Dosud | Od 1.1. 2001 |
Speciál (olovnatý, 91 oktanů) |
Speciál (bezolovnatý Natutal s aditivem, 91 oktanů) |
Natural 91 (bezolovnatý, 91 oktanů) |
Normal (bezolovnatý Natural, 91 oktanů) |
Super (olovnatý, 95 oktanů) |
Nebude vyráběn |
Natural 95 (bezolovnatý, 95 oktanů) |
Super (bezolovnatý Natural, 95 oktanů) |
Super Plus (bezolovnatý, 98 oktanů) |
Super Plus (bezolovnatý Natural, 98 oktanů) |
Zdroj: ČAPPO, Benzina a.s. |
Od 1. ledna příštího roku se bude pod názvem Speciál prodávat bezolovnatý benzín s 91 oktany doplněný aditivem, který nahradí olovnatý Speciál. Přechod z olovnatého na bezolovnatý Speciál začne ve třetím čtvrtletí.
Aditivum na bázi draslíku na ochranu ventilových sedel do nového typu bude přidávat již výrobce Česká rafinérská. Ta je na změny připravena, zařízení pro aditivaci paliv již instalovala.
Benzín Super z čerpacích stanic zcela zmizí během druhého pololetí. Řidiči místo něj načerpají Natural 95 a aditivum do nádrže dolijí individuálně.
Nyní je již na trhu například aditivum Benadit. Doporučuje se lít do nádrže nejprve aditivum, aby se samotným čerpáním směs paliva a aditiva promíchala. Pokud řidič zapomene a postup obrátí, směs se dostatečně promíchá po ujetí pěti až deseti kilometrů.
Česko se k vyřazení bezolovnatých benzínů zavázalo v červnu 1998 podpisem Celoevropské strategie. V ní se evropské státy zavázaly, že vyřadí olovnaté benzíny do 1. ledna 2005.
Z Evropské unie již olovo v pohonných hmotách vymýtila téměř celá patnáctka. Výjimkami jsou Řecko, Itálie a Španělsko. Slovensko již přešlo na bezolovnaté benzíny také.