Europoslanci tím posílili postavení zákazníků, kteří se tak do dvou let budou moci vyhnout nákladným a zdlouhavým soudním přím, kvůli kterým se často do sporu s prodejci ani nepouštěli. "Systém mimosoudního řešení sporů v České republice doposud trpěl vážnými nedostatky. Nová pravidla rozhodně vítám," řekla Olga Sehnalová, poslankyně Evropského parlamentu a členka Výboru pro vnitřní trh a ochranu spotřebitele.
Každé odvětví bude mít svého mediátora
Ačkoliv mnoho států již mimosoudní řešení sporů umožňuje, systémy se různí a ne vždy zákazníkům pomáhají domoci se svých práv. Tak tomu bylo například i v Česku, kde si spotřebitelé často stěžovali na zneužití takzvaných rozhodčích doložek, kdy byl rozhodce již předem určen jednou stranou a nebylo možné se proti jeho rozhodnutí odvolat.
Nové směrnice stanovují jasná pravidla, kdo a jak bude spory napříč Evropskou unií řešit. Transparentnost a nezávislost rozhodujících úřadů by tak měla být zaručena.
Každý členský stát bude muset například zajistit, že pro všechna podnikatelská odvětví budou existovat nestranné orgány alternativního řešení sporů. Tyto systémy se budou zabývat stížnostmi na zboží a služby, ať už zakoupené on-line či v obchodě, v jiném státě či ve vlastní zemi.
Arbitráže by měly být podle europoslanců pro zákazníky bezplatné či stát pouze "nominální poplatek" a všechny pře by měly být vyřešeny do 90 dní.
Podle Sehnalové by celý systém měl evropským spotřebitelům ušetřit až 22,5 miliardy eur (577 miliard Kč) ročně.
Spory půjde řešit on-line
Kdo bude chtít řešit spor s prodejcem, bude mu stačit sednout za počítač a vyplnit stížnost v rodném jazyce na portálu "Vaše Evropa", který začne fungovat krátce poté, co všechny členské státy včlení nové směrnice do svého práva. Na to mají dva roky od nabytí účinnosti nových pravidel.
Nová platforma nasměruje nespokojené zákazníky na nejvhodnější alternativní způsob řešení jejich stížností. Všechny kroky stížností půjde vyřídit on-line, přičemž takto předávané informace budou chráněny unijními pravidly o ochraně soukromí a osobních dat. On-line řešení sporů bude možné pro jakýkoli on-line prodej, bez ohledu na to, zda má obchodník své sídlo v EU.
"Zákazníci a obchodníci, zejména ti menší, se necítí při přeshraničním on-line obchodování bezpečni, protože neví, kam se mají obrátit o pomoc v případě potíží. On-line řešení sporů jim dá důvěru k nakupování a prodeji napříč EU. V tomto směru je on-line řešení sporů mezníkem v oživení jednotného trhu," uvedla zpravodajka Róża Thun.