Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kde se bude stavět: D1 čeká více uzavírek, výluk na kolejích ubude

  5:02aktualizováno  5:02
Pokud v pomyslném souboji železnic a silnic loni vyhrála rekordní výstavba na kolejích, letos bude mít hlavní slovo asfalt a beton. Řidiče čeká na hlavní dopravní tepně D1 dvojnásobné množství oprav - letos se začne s pracemi na šesti úsecích. Oproti tomu do staveb na železnici proudí méně peněz a bude tak i méně výluk.

Minulý rok představoval pro výstavbu infrastruktury velké oživení po chudších krizových letech. Začalo se s výstavbou 136 kilometrů silnic a dálnic. Po letech se dotahovaly projekty, které byly v pokročilé přípravě nebo byly v minulosti přibrzděné či zastavené exministrem dopravy Vítem Bártou.

V letošním roce čeká řidiče výstavba zhruba 200 kilometrů nových silnic a dálnic. Viditelnou změnou může být zejména pokračování rekonstrukce hlavní dálniční tepny D1. Zatímco v roce 2015 se opravovaly tři úseky v celkové délce 15,3 kilometru, letos dopravu zkomplikují práce na šesti úsecích v celkové délce 45 kilometrů.

„Modernizace bude probíhat postupně. Určitě se nestane, že se v březnu omezí provoz na šesti úsecích,“ ujišťuje mluvčí ŘSD Jan Rýdl. Podle něj se nejpozději v roce 2020 bude jezdit po kompletně nové dálnici.

Investice do železnic

2012 : 9,5
2013 : 8,8
2014 : 12,6.
2015 : 50
2016 : 16,3

- v miliardách Kč

Zdroj: SŽDC

Chystá se rekonstrukce tří úseků D1 na Vysočině, jednoho u Vlašimi a dvou na Moravě.

Začít by měla také výstavba několika úseků dálnice D48 (loni ještě rychlostní silnice R48) u Rychaltic a Frýdku-Místku včetně jeho obchvatu. Dohromady Jde o 24 kilometrů této dálnice. Stroje se začnou houfovat také na třech nových úsecích jihočeské dálnice D3 v celkové délce 30,5 km: Ševětín - Borek, Úsilné - Hodějovice, Hodějovice - Třebonín. V prosinci by se měl otevřít poslední, šestnáctikilometrový úsek dálnice D8 z Lovosic do Řehlovic.

Železnice zvolní. Loni padl investiční rekord

V bilanci loňského roku vede železniční výstavba. Po hubených letech se dalo mluvit o stavebním boomu, ve kterém dokonce stát marně hledal zájemce o některé zakázky a soutěže musel rušit, protože stavaři už neměli volné kapacity. Tento osud potkal například soutěž na rekonstrukci mostu na trati mezi Brnem a Českou Třebovou za desítky milionů korun.

Za železniční zakázky stát nikdy neutrácel více. Správa železniční dopravní cesty měla zejména díky dočerpávání evropských dotací k dispozici rekordních 50 miliard korun. Z této částky pocházelo přes 37 miliard z EU.

Fotogalerie

Extrémní byl ale rok také pro cestující, kteří si zvykali na časté výluky a prodloužení dojezdové vzdálenosti. „Nikdy v historii neměla SŽDC k dispozici tolik investičních prostředků. Bylo to znát i na počtu výluk, kdy se železniční síť leckdy dostávala až na hranici propustnosti,“ připustil mluvčí SŽDC Marek Illiaš. Z tohoto pohledu by měl být letošek lepší.

V řeči peněz však bude rok 2016 na železnici chudší. Správa železnic chce proinvestovat 16,3 miliardy korun, naplánováno je 53 staveb. Dokončit se má například modernizace trati z Rokycan do Plzně, kde vzniká nejdelší železniční tunel v zemi. Trať by měla být nejdražší stavbou otevřenou v letošním roce v ceně bezmála pět miliard korun. Dokončit se má i modernizace traťového úseku Praha Běchovice – Úvaly v ceně přes 1,6 miliardy (více čtěte zde).

Stavby na železnici 2016

Železniční stavby s plánovaným dokončením v roce 2016

  • Modernizace trati Rokycany – Plzeň, 4 995 403 tis. Kč
  • Průjezd železničním uzlem Ústí nad Orlicí, 1 106 863 tis. Kč
  • Optimalizace traťového úseku Praha Hostivař - Praha hl. n., I. část - nádraží Praha Hostivař, 1 214 320 tis. Kč
  • Rekonstrukce nádraží Olomouc, 2 254 886 tis. Kč
  • Modernizace traťového úseku Praha Běchovice – Úvaly, 1 636 116 tis. Kč
  • Modernizace trati IV. tranzitního koridoru v úseku, Ševětín-Horusice, 781 536 tis. Kč
  • Modernizace trati IV. tranzitního koridoru v úseku Horusice - Veselí , 1 608 618 tis. Kč
  • Modernizace trati IV. tranzitního koridoru v úseku Veselí n.L. – Soběslav, 1 026 350 tis. Kč
  • Uzel Plzeň, 1. stavba - přestavba pražského zhlaví, 1 961 371 tis. Kč
  • Revitalizace trati České Budějovice – Volary, 1 423 968 tis. Kč

Nejvýznamnější akce plánované v roce 2016

  • Optimalizace traťového úseku Praha Hostivař - Praha hl. n., II. část - Praha Hostivař - Praha hl. n., 3 608 413 tis. Kč
  • Uzel Plzeň, 2. stavba – přestavba osobního nádraží, včetně mostů Mikulášská, 1 217 000 tis. Kč
  • Optimalizace trati Beroun (včetně) - Králův Dvůr, 1 980 872 tis. Kč
  • Modernizace trati Sudoměřice – Votice, 5 399 000 tis. Kč
  • Optimalizace trati Český Těšín – Dětmarovice, 2 510 000 tis. Kč
  • Uzel Plzeň, 3. stavba – přesmyk domažlické trati, 1 460 000 tis. Kč
  • Elektrizace tratě vč. PEÚ Brno - Zastávka u Brna, 3 374 000 tis. Kč
  • Zvýšení tratové rychlosti v úseku Řikonín - Vlkov u Tišnova, 1 200 000 tis. Kč
  • Úpravy zabezpečovacího zařízení pro ETCS včetně DOZ v úseku Kralupy nad Vltavou - Roudnice nad Labem (mimo), 1 300 000 tis. Kč
Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.