Ilustrační snímek | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Vida, nové auto! Pošťáci si mají všímat majetku lidí a nabízet pojištění

  • 366
Poštovní doručovatelé by měli být ve střehu a všímat si majetku lidí. Invalidní vozík, auto na zahradě i ruka v sádře mohou být totiž signálem k nabídce pojištění. Pošťáci, kteří nesplní měsíční cíle na prodej pojistek, spoření nebo zboží, jako jsou losy a SIM karty, totiž mohou přijít o 600 korun z platu i víc.

Česká pošta, která dlouhodobě přichází o zisky v oblasti listovních zásilek a doručování balíků, se už delší dobu snaží vydělat jinde. Jednou z cest je prodej produktů a služeb, které se základní činností pošty nijak nesouvisí. Mnozí zaměstnanci si na tuto novou náplň práce dodnes nezvykli.

Prodej produktů od takzvaných aliančních partnerů (například bank i pojišťoven) tvoří ve výnosech pošty přes miliardu korun, z toho drtivý podíl připadá na produkty Poštovní spořitelny, patřící ČSOB. „Trh je už v těchto produktech dost nasycený, a tak stoupá i tlak na poštovní doručovatele,“ říká zdroj z České pošty, který si nepřál být jmenován.

Kůň = pojištění

„Přiznávám, že jsem zaujatý, protože na poště pracuje má žena a styl, respektive jednání s doručovatelkami, narušuje i náš rodinný život. Poslední kapkou je získávat od lidí informace ve svém rajónu o tom, co všechno mají, prostě soupis o majetku a stavu obyvatel. Pokud toto není minimálně nad rámec dobrých mravů, tak to připomíná sčítání lidu a na to má právo snad jen stát,“ stěžoval si redakci manžel jedné z doručovatelek.

Zaměstnanci České pošty si mají kromě včasného doručování dopisů a balíků všímat také toho, kdo má bazén, garáž, hospodářská zvířata nebo invalidní vozík a tomu pak nabídnout konkrétní finanční produkt, třeba pojištění. O provizi se pak dělí s pracovníkem pošty na přepážce, pokud ten s klientem uzavře smlouvu.

Pošta si podobné informace zjišťuje i pro marketingové účely. “Mají veliký potenciál v lidech, chodí všude a mohou zaznamenat, kdo má bazén, kdo má velkou zahradu a tak dále. Když potom třeba Mountfieldu nabízí pošta roznos letáků, má konkurenční výhodu v tom, že může poskytnout databázi lidí s velkou zahradou, bazénem a podobně. Nikam ale nelezou, zapisují jen to, co vidí,“ řekl zdroj obeznámený se situací ve státním podniku.

Neprodají pojistky, přijdou až o tisíce korun

Z interních dokumentů jedné z doručovatelek, které má iDNES.cz k dispozici (viz fotogalerie), také vyplývají některé detaily o odměňování na této pozici, kterou vykonávají tisíce pracovníků České pošty. 40 procent motivační části mzdy například může zaměstnavatel nevyplatit, pokud doručovatel nesplní cíle na prodej produktů a služeb, tedy například pojištění, úvěrů, nebo stavebního spoření.

Předák největších odborů na České poště Karel Koukal (v podniku působí sedm odborových svazů), který zastupuje 17 tisíc zaměstnanců, cíle v konkrétním případě hodnotit nechce. „Z anonymu nebudu dělat výrazné závěry. V každém regionu se situace liší. Každý zaměstnanec má stanoven svá procenta výkonové mzdy od 10 do 30 procent,“ říká.

Průměrná měsíční mzda poštovního doručovatele je zhruba 15 tisíc korun. V krajním případě by se tak podle Koukala při nesplnění cílů na prodej produktů mohlo stát, že zaměstnanec přijde o zhruba 600  korun na mzdě.

Česká pošta se k obchodní činnosti příliš nevyjadřuje a konkrétní smlouvy komentovat nechce. „Součástí práce každého pracovníka přepážky nebo listovního doručovatele je také obchodní činnost, která zahrnuje i nabídku aliančních partnerů,“ uvedl mluvčí Matyáš Vitík. Ubezpečil, že oproti roku 2014 nedošlo k žádnému navýšení ročních cílů.

Česká pošta, která má 32 tisíc zaměstnanců s průměrným platem 21 271 korun, od dubna navýší tarifní mzdy o 3,85 procenta a přidá další benefity - například prodlouží dovolenou a zkrátí týdenní pracovní dobu (více čtěte zde).