Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Kde se bude stavět: D1 čeká více uzavírek, výluk na kolejích ubude

  5:02aktualizováno  5:02
Pokud v pomyslném souboji železnic a silnic loni vyhrála rekordní výstavba na kolejích, letos bude mít hlavní slovo asfalt a beton. Řidiče čeká na hlavní dopravní tepně D1 dvojnásobné množství oprav - letos se začne s pracemi na šesti úsecích. Oproti tomu do staveb na železnici proudí méně peněz a bude tak i méně výluk.

Minulý rok představoval pro výstavbu infrastruktury velké oživení po chudších krizových letech. Začalo se s výstavbou 136 kilometrů silnic a dálnic. Po letech se dotahovaly projekty, které byly v pokročilé přípravě nebo byly v minulosti přibrzděné či zastavené exministrem dopravy Vítem Bártou.

V letošním roce čeká řidiče výstavba zhruba 200 kilometrů nových silnic a dálnic. Viditelnou změnou může být zejména pokračování rekonstrukce hlavní dálniční tepny D1. Zatímco v roce 2015 se opravovaly tři úseky v celkové délce 15,3 kilometru, letos dopravu zkomplikují práce na šesti úsecích v celkové délce 45 kilometrů.

„Modernizace bude probíhat postupně. Určitě se nestane, že se v březnu omezí provoz na šesti úsecích,“ ujišťuje mluvčí ŘSD Jan Rýdl. Podle něj se nejpozději v roce 2020 bude jezdit po kompletně nové dálnici.

Investice do železnic

2012 : 9,5
2013 : 8,8
2014 : 12,6.
2015 : 50
2016 : 16,3

- v miliardách Kč

Zdroj: SŽDC

Chystá se rekonstrukce tří úseků D1 na Vysočině, jednoho u Vlašimi a dvou na Moravě.

Začít by měla také výstavba několika úseků dálnice D48 (loni ještě rychlostní silnice R48) u Rychaltic a Frýdku-Místku včetně jeho obchvatu. Dohromady Jde o 24 kilometrů této dálnice. Stroje se začnou houfovat také na třech nových úsecích jihočeské dálnice D3 v celkové délce 30,5 km: Ševětín - Borek, Úsilné - Hodějovice, Hodějovice - Třebonín. V prosinci by se měl otevřít poslední, šestnáctikilometrový úsek dálnice D8 z Lovosic do Řehlovic.

Železnice zvolní. Loni padl investiční rekord

V bilanci loňského roku vede železniční výstavba. Po hubených letech se dalo mluvit o stavebním boomu, ve kterém dokonce stát marně hledal zájemce o některé zakázky a soutěže musel rušit, protože stavaři už neměli volné kapacity. Tento osud potkal například soutěž na rekonstrukci mostu na trati mezi Brnem a Českou Třebovou za desítky milionů korun.

Za železniční zakázky stát nikdy neutrácel více. Správa železniční dopravní cesty měla zejména díky dočerpávání evropských dotací k dispozici rekordních 50 miliard korun. Z této částky pocházelo přes 37 miliard z EU.

Fotogalerie

Extrémní byl ale rok také pro cestující, kteří si zvykali na časté výluky a prodloužení dojezdové vzdálenosti. „Nikdy v historii neměla SŽDC k dispozici tolik investičních prostředků. Bylo to znát i na počtu výluk, kdy se železniční síť leckdy dostávala až na hranici propustnosti,“ připustil mluvčí SŽDC Marek Illiaš. Z tohoto pohledu by měl být letošek lepší.

V řeči peněz však bude rok 2016 na železnici chudší. Správa železnic chce proinvestovat 16,3 miliardy korun, naplánováno je 53 staveb. Dokončit se má například modernizace trati z Rokycan do Plzně, kde vzniká nejdelší železniční tunel v zemi. Trať by měla být nejdražší stavbou otevřenou v letošním roce v ceně bezmála pět miliard korun. Dokončit se má i modernizace traťového úseku Praha Běchovice – Úvaly v ceně přes 1,6 miliardy (více čtěte zde).

Stavby na železnici 2016

Železniční stavby s plánovaným dokončením v roce 2016

  • Modernizace trati Rokycany – Plzeň, 4 995 403 tis. Kč
  • Průjezd železničním uzlem Ústí nad Orlicí, 1 106 863 tis. Kč
  • Optimalizace traťového úseku Praha Hostivař - Praha hl. n., I. část - nádraží Praha Hostivař, 1 214 320 tis. Kč
  • Rekonstrukce nádraží Olomouc, 2 254 886 tis. Kč
  • Modernizace traťového úseku Praha Běchovice – Úvaly, 1 636 116 tis. Kč
  • Modernizace trati IV. tranzitního koridoru v úseku, Ševětín-Horusice, 781 536 tis. Kč
  • Modernizace trati IV. tranzitního koridoru v úseku Horusice - Veselí , 1 608 618 tis. Kč
  • Modernizace trati IV. tranzitního koridoru v úseku Veselí n.L. – Soběslav, 1 026 350 tis. Kč
  • Uzel Plzeň, 1. stavba - přestavba pražského zhlaví, 1 961 371 tis. Kč
  • Revitalizace trati České Budějovice – Volary, 1 423 968 tis. Kč

Nejvýznamnější akce plánované v roce 2016

  • Optimalizace traťového úseku Praha Hostivař - Praha hl. n., II. část - Praha Hostivař - Praha hl. n., 3 608 413 tis. Kč
  • Uzel Plzeň, 2. stavba – přestavba osobního nádraží, včetně mostů Mikulášská, 1 217 000 tis. Kč
  • Optimalizace trati Beroun (včetně) - Králův Dvůr, 1 980 872 tis. Kč
  • Modernizace trati Sudoměřice – Votice, 5 399 000 tis. Kč
  • Optimalizace trati Český Těšín – Dětmarovice, 2 510 000 tis. Kč
  • Uzel Plzeň, 3. stavba – přesmyk domažlické trati, 1 460 000 tis. Kč
  • Elektrizace tratě vč. PEÚ Brno - Zastávka u Brna, 3 374 000 tis. Kč
  • Zvýšení tratové rychlosti v úseku Řikonín - Vlkov u Tišnova, 1 200 000 tis. Kč
  • Úpravy zabezpečovacího zařízení pro ETCS včetně DOZ v úseku Kralupy nad Vltavou - Roudnice nad Labem (mimo), 1 300 000 tis. Kč
Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ministerstvo dopravy zvažuje, že rozšíří mýto pro nákladní vozidla i na silnice...
Kupte si nás, nabídl Kapsch Ťokovi. Ministerstvo firmu na mýto nechce

Společnost Kapsch, která provozuje v Česku mýto, poprvé potvrdila, že nabídla prodej části svých aktivit státu. Nabídka podle vedení firmy platí stále,...  celý článek

Pracovní vůz MUV 74, který vyrábí CZ Loko pro Správu železniční cesty...
Velký soud o drezíny. SŽDC chce za nedodané stroje desítky milionů

Správa železniční dopravní cesty počítala s tím, že touto dobou bude už přes rok používat modernizované drezíny pro údržbu kolejí. Vítěz soutěže na jejich...  celý článek

Změnu názvu SŽDC nechystá, musel by se kvůli tomu přepisovat zákon.
Správce železnice má nové logo za dva miliony, krkolomný název zůstává

Největší státní organizace podle počtu zaměstnanců změní od 1. ledna své logo. Správa železniční dopravní cesty za nový vzhled zaplatí 1,9 milionu korun....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.