Šéf Evropského spotřebitelského centra Tomáš Večl

Šéf Evropského spotřebitelského centra Tomáš Večl

Odborník radil, jak řešit problémy s nákupy v cizině

  • 38
Češi si oblíbili nákupy v cizině. Přes zahraniční internetové stránky nebo přímo v dané zemi kupují oblečení, elektroniku i potraviny. Když se při nákupu v zemích EU vyskytnou problémy, mohou se lidé obrátit pro bezplatnou radu na české zastoupení Evropského spotřebitelského centra.

"Jsme připraveni bezplatně pomoci spotřebitelům s řešením stížností a sporů týkajících se výrobků a služeb zakoupených či objednaných u prodejců z členských zemí Evropské unie. Poskytujeme rady a informace o jejich spotřebitelských právech na společném evropském trhu a o vymáhání těchto práv," popsal v on-line rozhovoru úkoly centra jeho šéf Tomáš Večl.

On-line rozhovor

Odpovědi Tomáše Večla čtěte ZDE.

"Evropské centrum může mimo to zprostředkovat mimosoudní řešení sporů mezi spotřebiteli a obchodníky, navíc také pomoci spotřebitelům ze zemí Evropské unie ve sporech s českými prodejci," doplnil Večl. Zároveň zdůraznil, že centrum se nezabývá otázkami, stížnostmi a spory českých spotřebitelů na českém trhu.

Jinam se musí obracet také lidé, kteří mají problém s nákupy v USA. "Bohužel, Evropské spotřebitelské centrum může asistovat pouze ve spotřebitelských záležitostech v rámci EU, Norska a Islandu," upřesnil Večl.

Čtenáře zajímalo, jakou formou mají zboží z ciziny platit, aby se vyhnuli vysokým poplatkům. Podle Večla je pravděpodobně nejdražší variantou bankovní převod. "Mohu doporučit platbu platební kartou přes zajištěnou platební bránu. Rozvíjejí se ale také alternativní prostředky platby, například ve formě elektronické peněženky."

Jiný dotaz se týkal zdanění a proclení zboží. Podle Večla se DPH platí jen jednou, a to v zemi, kde zákazník zboží zakoupí. "Po vstupu do Evropské unie se pohybujeme na společném vnitřním trhu. Coby spotřebitel jste DPH v zahraničí jednou zaplatil a tím je věc vypořádána bez ohledu na dosud přetrvávající rozdíly ve výši DPH mezi členskými zeměmi," odpověděl.

Čechů, kteří si na zahraniční obchodníky stěžují, nyní přibývá. "Dříve jsme řešili hlavně stížnosti cizinců, teď se poměr vyrovnal. Je to tím, že více Čechů nakupuje v zahraničí," řekl MF DNES Večl.

Centrum podle něj řeší hlavně stížnosti na vrácení peněz od leteckých společností nebo internetové obchody a problémy s doručováním objednaného a zaplaceného zboží. 

České zastoupení  Evropského spotřebitelského centra funguje od roku 2005. Letos v lednu přešlo z ministerstva průmyslu a obchodu pod Českou obchodní inspekci.

,