"Myslím, že by to mohlo být tak za patnáct až dvacet let," sní předseda představenstva Detlef Wittig. Z výrobních pásů ve čtvrtek sjela stříbrná Octavia Combi, která byla desetimiliontým vozem. Díky octaviím letos roste výroba škodovek dvojciferně.
"Za půl roku jsme vyrobili o jedenáct procent více aut než před rokem," řekl Wittig. Jistě tak překročí hranici půl milionu prodaných vozů: letošní plán počítá s 530 tisíci vyrobenými auty.
Pět aut z Boleslavi
Letošní rok je pro Škodu zlomovým. Začala výroba čtvrtého modelu, vedení definitivně odsouhlasilo uvedení páté řady terénního vozu Yeti a navíc poprvé v historii přeskočila výroba octavií menší fabie. "Octavia je letos mimořádně úspěšná, ale roste i výroba fabie," dodal Wittig.
Současnou fabii příští rok vystřídá nový model, který automobilka poprvé ukáže na autosalonu v Ženevě v únoru. Škoda nebude po jejím uvedení pokračovat ve výrobě dosavadního modelu, tak jako to dělá v případě octavie.
"Maximálně se bude dál vyrábět v našich zahraničních závodech," upřesnil Wittig. Staré octavie však zatím i více než rok po vystřídání novým modelem slaví na trzích úspěch: letos se jich prodá přes šedesát tisíc. Zájem je hlavně na středoevropských trzích.
"Neříkáme, kdy její výrobu skončíme. Zatím jde dobře na odbyt, tak není důvod," podotkl Wittig. Příjemným překvapením je pro automobilku uvedení roomsteru. Za čtyři týdny prodeje v Česku jsou zásoby na letošek prakticky rozebrány, zbývá posledních dvě stě kusů.
O víkendu začne prodej v Německu a už teď si obchodníci objednali veškerou kvótu, kterou automobilka pro německý trh stanovila. Letos vyrobí v Kvasinách, kde je linka na roomstery, patnáct tisíc aut.
"Plánovali jsme na příští rok padesát tisíc aut a více. Teď musíme určit, o kolik víc to bude," řekl Wittig. Nevyloučil přitom ani možné přesuny výroby v rámci automobilky po českých závodech. Rozhodně však odmítl, že by skončila výroba ve Vrchlabí, jak se přednedávnem znovu spekulovalo. "Takové debaty byly už několikrát. Výsledek je takový, že tam letos bude rekordní výroba," dodal.
Po letošní novince roomster a novém modelu fabie přijde příští rok také nový superb, yeti sjede z výrobních pásů zřejmě až v roce 2009. "Finalizujeme design auta, vedení už rozhodlo, že se začne vyrábět," uvedl Wittig.
České závody však jedou na sto procent a firma nemá na domácí půdě mnoho dalších možností, jak ještě výrobu navýšit. Hlavně kvůli nedostatku lidí. Proto zakládá nové závody v Číně a Rusku, se kterými má dobýt východní trhy.
V Číně má začít výroba už na konci letošního roku. Nebude se tam však přesouvat výroba z Česka. Ještě tento měsíc rozšíří Škoda produkci aut v Kazachstánu, z rozložených dílů se tam začnou montovat superby. "Poptávka po takových vozech tam je," tvrdí Wittig.
Hledají se nové trhy
Škoda se prodává v devadesáti zemích světa, ale porozhlíží se po dalších trzích. Příští rok chce proniknout do Austrálie a na Nový Zéland. Auta tam bude vozit z Česka, ne z Číny, odkud je to blíže.
"Tam výroba teprve bude začínat, musíme tam hlídat kvalitu," dodal šéf skodovky.
Rekordní prodej znovu povede k vysokým ziskům. Firma zveřejní výsledky za první pololetí v červenci, už teď je však jisté, že zisk poroste opět v řádu desítek procent. Loni automobilka vydělala deset miliard korun.