Iveco využilo svých kontaktů na nejvyšší ústavní činitele, kteří si v minulých měsících prohlédli závod ve Vysokém Mýtě.

Iveco využilo svých kontaktů na nejvyšší ústavní činitele, kteří si v minulých měsících prohlédli závod ve Vysokém Mýtě. | foto: DPP, Zdeněk Liška, Metro.cz

Boj o autobusy pro Prahu. Iveco neuspělo v tendru, žalovalo u Zemana

  • 84
Pražský dopravní podnik zrušil soutěž na dodávku 150 nových autobusů poté, co si jeden z vyřazených účastníků - firma Iveco, stěžoval na průběh soutěže u prezidenta a premiéra. Iveco bylo jedním ze dvou zájemců, kteří nesplnili podmínky, v soutěži tak zůstal jen jediný uchazeč.

Iveco využilo svých kontaktů na nejvyšší ústavní činitele, kteří si v minulých měsících prohlédli závod ve Vysokém Mýtě.

Prezidentovi Miloši Zemanovi a premiérovi Bohuslavu Sobotkovi poslala firma dopis, ve kterém si stěžovala na své vyřazení a současně pohrozila, že v Česku omezí výrobu.

„Uvítali bychom vaši přímou podporu a intervenci, aby bylo se společností Iveco Czech Republic zacházeno férově a tuto situaci jsme vyřešili,“ napsal šéf dozorčí rady Pierre Lahutte. „Pokud nejsme v České republice vítáni, vyvodíme z toho patřičné závěry a důsledky,“ uvádí rovněž v dopise. Iveco se k celé zakázce nechce od začátku vůbec vyjadřovat.

Jen co dopis dorazil na Úřad vlády a do kanceláře prezidenta, přišly na pražský magistrát z obou úřadů žádosti o vyjádření a informace k celé zakázce.

Mluvčí Kanceláře prezidenta republiky Jiří Ovčáček dopis z Iveca potvrdil, Úřad vlády tvrdí, že nic neposílal, redakce iDNES.cz má však dopis k dispozici. Podle Ovčáčka nešlo o zásah do výběrového řízení, pouze požádali o informace, aby mohl prezident odpovědět.

Postup Iveca je přitom podle právníků za hranou. „Podle našeho názoru zásah jakékoliv jiné instituce či osoby není v pořádku,“ míní Kateřina Koláčková, ředitelka firmy Otidea, specializující se na administraci zakázek.

Iveco nakonec dosáhlo svého – dopravní podnik krátce po dotazech zakázku zrušil kvůli tomu, že v soutěži zůstala jediná firma. Zákon však nic takového nepřikazuje, podle něj se mohlo v zakázce dál pokračovat. U jiných zakázek přitom DPP nemá problém uzavřít smlouvu, i když zbude jen jeden uchazeč. DPP to současně vysvětluje tím, že nabídka SOR byla nejméně ekonomicky výhodná. Jenže nejlevnější nabídku podle pořizovací ceny dal SOR – 1,053 miliardy. Následoval polský Solaris, který chtěl 1,087 miliardy korun, a až pak Iveco s nabídkou 1,109 miliardy korun.

Solaris a Iveco však nesplnily podmínky zadávací dokumentace, jak vyplývá ze závěrečné zprávy zveřejněné na profilu zadavatele. Iveco předložilo nabídku se smlouvou, která neodpovídala zadávací dokumentaci.

Cena není všechno

Vyloučení nejlevnější nabídky nedává na první pohled smysl, SOR chtěl za autobusy nejméně. Jenže pořizovací cena autobusu měla v hodnocení jen 48% váhu, ostatní parametry byly například spotřeba nebo cena náhradních dílů.

Kdo v takovém hodnocení vyhrál, není jasné, v závěrečné zprávě zadavatele tato informace chybí. Iveco v dopise tvrdí, že ekonomicky nejvýhodnější byli oni. Podle SOR však jen tím, že nabídku podsekli. „Dodávky autobusů za nejvýhodnější cenu, zahrnující všechna hodnoticí kritéria, jsou pro zadavatele prioritní potřebou, proto jsme přistoupili ke zrušení veřejné zakázky s úmyslem co nejrychleji ji vyhlásit znovu,“ řekl mluvčí DPP Jiří Štábl.

Jasno do případu nevnese ani antimonopolní úřad – ten správní řízení zahájené na podnět Iveca ukončil po zrušení soutěže. DPP na jeho verdikt čekat nechtěl.

SOR se se zrušením soutěže nehodlá smířit. Podle jednatele Petra Hájka není ke zrušení důvod a rozhodnutí DPP chce napadnout soudně a podat i trestní oznámení.

„Byly na mě vyvíjeny tlaky od různých lidí spojených s dopravním podnikem, že pokud neodvedeme část procent hodnoty zakázky, nemáme šanci vyhrát a zakázku zruší. Tak se také stalo,“ řekl Hájek.

„Celá ta zakázka je prapodivná, velmi podivný je postup Iveca. Chceme soutěžit další autobusy a potřebuji vědět, kde se stala chyba,“ říká Petr Dolínek, náměstek pražské primátorky a šéf dozorčí rady DPP.