Nové vlaky by na českou železnici mohly začít dodávat i firmy z Číny (ilustrační foto).

Nové vlaky by na českou železnici mohly začít dodávat i firmy z Číny (ilustrační foto). | foto: Tomáš Frait, MF DNES

Velké zakázky Českých drah na nové vlaky poprvé zajímají také Číňany

  • 116
Tři velké zakázky na nákup nových vlaků Českých drah poprvé přilákaly i čínského výrobce vlaků. Je mezi více než deseti zájemci, kteří si zatím vyzvedli dokumentaci. Stejnou zakázku vypsal už i RegioJet.

„Kvalifikační dokumentaci k zakázkám si vyzvedlo víc než deset velkých výrobců. Jde o firmy z Rakouska, Itálie, Belgie, ze Slovenska a dokonce i jeden z Číny,“ říká generální ředitel a předseda představenstva Českých drah Pavel Krtek.

Jde o první případ, kdy se o soutěž na dodávku vlaků v Česku zajímá čínský výrobce. V Evropě zatím pronikají čínští výrobci na trh velmi pomalu, ale už mají první zakázky. Čínská firma CSR Zhuzhou získala v roce 2014 kontrakt pro makedonské železnice (vice zde) letos v dubnu pak elektrické lokomotivy do Srbska (více zde).

Zakázky Českých drah ale provází řada otazníků. Zkritizoval je už ministr dopravy Dan Ťok, podle kterého jsou podmínky diskriminační a nahrávají především Škodě Transportation v případě elektrických jednotek. Důvodem je krátká doba na dodávku prvních dvou souprav do 15 měsíců, za které se v Česku nedá vlak prakticky pro provoz schválit. Škoda těží z toho, že své vlaky InterPanter a RegioPanter už schválené má, ostatní výrobci ne nebo jen pro některé napájecí soustavy.

Zájem více než deseti firem ještě nic neznamená, klíčové je, kolik přijde nabídek. Podobnou soutěž pouze s 15 měsíci na schválení už České dráhy vyhlásily před třemi lety na dodávku elektrických jednotek pro rychlíky. I tehdy se ozvali zahraniční výrobci, že podmínka je diskriminační a nakonec se přihlásila jen Škoda Transportation.

Prakticky obdobnou soutěž vypsal v závěru minulého týdne RegioJet. V řadě případů je text soutěže okopírovaný od Českých drah, čímž se firma ani netají: chce mít identickou soutěž až na některé podmínky, které nejsou nijak diskriminační a předem nevylučují jakéhokoli výrobce.

„Jde zejména o dobu dodání elektrických jednotek, kde České dráhy požadují pouhých 15 měsíců na dodání prvních dvou souprav, aby tak vědomě zkomplikovaly možnost většině výrobců předložit svou nabídku. RegioJet naopak požaduje dodání první soupravy až po 24 měsících,“ uvedl mluvčí Aleš Ondrůj.

Soutěže obou dopravců jsou ale současně spíše pojistkou. Jistotou je možnost získat až dvacet miliard na nové vlaky z evropských fondů, stát se ale netají myšlenkou, že by si soutěže provedl sám a vlaky pak dopravcům půjčoval. V takovém případě budou tendry pro České dráhy i RegioJet zbytečné a bude je vypisovat ministerstvo dopravy.