Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Železniční odboráři míří do politiky. Nechtějí soukromníky na dráze

  10:02aktualizováno  10:02
Odborové sdružení železničářů vymyslelo nový způsob, jak uchránit České dráhy před soukromou konkurencí v možných soutěžích na provoz dotovaných vlaků. Své členy vyzvalo, aby v příštích krajských volbách kandidovali a mohli tak ovlivnit regionální železniční dopravu.

Jaroslav Pejša na odborářské demonstraci proti vládě a korupci, která začala na Palackého náměstí v Praze a pokračovala pochodem ke Sněmovně (25. listopadu 2011) | foto:  Petr Topič, MAFRA

„Je v zájmu železnice, aby příští rok v krajských volbách kandidovali na členy krajských zastupitelstev také železničáři, kteří by hájili zájmy Českých drah,“ citoval odborářský server Obzor předsedu OSŽ Jaroslava Pejšu.

Podle něj je potřeba České dráhy ochránit před soukromými společnostmi. „Stále se ve větší míře snaží ovládnout lukrativní regionální tratě se všemi z toho vyplývajícími důsledky, včetně odlivu zisku do zahraničí,“ uvedl Obzor.

V případě Českých drah obavy z odlivu zisku odboráři mít nemusí: i přes více než 13 miliard, které dopravce získal od krajů a státu v loňském roce, je osobní doprava stále hluboce ztrátová. „Železnice není pekařství, kde když zkrachuje jeden pekař, nahradí ho jiný,“ dodal Pejša. 

Odboráři zatím mapují zájem svých členů o vstup do politiky a v polovině roku se rozhodnou, jak budou dál postupovat. „Nepředpokládáme, že půjde o hromadnou kandidátku, spíše připojením k některým stranám,“ řekl Pejša. Neuvedl ani, zda sám bude chtít někde kandidovat. 

Potvrdil, že programově jim je blízká například ČSSD, současně ale s jejími představiteli mají v některých krajích problém. Pejšovi se nelíbí především kroky jihočeského hejtmana Jiřího Zimoly, který vypsal soutěž na provoz části regionálních vlaků. Tu vyhrál soukromý dopravce GW Train Regio. České dráhy rozhodnutí napadly na popud odborářů u antimonopolního úřadu (více čtěte zde).

Podle šéfa Regiojetu Radima Jančury jsou politické ambice dokladem toho, že odboráři nekopou za blaho zaměstnanců. „Příchod soukromníku je pro zaměstnance jednoznačně pozitivum. Každý nový dopravce musí zaměstnancům, aby je přetáhl k sobě, nabídnout lepší plat, než mají dneska u ČD,“ reagoval podnikatel.

Stát chce jít bavorskou cestou

Příklady ze zahraničí přitom ukazují, že nástup soukromé konkurence pomohl výrazně zlepšit kvalitu cestování i ušetřit veřejné peníze. Například v Bavorsku se soutěžemi začali v roce 2003 a výrazně narušili tehdejší monopol státních Deutsche Bahn. Od té doby má za sebou tamější objednatel dopravy BEG více než třicítku soutěží. „Výrazně se zlepšila kvalita služeb i vozidel,“ říká prokurista Wolfgang Oeser.

V Bavorsku vysoutěžili dotované vlaky stylem, kdy dopravcům nechávají kompletní tržby a je na nich, aby se starali o nalákání dalších cestujících. „Čím více jich mají, tím mají větší příjmy,“ dodal Oeser. Podobnou cestou chce jít i ministerstvo dopravy, které se právě Bavorskem výrazně inspiruje. 

Největší spolková země ročně mezi dopravce rozdělí 960 milionů eur. Za posledních deset let se přitom objem peněz prakticky nezměnil, vlaků přitom jezdí o 48 procent více, podobně přibylo i cestujících. „Je to jen díky soutěžím,“ dodal Oeser. 

Železniční odboráři v politice nejsou novinkou. Na vysokém postu je například bývalý šéf OSŽ Jaromír Dušek, který je krajským náměstkem pro dopravu v Pardubickém kraji za SPOZ. 

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Změnu názvu SŽDC nechystá, musel by se kvůli tomu přepisovat zákon.
Správce železnice má nové logo za dva miliony, krkolomný název zůstává

Největší státní organizace podle počtu zaměstnanců změní od 1. ledna své logo. Správa železniční dopravní cesty za nový vzhled zaplatí 1,9 milionu korun....  celý článek

Letadlo Boeing 737 MAX v nátěru pro Travel Service. Tuzemský dopravce jich má...
Travel Service má nejvíce letadel v historii, chce navýšit podíl v ČSA

Letecká společnost Travel Service letos znovu výrazně dominuje dopravě Čechů k moři. Na letní sezónu má ve flotile 48 letadel, nejvíce v historii. Své základny...  celý článek

Airbus A380 Lufthansa
Lufthansa přesouvá největší letadla, hádá se o poplatky ve Frankfurtu

Napětí mezi největším německým dopravcem a letištěm ve Frankfurtu roste. Lufthansa se kvůli vysokým poplatkům na své hlavní základně rozhodla přesunout část...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.