Vizualizace jednotky RegioPanter v provedení pro National Express a jeho...

Vizualizace jednotky RegioPanter v provedení pro National Express a jeho jednotky S-Bahn v okolí Norimberku | foto: Škoda Transportation

Obří zakázka Škody do Německa má problém. Kvůli Deutsche Bahn

  • 30
Desetimiliardový kontrakt na vlaky pro Norimberk a okolí se začíná Škodě Transportation mírně vzdalovat. National Express, který soutěž na provoz tamějších vlaků vyhrál právě s novými vlaky z Česka, zatím nemá vítězství jisté a musí se o něj soudit.

Bavorská obdoba antimonopolního úřadu totiž rozhodla, že výsledek soutěže na provoz vlaků v okolí Norimberku neplatí. National Express se chce proti rozhodnutí bránit u soudu.

Na úřady se kvůli vítězství britské soukromé firmy obrátily německé státní Deutsche Bahn, které dosud provoz vlaků S-Bahn v okolí Norimberku zajišťují. „Budeme se kvůli tomu rozhodnutí soudit,“ řekl šéf německé pobočky National Express Tobias Richter. Britský dopravce se chce uchytit i v Česku. Podle původních plánů měl National Express převzít kontrakt v prosinci 2018.

Vyloučení kvůli formalitám

Nabídka National Express Rail do výběrového řízení byla údajně odmítnuta pro formální a obsahové nedostatky. Požadované popisy spolu s doklady prý nebyly dodány v souladu se zadáním. Rozhodnutí se prý netýká kvality nabídky National Express Rail.

Bavorsko je v soutěžích na provoz dotovaných vlaků nejdále v celé v Evropě, více než polovina tamních tratí a linek je už vysoutěžená. Bavorský objednatel, společnost BEG, si soutěže pochvaluje, protože dává do železnice stále stejný objem peněz, ale výrazně roste počet cestujících i spojů díky lepší kvalitě. Také BEG se hodlá proti rozhodnutí bránit soudně a za výběrem National Express si stojí.

Zakázka pro National Express vyvolala v Německu velké pozdvižení. Nejen proto, že ji získal zahraniční soukromý dopravce, ale i tím, že má vlaky dodat zahraniční výrobce. Pro Škodu Transportation by šlo o největší kontrakt, navíc teprve druhý pro Německo. Pro National Express má dodat 39 nízkopodlažních vlaků vycházejících z jednotek RegioPanter. Firma nechce současnou situaci komentovat, čeká, jak se vyvine spor v Německu. 

Podnět na přezkoumání zakázky dala dceřiná firma Deutsche Bahn DB Regio. Ta argumentuje i mimo jiné tím, že by převodem pod jinou firmu mohly přijít stovky lidí o práci. Podobně militantní jsou i tuzemští železniční odboráři. Těm se nelíbí fakt, že soutěž na jihočeské lokálky vyhrál soukromý dopravce. České dráhy nabídly v soutěži výrazně vyšší cenu. Výsledek není pravomocný, odvolaly se k antimonopolnímu úřadu.