Boj výrobců aut, ale také jejich prodejců a leasingových firem stlačil ceny zřejmě na dno. Odborníci už nečekají další pád. Spíše vzestup. "Můj osobní názor je, že další zlevňování už nebude," míní Ladislav Janda z firmy AutoSystem, internetového zprostředkovatele prodeje aut.
Dovozci dokonce začínají auta pomalu zdražovat, především kvůli padajícímu kurzu koruny. Ten v minulosti pomáhal nová auta zlevňovat, teď je to naopak. Například Audi přepočítává cenu auta pro zákazníka právě podle aktuálního kurzu. Když koruna posilovala, bylo to pro zákazníky výhodné, teď naopak zdražení pocítí rychleji.
Auta zlevnila za rok až o třetinu. Některé značky nešly cestou masivního zlevnění, ale spíše vylepšením výbavy za stejnou cenu.
Pozor na leasing
Lákavé ceny u některých dealerů však nejsou vždy tak výhodné, jak se na první pohled může zdát. Například octavia pod tři sta tisíc korun stojí jen v případě, pokud si k ní vezmete dealerem určený leasing. Ten nemusí být vždy výhodný. To samé třeba Toyota Yaris za 199 tisíc.
"Je to akce společně s Toyota Financial Services. Navýšení je větší než u běžného leasingu, ale i tak je auto levnější než podle ceníku," říká Tomáš Kotas z autosalonu Federal Cars.
Za pět let splácení zákazník za auto dá - včetně pojistky - 320 tisíc, oproti běžnému leasingu ušetří patnáct tisíc. "Děláme to hlavně kvůli tomu, aby to přitáhlo lidi do autosalonů," potvrzuje Aleš Kamaryt z Toyota Financial Services.
JAK SE ZMĚNILY CENY | |||
KIA CEE´D | ŠKODA FABIA | ŠKODA OCTAVIA | |
Leden 08 | 339 900 Kč | 249 900 Kč | 369 900 Kč |
Leden 09 | 269 980 Kč | 169 900 Kč | 299 900 Kč |
Pokles ceny | 69 920 Kč | 80 000 Kč | 70 000 Kč |
Ceny aut mohou u nás ještě klesnout, pokud vláda zavede bonus za sešrotování starého vozu při nákupu nového. Šrotační prémii navrhuje například Martin Jahn, člen ekonomického týmu NERV. Zda vláda nakonec takovou pobídku, která v některých zemích dosahuje až 2 500 eur, zavede, není jasné.
Každopádně ceny vozů sráží hodně nízko. Například v Německu je tak k dostání fabia už za 162 tisíc korun. V Německu se totiž na zlevnění připravily i automobilky: ke "šrotovnému" přidávají samy ještě svoji další slevu, většinou přes tisíc eur. - čtěte Němci si mohou koupit fabii za 162 tisíc
Obchodníci hlásí i příznivý obrat
V Evropě však prodej aut opět poklesl. To samé zřejmě čeká i Česko. Podle prodejců je však v autosalonech přesto rušněji díky velkým slevám. Individuální zákazníci tvoří zhruba polovinu všech prodaných aut. "Pád firemních prodejů nevyrovnají," míní Tunkl.
"Čekám pokles v řádu procent," řekl tajemník SDA Pavel Tunkl. Hlavní pád, stejně jako už v prosinci, způsobují firemní klienti. Ti naprosto zastavili nákupy nových aut kvůli očekávání možnosti odpočtu daně z přidané hodnoty i u osobních aut.
Dosud je museli kupovat jako nákladní auta s mřížkou. "Firemní nákupy zcela zamrzly," říká Radek Vácha z Auto Palace.
Může se hoditNové i ojeté automobily můžete koupit na www.automodul.cz |
Mladoboleslavská automobilka bude vyrábět bez dalšího omezení celý únor. Odboráři avizované další týdenní zastavení výroby nakonec ani představenstvo neřešilo. Škoda se sice potýká s poklesy prodejů po celé Evropě, ale výsledky za leden ukazují, že si v řadě zemí stojí v porovnání s jinými značkami ještě dobře. Například ve Španělsku, kde v lednu spadl trh o čtyřicet procent, Škodě klesly prodeje "jen" o čtvrtinu.
Celosvětové lednové výsledky však nejsou příliš povzbudivým čtením. Propady v řádu desítek procent zatím hlásí většina trhů. Například v Japonsku prodaly automobilky v lednu o 27 procent méně aut než loni. Prodeje aut tak klesly na nejnižší úroveň od roku 1968.
Do osmdesátých let se vracejí prodeje automobilek v USA, kde prodejní krize aut odstartovala. Podle prvních odhadů klesl odbyt za Atlantikem zhruba o třetinu. Nejvíce Chrysleru - o 49 procent. Trh v USA klesá už 13 měsíců v řadě.
Padá i francouzský trh, který je však stále pod hranicí deseti procent. Ale pro tamní výrobce není příliš dobrá zpráva, že registrace domácích, francouzských vozů se propadají mnohem rychleji než u zahraniční konkurence.