě trolejbusů nejen s Karosou, ale i dalšími firmami - třeba s americkým Neoplanem, s nímž již dokončila 28 nízkopodlažních vozů pro Boston. Nyní také vyrábí elektrovýzbroj pro 32 nízkopodlažních kloubových trolejbusů pro stejné město. Společný projekt s americkým Neoplanem představuje zakázku zhruba za 500 milionů korun.
Druhým exportním projektem je spolupráce se společnostmi na ruském trhu. Zde Škoda s firmami Likinskij Avtobusnyj Závod a Moskevskyj Trolejbusnyj Závod vyvinula a vyrobila také nový nízkopodlažní trolejbus. Prvně jmenovaná ruská firma dodává karoserie a druhá zajišťuje konečnou montáž trolejbusu, elektrovýzbroj je ze Škodovky.
Trolejbus Škoda 25 Tr Irisbus poprvé vozil v Plzni pasažéry na lince číslo 16. (6. září 2004) |
Trolejbus Škoda 25 Tr Irisbus poprvé vozil v Plzni pasažéry na lince číslo 16. (6. září 2004) |