Odboráři Vagonky se obrnili hrozbou stávky

  • 3
Studénecké společnosti Thrall Vagonka hrozí zastavení provozu. Její odboráři vyhlásili stávkovou pohotovost, protože se obávají propouštění. Šéf odborů Miroslav Holinka tvrdí, že vedení v nejbližší době proupustí polovinu z 800 zaměstnaců. Management se chce k situaci vyjádřit až za týden.

"Zakázková náplň je jen do poloviny roku. Veškeré naše přípravky výroby a know-how už teď vedení stěhuje do závodu v Rumunsku, takže i kdyby chtěli rozjet výrobu, nebude z čeho. To je signál, že výroba nákladních železničních vagónů ve Studénce končí," řekl Holinka.

Podle něj nyní odboráři zvažují uspořádání protestní demonstrace před podnikem a obrátili se s žádostí o pomoc na některé ministry.

"Ve Vagonce by v budoucnu měla zůstat jen kovárna, která zaměstnává okolo 350 lidí a má zakázkovou náplň i od jiných firem," uvedl předseda odborů.

Americká Thrall Car Manufacturing Company, která je druhým největším producentem nákladních vagonů na světě, v březnu 2000 ovládla tuzemského producenta železničních nákladních vozů. Ve Vagonce v té době pracovalo přes 1800 lidí.

Koncem loňského roku se sloučili američtí výrobci nákladních železničních vagónů Thrall Car Manufacturing Company a Trinity Industries.

Situace na trhu železničních vozů a odstranění nadbytečných kapacit vedla americké vlastníky ke změně struktury svých evropských provozů.

Kvůli tomu od konce loňského roku snižuje počet pracovníků v celé Evropě až o dva tisíce lidí. To nejvíce postihne právě závod ve Studénce.

"Náklady v rumunskémv závodě jsou třikrát nižší než u nás," vysvětlil důvody možného stěhování výroby do rumunského Aradu Holinka.
 
Podle zdroje, který si nepřál být jmenován, mělo vedení Vagonky možnost získat kontrakt na dodávku pěti tisíc železničních vagonů do Ruska.

"Zákazník chtěl všechny vozy včetně komponentů vyrábět ve Studénce, na což vedení firmy nepřistoupilo," uvedl zdroj. Nyní Vagonka produkuje dva železniční vagony denně.

Případné propouštění ve Vagonce zvýší míru nezaměstnanosti ve Studénce, ve které žije přes deset tisíc lidí o tři procentní body na zhruba 20 procent.

Podle starosty obce Lubomíra Šobicha situace společnosti ovlivňuje veškeré dění v obci a díky propouštění výrazně vzrostou náklady obce.