"Doručovatelé mají zhruba čtrnáct tisíc korun měsíčně, z toho je deset tisíc tarifní plat a ten bychom chtěli zvednout o tři tisíce," popsal poštovní odborář Karel Koukal.
"Vizuálně to vypadá jako něco nepředstavitelného i nenormálního, klasické vyjednávání je poplatné inflaci a přidají se čtyři až šest procentních bodů. To bychom udělali, kdyby u nás byl průměrný plat přes dvacet tisíc," dodává Koukal.
Průměrný plat na poště se nyní za celou firmu pohybuje kolem sedmnácti tisíc. Od ledna pošta zdražuje své služby. "Samozřejmě někde v koutku duše existuje pocit, že to bude mít vliv na hospodaření, a proč by se nemohlo investovat i do lidí," dodává Koukal.
Pod desetinu nejdeme I podle ostatních průběžných výsledků vyjednávání o růstu mezd u největších zaměstnavatelů na příští rok je vidět, že odborářům letos narostly svaly.
"Obrací se na nás i lidé, kteří nemají odborovou organizaci, chtějí si ji založit, jsou naštvaní," říká dokonce šéf hlavních odborů v Česku ČMKOS a senátor Milan Štěch.
Zatímco vloni se odbory spokojily s růstem o pět až šest procent, letos jednají o dvojnásobku. U deseti největších zaměstnavatelů platí, že pokud už letos nezvedli mzdy o desetinu, udělají to teď. Tak, jak odbory chtěly.
Jejich nejčastější argument zní: nejsou lidi, přidejte. V celé zemi hlásí firmy, že chybí 141 tisíc lidí. I kvůli tomu už letos zvedli mzdy jednorázově o patnáct procent v Tesku a o třináct procent ve Škodě Auto.
"Na jaře mi všichni říkali, že rozkládáme republiku, ale my jsme ten nedostatek lidí ve výrobě viděli, navíc na to máme ekonomicky i růstem produktivity," popisuje odborář Jaroslav Povšík ze Škody Auto.
Nejtěžší jednání
Na začátku roku začal jednání se Škodovkou za čtvrtinový nárůst mezd. Po třech měsících se dohodli na třinácti procentech na dva roky a zaměstnance čekají navíc třikrát ročně bonusy.
Za sedmnáct let historie vyjednávání to letošní bylo podle něj absolutně nejtěžší. "Nastartovali jsme o rok dříve než ostatní fabriky," dodává Povšík.
Druhým argumentem odborů je, že bude dráž. Odvaha říci si o víc roste, pokud navíc firma sama zdražuje své výrobky. Kromě pošty je to vidět i u řidičů hromadné dopravy.
Ale zdraží i uhlí a zaměstnanci v OKD chtějí taky kousek. "Reagujeme na daňové změny, vycházíme z výrazného zdražení energií, nájmů, potravin. Firma překračuje své vysoké zisky, roste cena uhlí, ale to dopadá do nákladů pro všechny, a tak se domníváme, že zaměstnavatel bude mít lepší pochopení," popisuje uvažování odborů OKD Miroslav Syrový.
Ještě vloni jednali s firmou o pětiprocentním zvýšení. "Ano, ale čekala se jen 2,5procentní inflace," podotýká. Zástupci desítky dotázaných firem (viz. box) se k otevřeným vyjednáváním nechtěli vyjádřit.
Příští rok se počítá s růstem cen o pět procent, ale větší mzdy je paradoxně mohou zvednout ještě více. Milan Štěch tipuje, že příští rok se žádosti odborů o desetiprocentní nárůst budou opakovat.
FIRMA | POŽADAVEK ODBORŮ | POČET ZAMĚSTNANCŮ |
Česká pošta | 30* | 37 200 |
České dráhy | 8* | 31 000 |
Škoda Auto | 13** | 27 000 |
OKD | 9-10 | 16 000 |
Ahold | min. 5 | 14 500 |
Tesco | 15*** | 13 700 |
DP Praha | 10,5 | 12 599 |
Č. spořitelna | 8 | 10 000 |
Mittal Steel | přes 8 | 8 700 |
ČSOB | 8 |
7 000 |
* ze základního platu, ** dohodnuto na jaře a celkem na dva roky, *** dohodnuto už od září, Pramen: firmy a odbory |