Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Octavia je poprvé pod 300 tisíc, ceny nových aut jsou na dně

  8:58aktualizováno  8:58
Stejný model, často ještě lepší výbava a až o třetinu nižší cena. Například Škoda Octavia se ještě před rokem prodávala v základní verzi nejméně za 369 tisíc, teď cena u některých prodejců klesla pod 300 tisíc korun. Kvůli slabé koruně ovšem auta mohou zase podražit.

Prezentace nové Škody Octavia | foto: Lukáš Procházka, MF DNES

Boj výrobců aut, ale také jejich prodejců a leasingových firem stlačil ceny zřejmě na dno. Odborníci už nečekají další pád. Spíše vzestup. "Můj osobní názor je, že další zlevňování už nebude," míní Ladislav Janda z firmy AutoSystem, internetového zprostředkovatele prodeje aut.

Dovozci dokonce začínají auta pomalu zdražovat, především kvůli padajícímu kurzu koruny. Ten v minulosti pomáhal nová auta zlevňovat, teď je to naopak. Například Audi přepočítává cenu auta pro zákazníka právě podle aktuálního kurzu. Když koruna posilovala, bylo to pro zákazníky výhodné, teď naopak zdražení pocítí rychleji.

Auta zlevnila za rok až o třetinu. Některé značky nešly cestou masivního zlevnění, ale spíše vylepšením výbavy za stejnou cenu.

Pozor na leasing

Lákavé ceny u některých dealerů však nejsou vždy tak výhodné, jak se na první pohled může zdát. Například octavia pod tři sta tisíc korun stojí jen v případě, pokud si k ní vezmete dealerem určený leasing. Ten nemusí být vždy výhodný. To samé třeba Toyota Yaris za 199 tisíc.

"Je to akce společně s Toyota Financial Services. Navýšení je větší než u běžného leasingu, ale i tak je auto levnější než podle ceníku," říká Tomáš Kotas z autosalonu Federal Cars.

Za pět let splácení zákazník za auto dá - včetně pojistky - 320 tisíc, oproti běžnému leasingu ušetří patnáct tisíc. "Děláme to hlavně kvůli tomu, aby to přitáhlo lidi do autosalonů," potvrzuje Aleš Kamaryt z Toyota Financial Services.

                                 JAK SE ZMĚNILY CENY
   KIA CEE´D  ŠKODA FABIA  ŠKODA OCTAVIA
 Leden 08  339 900 Kč  249 900 Kč  369 900 Kč
 Leden 09  269 980 Kč  169 900 Kč  299 900 Kč
 Pokles ceny  69 920 Kč  80 000 Kč  70 000 Kč

Ceny aut mohou u nás ještě klesnout, pokud vláda zavede bonus za sešrotování starého vozu při nákupu nového. Šrotační prémii navrhuje například Martin Jahn, člen ekonomického týmu NERV. Zda vláda nakonec takovou pobídku, která v některých zemích dosahuje až 2 500 eur, zavede, není jasné.

Každopádně ceny vozů sráží hodně nízko. Například v Německu je tak k dostání fabia už za 162 tisíc korun. V Německu se totiž na zlevnění připravily i automobilky: ke "šrotovnému" přidávají samy ještě svoji další slevu, většinou přes tisíc eur. - čtěte Němci si mohou koupit fabii za 162 tisíc

Obchodníci hlásí i příznivý obrat

V Evropě však prodej aut opět poklesl. To samé zřejmě čeká i Česko. Podle prodejců je však v autosalonech přesto rušněji díky velkým slevám. Individuální zákazníci tvoří zhruba polovinu všech prodaných aut. "Pád firemních prodejů nevyrovnají," míní Tunkl.

"Čekám pokles v řádu procent," řekl tajemník SDA Pavel Tunkl. Hlavní pád, stejně jako už v prosinci, způsobují firemní klienti. Ti naprosto zastavili nákupy nových aut kvůli očekávání možnosti odpočtu daně z přidané hodnoty i u osobních aut.

Dosud je museli kupovat jako nákladní auta s mřížkou. "Firemní nákupy zcela zamrzly," říká Radek Vácha z Auto Palace.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily můžete koupit na www.automodul.cz

Akce teď mají v tuzemsku hlavně prodejci, dovozci a automobilky už příliš nezlevňují. Škoda oficiální ceníky zatím drží na stejné úrovni jako po podzimním zlevnění. "O změně ceníků neuvažujeme," řekl mluvčí automobilky Jaroslav Černý. Škoda na rozdíl od dealerů nejvíce zlevňuje skladové vozy koupené hotově: nejlevnější octavia stojí 309 tisíc korun, fabia jde pořídit za 199 tisíc korun. Slevy mají pomoci vyprázdnit Škodě sklady naplněné kvůli slabšímu odbytu.

Mladoboleslavská automobilka bude vyrábět bez dalšího omezení celý únor. Odboráři avizované další týdenní zastavení výroby nakonec ani představenstvo neřešilo. Škoda se sice potýká s poklesy prodejů po celé Evropě, ale výsledky za leden ukazují, že si v řadě zemí stojí v porovnání s jinými značkami ještě dobře. Například ve Španělsku, kde v lednu spadl trh o čtyřicet procent, Škodě klesly prodeje "jen" o čtvrtinu.

Celosvětové lednové výsledky však nejsou příliš povzbudivým čtením. Propady v řádu desítek procent zatím hlásí většina trhů. Například v Japonsku prodaly automobilky v lednu o 27 procent méně aut než loni. Prodeje aut tak klesly na nejnižší úroveň od roku 1968.

Do osmdesátých let se vracejí prodeje automobilek v USA, kde prodejní krize aut odstartovala. Podle prvních odhadů klesl odbyt za Atlantikem zhruba o třetinu. Nejvíce Chrysleru - o 49 procent. Trh v USA klesá už 13 měsíců v řadě.

Padá i francouzský trh, který je však stále pod hranicí deseti procent. Ale pro tamní výrobce není příliš dobrá zpráva, že registrace domácích, francouzských vozů se propadají mnohem rychleji než u zahraniční konkurence.

Je vhodná doba ke koupi auta?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 17. února 2009. Anketa je uzavřena.

Ne, auta ještě mohou zlevnit 3826
Ano, ceny jsou nyní nejníže 1073




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Skupina 19 senátorů podává ústavní stížnost, v níž se domáhají zrušení části...
Devatenáct senátorů zkouší ústavní stížností zrušit část daňového řádu

Skupina devatenácti senátorů se obrací na Ústavní soud v souvislosti se zákonem o kontrolním hlášení DPH. Domáhá se zrušení části daňového řádu. Jedná se podle...  celý článek

Ilustrační snímek
Česká ekonomika znovu zrychlila, překvapilo to i analytiky

Česká ekonomika ve 2. čtvrtletí letošního roku znovu zrychlila svůj růst. Hrubý domácí produkt stoupl meziročně o 4,5 procenta po tříprocentním vzestupu v...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nebe nad Českem křižuje stále víc letadel, v červenci padl nový rekord

Letečtí dispečeři hlásí nejsilnější měsíc v historii. Letos v červenci poprvé nad Českem během jediného měsíce prolétlo více než 90 tisíc letadel. Za prvních...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.