Předseda železničních odborů Jaroslav Dušek řekl, že bez předložení ekonomických dopadů takových změn, budou novému uspořádání bránit i za cenu stávky.
Změny by v podstatě znamenaly, že společnost České dráhy by své jednotlivé činnosti vykonávala prostřednictvím svých dceřinných společností. Jako samostatná firma by se tak z mateřské společnosti vyčlenila cestovní kancelář, spediční služby či nákladní a osobní doprava.
Dušek ale žádá, aby České dráhy nejprve konkrétně vyčíslily ekonomické dopady takových změn.
Například zisková nákladní doprava totiž dotuje ztrátovou osobní dopravu. Pokud ale bude nákladní doprava vyčleněna do dceřinné společnosti, bude muset svůj zisk nejprve zdanit a teprve čistý zisk přerozdělit ke krytí ztrát jiných dcer.
Šťáhlavský: Hrozby stávkou poškozují ČD
Podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského by ale vytvoření dceřiných společností mělo pomoci uspět v soutěži se soukromými železničními společnostmi.
Šťáhlavský kritizoval i postup odborů. Podle něj totiž opakované hrozby stávkou podkopává dobré jméno drah. Na to pak podle něj doplácejí zaměstnanci, tedy často řadoví odboráři.
"Přitom všechny organizační změny podnik vždy s odbory projedná a v mnoha
případech i opakovaně," dodal mluvčí.
Zatím poslední napětí bylo zažehnáno. Odboráři se v dubnu bouřili kvůli tomu, že dráhy neměly dostatek peněz na sociální program pro propouštěných železničáře. Nakonec se ale finance našly. - více zde