"Zájem o letenky SkyEurope neklesá," řekla iDNES.cz Lea Špačková ze společnosti Student Agency. Podle ní aerolinky, které se na konci června ocitly v bankrotové ochraně, kompenzují zprávy o svých finančních problémech nízkými cenami i jinými výhodnými nabídkami. Patří mezi ně i akce "dvě letenky za cenu jedné" nebo zpáteční ceny do evropských metropolí za zhruba 800 korun.
Sehnat tak levnou letenku bylo možné i dříve. "Není to až tak výjimečné, i takovéhle akce bývaly, ale teď je to na mnohem víc destinací," dodala Špačková.
Prodejci raději nabízeli alternativu
Prodejci letenek se netají tím, že ještě před pár týdny tyto letenky klientům nedoporučovali. "Už jsem je viděl zatlučené v rakvi. Říkali jsme lidem, že je to na jejich riziko," říká ředitel firmy Condor Robert Dvornický. Od té doby, co našly ztrátové aerolinky investora, prodává Condor jejich letenky naopak víc. Čísla prodejci neuvádějí kvůli konkurenci.
Kvůli problémům s letištěm ve Vídni se SkyEurope musely stáhnout z rakouské metropole. Někteří odborníci včetně Dvornického to ale vidí spíše jako plus, protože poplatky v Bratislavě budou nižší.
Na vlastní nebezpečí prodávala letenky SkyEurope také společnost Invia, která se ale zabývá spíše prodejem zájezdů. Zákazníci v takovém případě dostávali nabídky stejných letů od jiných společností.
"Prodejce je většinou na to, aby letenky prodával, ne na to, aby ty lidi odrazoval od nákupu letenek. My dáváme takové záruky, jako každá jiná letecká společnost," komentoval to mluvčí SkyEurope Tomáš Kika.
Firmy chtějí dorazit včas
U Asiany je o levné letenky slovenského dopravce dlouhodobě stejný zájem, poté, co ale nedávno SkyEurope přišly o licenci (nyní už ji opět mají) se u tohoto prodejce hůře prodávají letenky na zimu. "Spíše lidé začínají kupovat Wizz Air," sdělil prodejce Štefan Novosad z Asiany. Nízkonákladové letenky představují pro Asianu zhruba 15 procent příjmů, konkurenční Condor se na levné aerolinky spoléhá z pěti procent.
I když se cestující neobracejí ke SkyEurope zády i v nejhorších dobách, firmy si dávají větší pozor. Zájem firem je u Asiany menší než dříve. "Na obchodní jednání chtějí doletět včas, bez rizik zrušení letu," sdělil obchodní ředitel Josef Trejbal. Nyní mají zájem spíše malé firmy, které nelétají pravidelně. Ty větší raději preferují pravidelnou dopravu.
Ze stejného důvodu podle Trejbala klesl zájem firem o letenky společnosti Wizz Air, která měla v poslední době problémy se zpožďováním letů. "Předpokládal bych ale, že tady ty obavy budou dočasné," dodal Trejbal.