Průměrná dělnická mzda ve Škodovce je nyní 28 200 korun. Ilustrační foto.

Průměrná dělnická mzda ve Škodovce je nyní 28 200 korun. Ilustrační foto. | foto: Škoda Auto

Odboráři ve Škodovce chtějí větší růst platů než loni, spoléhají na lepší odbyt

  • 128
Ve Škodě Auto začne bitva o novou kolektivní smlouvu. Odboráři tentokrát ani nenaznačují, co budou po vedení firmy požadovat, bude to ale víc než loňských 2,8 procenta. Vycházejí z plánovaného růstu automobilky. Dělnický plat by se tak mohl přiblížit třiceti tisícům korun. Smlouva bude platná od dubna jeden rok.

"Požadavky jednotlivých dílenských organizací byly v řádu desítek procent, konečné číslo ale dvojciferné není," uvedl šéf škodováckých odborů Jaroslav Povšík. Stejný růst jako loni – tedy 2,8 procenta v tarifních mzdách – by však podle jeho slov byl naprosto nedostatečný.

Obě strany čeká úplně jiné jednání než loni. Ještě před rokem se automobilka pomalu vzpamatovávala z konce šrotovného a mluvilo se o propouštění, teď hlásí opět rekordní výrobu a má velké expanzní plány.

"Byl problém vůbec lidi přesvědčit, aby v případě potřeby šli do stávky," vzpomíná dnes Povšík na loňský rok. Tehdejší personální šéf Klaus Dierkes byl navíc podle něj pro odbory nejlepším partnerem v novodobé historii automobilky. "Byl sám dlouho členem odborů, což bylo znát," vysvětlil Povšík. Automobilka jednání s odbory nekomentuje.

Teď Povšíka čeká jednání s novým personálním šéfem Bohdanem Wojnarem a především s novým předsedou představenstva Winfriedem Vahlandem. Ten chce do roku 2018 produkci aut se značkou Škoda Auto zdvojnásobit, i když hlavně v zahraničních závodech.

"Osobnost s takovým egem a vizemi ještě ve Škodě Auto nebyla, nebojí se riskovat. Bude to hodně těžké vyjednávání," uvedl Povšík. Podle něj ale není možné dosáhnout takového růstu, jaký vedení plánuje, bez spokojených a dobře odměňovaných zaměstnanců.

Mzdy ve Škodovce

Mladoboleslavskou automobilku stojí zaměstnanci ročně přes 14 miliard korun. Průměrná dělnická mzda činí zhruba 28 200 Kč, všech zaměstnanců bez vedení 38 000 Kč.

Odboráři vedení Jaroslavem Povšíkem chtějí po loňském růstu tarifních mezd dosáhnout většího procenta zvýšení. Kvůli obavám z inflace požadují opět kolektivní smlouvu na jeden rok, chtějí také navýšit příplatky za práci přesčas nebo v noci.

Chce také ve výši mzdových nákladů na hodinu práce dohnat jiné země. Jedna hodina zaměstnance Škodu stojí kolem 10 eur, méně než například v závodech VW či Audi na Slovensku či v Maďarsku. "Portugalsko je na úrovni 14 eur, což je hranice, ke které se chceme dostat," dodal. Na vrcholu koncernového žebříčku je mateřský Volkswagen se 49 eury za hodinu. "Dokážu si představit růst o pět až šest procent, lidé ve Škodě ukázali, že krizi zvládli dobře,"míní šéf odborového svazu Kovo Josef Středula.

Podle analytika společnosti Cyrrus Jana Roha je u koncernu patrná silná snaha nenavyšovat mzdy o více než loni. "Ve Škodě Auto bude letos pro odbory velmi těžké vyjednat vyšší nárůst mezd než loni,"míní Roh.

Ve Volkswagenu už o platech jednají: odboráři chtějí přidat přes šest procent, po druhém kole je nabídka automobilky na 2,9 procenta. V Německu je ale mírně vyšší inflace než u nás.

Kolektivní vyjednávání začíná jen dva měsíce předtím, než automobilka oslaví dvacet let spojení s Volkswagenem. Právě v tyto "narozeniny" doufá i Povšík a věří, že firma nebude chtít oslavy pokazit třeba tím, že nespokojení zaměstnanci budou stávkovat.

Odboráři chtějí smlouvu jen na rok, mají obavy z inflace i z vládních změn, které by případné navýšení platů znehodnotilo. Důležité je pro ně i zachování poměru tarifu v celkové výplatě, což je dnes kolem 85 procent. Mají tak jistotu, že případné výkyvy ve výrobě směrem dolů příliš na celkových příjmech nepocítí.

Škoda je s průměrnou mzdou (včetně všech bonusů, ale bez vedení) přes 38 tisíc korun výrazně nad českými standardy. Průměrná mzda dělníků přesahuje 28 tisíc korun, pokud letos mzda dál stoupne, dostane se už k třiceti tisícům korun. Na výsledky proto netrpělivě čekají i v automobilkách TPCA a Hyundai, kde jsou s platy níže a kde teprve kolektivní vyjednávání začne.