Služba volby operátora bude fungovat tak, že zákazník připojený na lince Telecomu (tedy většina domácností) si zvolí vytočením čtyřmístného předčíslí operátora, přes jehož síť hovor uskuteční.
Zákazník však musí mít s operátorem uzavřenou smlouvu. Za hovor mu pak zaplatí stanovenou cenu. Každá firma bude účtovat zvlášť. I když bude člověk volat přes konkurenčního operátora, povinnost platit měsíční paušál Telecomu mu zůstane.
Od července, kdy má volba operátora fungovat, nabídnou alternativní volání jen dvě firmy - Aliatel a Contactel. Ty jediné totiž jsou před podpisem smlouvy s Telecomem. Další tři firmy na nich pracují.
Zatímco Contactel čeká na konec vyjednávání s Telecomem o ceně, Aliatel bez ohledu na výsledek jednání již zveřejnil svou nabídku nazvanou Smart.
Telefonování s Aliatelem bude zajímavé pro domácnosti hlavně u meziměstských hovorů, kde si firma bude účtovat ceny jako za místní volání. Nabídka platí do konce roku a má jeden háček - je nutné provolat minimálně pět set korun.
I když monopol podle telekomunikačního zákona skončil už 1. ledna 2001, všichni se spoléhali, že konkurence vtrhne na trh právě po zavedení služby volba operátora. "Čas je problém, o kterém mluvíme velice dlouho. Zdržování se prostě Telecomu vyplácí. Pokud by měla volba operátora skutečně oslovit masový trh, měly být už dávno podepsané smlouvy, jasné ceny a běžet reklamní a vysvětlovací kampaně," říká šéf Contactelu Michal Čupa.
Podle současné situace ve světě se ukazuje, že ani v Česku se s nabídkami na levnější volání pytel neroztrhne. Ani první červenec na tom nic nezmění. Doby, kdy se otevíraly trhy, telekomunikace táhly burzy a investoři byli ochotni do nich dávat peníze, už jsou dávno pryč.
Dát k ledu na rok a půl volbu operátora, která jediná umožňuje dostat částečně konkurenci k lidem, se tak ukázalo od tehdejších politiků a tvůrců telekomunikačního zákona jako nejlepší možný dar Telecomu. Zatímco ostatní bývalí evropští monopolní operátoři se zapotili pod tlakem konkurence, Český Telecom se musel snažit jen u velkých zákazníků. Ty se totiž konkurenčním operátorům na rozdíl od domácností vyplatilo připojit vlastním kabelem či bezdrátovou linkou.
Připojení je totiž drahé a návratnost u domácností s účtem od pěti set do tisíce korun se pohybuje v desítkách let.
Lidé si tak mohli doma nechat linku jen od Telecomu, pokud ji na začátku roku po ohlášeném zdražení telefonních poplatků ze vzteku neodhlásili. Kabelové televize, které jako jediné mají přístup k lidem domů a nabízejí kromě televizních programů i internet a omezeně telefonní linku, jsou se svými lokálními sítěmi slabou náplastí za neexistující konkurenci.