Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Odborník radil, jak řešit problémy s nákupy v cizině

  11:08aktualizováno  16:06
Češi si oblíbili nákupy v cizině. Přes zahraniční internetové stránky nebo přímo v dané zemi kupují oblečení, elektroniku i potraviny. Když se při nákupu v zemích EU vyskytnou problémy, mohou se lidé obrátit pro bezplatnou radu na české zastoupení Evropského spotřebitelského centra.

Šéf Evropského spotřebitelského centra Tomáš Večl

"Jsme připraveni bezplatně pomoci spotřebitelům s řešením stížností a sporů týkajících se výrobků a služeb zakoupených či objednaných u prodejců z členských zemí Evropské unie. Poskytujeme rady a informace o jejich spotřebitelských právech na společném evropském trhu a o vymáhání těchto práv," popsal v on-line rozhovoru úkoly centra jeho šéf Tomáš Večl.

On-line rozhovor

Odpovědi Tomáše Večla čtěte ZDE.

"Evropské centrum může mimo to zprostředkovat mimosoudní řešení sporů mezi spotřebiteli a obchodníky, navíc také pomoci spotřebitelům ze zemí Evropské unie ve sporech s českými prodejci," doplnil Večl. Zároveň zdůraznil, že centrum se nezabývá otázkami, stížnostmi a spory českých spotřebitelů na českém trhu.

Jinam se musí obracet také lidé, kteří mají problém s nákupy v USA. "Bohužel, Evropské spotřebitelské centrum může asistovat pouze ve spotřebitelských záležitostech v rámci EU, Norska a Islandu," upřesnil Večl.

Čtenáře zajímalo, jakou formou mají zboží z ciziny platit, aby se vyhnuli vysokým poplatkům. Podle Večla je pravděpodobně nejdražší variantou bankovní převod. "Mohu doporučit platbu platební kartou přes zajištěnou platební bránu. Rozvíjejí se ale také alternativní prostředky platby, například ve formě elektronické peněženky."

Jiný dotaz se týkal zdanění a proclení zboží. Podle Večla se DPH platí jen jednou, a to v zemi, kde zákazník zboží zakoupí. "Po vstupu do Evropské unie se pohybujeme na společném vnitřním trhu. Coby spotřebitel jste DPH v zahraničí jednou zaplatil a tím je věc vypořádána bez ohledu na dosud přetrvávající rozdíly ve výši DPH mezi členskými zeměmi," odpověděl.

Čechů, kteří si na zahraniční obchodníky stěžují, nyní přibývá. "Dříve jsme řešili hlavně stížnosti cizinců, teď se poměr vyrovnal. Je to tím, že více Čechů nakupuje v zahraničí," řekl MF DNES Večl.

Centrum podle něj řeší hlavně stížnosti na vrácení peněz od leteckých společností nebo internetové obchody a problémy s doručováním objednaného a zaplaceného zboží. 

České zastoupení  Evropského spotřebitelského centra funguje od roku 2005. Letos v lednu přešlo z ministerstva průmyslu a obchodu pod Českou obchodní inspekci.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Česká ekonomika znovu zrychlila, překvapilo to i analytiky

Česká ekonomika ve 2. čtvrtletí letošního roku znovu zrychlila svůj růst. Hrubý domácí produkt stoupl meziročně o 4,5 procenta po tříprocentním vzestupu v...  celý článek

Po kauze společnosti Včelpo s ukrajinským medem, nakupuje čím dál víc zákazníků...
Veterináři pozastavili činnost Včelpu, který prodával med s antibiotiky

Jihomoravští veterináři nepravomocně pozastavili činnost společnosti Včelpo, kterou vlastní Český svaz včelařů. Firma se proti rozhodnutí odvolala, případ...  celý článek

Hotel Marriott v pražské ulici V Celnici loni změnil majitele. Nový vlastník za...
Pražské hotely vydělávají stále víc, přitahují bohaté kupce z Asie

Hotelům ve střední a východní Evropě se daří čím dál tím lépe. Všimli si toho i bohatí investoři z Asie, kteří je v posledních letech začali skupovat. Jen v...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.