Odhady webové reklamy se nenaplní

Jaký rozdíl v odhadu vývoje internetové reklamy může přinést jeden rok? Přes patnáct miliard dolarů. Ještě loni v létě předpovídala přední technologická poradenská společnost Jupiter Media Metrix, že v roce 2005 se na celém světě utratí za reklamu na webových stránkách 28 miliard dolarů. Nyní opět snížila už dříve upravený odhad na 12,9 miliardy.

Analytici Jupiteru vidí za tak prudkým poklesem vedle krize v informačním a telekomunikačním sektoru také určitá nenaplněná očekávání. "Marketingová oddělení firem nedokázala online reklamu často efektivně využít, což rovněž přispělo k současnému zakolísání investic," tvrdí analytička Jupiteru Marissa Glucková.

Přesto se však podle ní internetová reklama prosadí, protože dokáže být silným nákupním impulsem pro surfující potenciální zákazníky, umí podpořit prodeje i věrnost příslušné značce výrobku.

I proto by měl internet během pěti let získat sedmiprocentní podíl ze všech investic do reklamy. Letos, kdy se na online propagaci vynaloží asi 5,7 miliardy dolarů, je tento podíl asi tříprocentní. Největší inzerenti budou v průběhu příštích let na web přicházet z řad finančních institucí, automobilového průmyslu a oblasti médií.

O něco pomaleji, než se čekalo, porostou i výdaje směřující do českého internetu. Podle původních předpokladů měli letos inzerenti utratit za on-line propagaci 190 milionů korun. Poslední revidovaný odhad mediální agentury ARBOmedia počítá pro tento rok jen se 170 miliony. Internet však i nadále zůstává nejrychleji rostoucím médiem.

,