Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Odpočet DPH u firemních aut se může prodražit

  10:12aktualizováno  10:12
Úspora na DPH, když si podnikatel koupí nové auto, nebude ani po odpadnutí povinnosti namontovat do auta mřížku zadarmo. Firmy, které si osobní auta "s odpočtem" pořídí, se musejí připravit na komplikované účetnictví, pokud auto jejich zaměstnanci využívají i k soukromým účelům.

Nová Škoda Octavia. | foto: Lukáš Procházka, MF DNES

Zákon totiž v takovém případě přikazuje část daně vrátit, ale v praxi nikdo neví, jak soukromé užívání vyúčtovat. V nejhorším případě to bude znamenat několikahodinovou zátěž pro účetní každý měsíc a ve finále vyšší náklady, které mohou přesáhnout i uspořenou daň.

Firmy si totiž mohou plnou devatenáctiprocentní sazbu odečíst jen v případě, že auto jezdí jen služebně. Pokud ne, měly by poměrnou část daně doplatit. Jak? To neví daňoví poradci ani finanční úřady. "Jak bude krácení odpočtu DPH vypadat v praxi, dosud nikdo neřešil," potvrdila Martina Smolková z poradenské společnosti Vorlíčková & Leitner.

Tápou poradci i úřady

Daň by se podle ní měla dle zákona odvádět každý měsíc na základě poměru kilometrů ujetých pro soukromé a služební účely. To je však extrémně náročné, firmy s rozsáhlými flotilami by zřejmě musely na tuto práci najmout další účetní.

Nabízejí se jednodušší varianty, ty ale mohou být v rozporu se zákonem. "Nikde není dané, jakou si má firma zvolit metodiku, a otázkou také je, jak se bude tato metodika shodovat s názorem finančního úřadu při kontrole," podotkla Smolková.

Prodejci aut jsou ochotni slevit

Prodejci vozů se těší na "zrušení" DPH. Podnikatelům sleví i desítky tisíc - více čtěte zde

Stejné podmínky platí i dnes pro auta v kategorii N1, tedy ta s mřížkou. Jenže jich není tolik a většina z nich se užívá jako služební vozy.

Finanční úřady, které ve zpětném výběru DPH tápou stejně jako účetní, proto doplácení daně příliš nekontrolují. "Za poslední dobu pamatujeme jednoho podnikatele, který dobrovolně daň doplatil," připustil ředitel FÚ Brno II Miroslav Kuba.

To potvrzuje i jedna z oslovených účetních, která si nepřála zveřejnit jméno: "S doplácením DPH jsem se takto ještě nesetkala."

Za soukromé užití se stejně platí – zaměstnanci, který auto používá, přibude k základu jeho mzdy měsíčně jedno procento z ceny nového vozu. U kvalitnější octavie tak měsíčně platí daně, jako by vydělával o pět tisíc korun víc.

S plošným zavedením odpočtu se daň nebude platit kromě "en-jedniček" ani za běžná osobní auta obchodních zástupců nebo manažerů, kteří je pro soukromé účely využívají mnohem častěji. Díra v zákoně tak zřejmě začne být velkým problémem. "Ideální by bylo, kdyby ministerstvo vydalo metodický pokyn, jak postupovat," míní Miroslav Kuba.

Ministerstvo: vše je jasné

Jenže Kalouskův úřad se k tomu nemá, přestože jasný způsob, jak daň vypočítat, nemá. "Rozsah použití pro ekonomické účely si samozřejmě musí určit plátce sám a také ho prokázat svému správci daně," konstatoval náměstek ministra Peter Chrenko.

Podle oslovených poradců i finančních úřadů by přitom stačilo stanovit jednodušší způsob výpočtu doměřené DPH.

Například tak, že by se daň doplácela jednou ročně. Anebo by se při koupi auta neodečetla celá daň, ale jen její část. Buď paušálně, nebo by na výši odečtené daně mohl mít například vliv poměr ujetých soukromých kilometrů zaměstnance s předchozím vozem.

Poslední možností, jak problém s doměřováním DPH vyřešit, je falšování knihy jízd. Jinými slovy – firma by musela vykázat soukromé cesty jako služební. Jde však o podvod, který lze provést jen v menších firmách. Pro ty s velkými flotilami je příliš komplikovaný.

Auto bez daně. Vyplatí se mi?

1. Jak můžu s novinkou naložit?
a) Koupím auto včetně daně

Tuto možnost mohou zvolit firmy nebo podnikatelé, kteří si pořizují levnější vůz a plánují, že jej budou často využívat k soukromým cestám. Případný odpočet by pro ně nebyl tak výhodný a úsporu by ještě zmenšily odečty kvůli soukromým kilometrům. Jejich pravidelné vykazování a propočty daně také zvyšují náklady na administrativu.

b) Koupím auto bez daně a budu každý měsíc vykazovat kilometry ujeté pro soukromé účely.
Zřejmě nejčastější volba. Její nevýhodou však je, že zatím není jasně stanoveno, jakým způsobem se mají měsíční odvody DPH počítat. Přináší větší nápor na účtárnu, při větších flotilách bude zřejmě nutné najmout další pracovníky. Řidiči budou muset vzorně vést a včas odevzdávat knihu jízd.

c) Koupím auto bez daně a všechny kilometry vykážu jako pracovní.
V průběhu užívání vozidla nebudu muset vrátit ani korunu z odečtené daně. Auto však musí být využíváno čistě pro pracovní účely, nebo musí být jeho provozovatel schopný takové využití prokázat při kontrole z finančního úřadu.

2. Kdo má nárok na odpočet?
Daň nemusí platit firmy a podnikatelé, kteří jsou plátci DPH.

3. Kolik to bude stát?
Dopad na státní rozpočet se odhaduje na dvě a půl miliardy korun.

4. Jak je to s daní při prodeji auta?
Pokud firma prodává automobil, u kterého nárokovala nárok na odpočet DPH, bude muset daň zpětně doplatit. Průběžně odváděná poměrná DPH je totiž považována za daň související s nájmem automobilu a nikoliv s jeho koupí.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Drahé byty vyhánějí obyvatele Prahy, raději kupují domy za městem

Pořídit si byt v Praze je pro čím dál tím více lidí nereálné, a tak si raději kupují či staví domek za městem. To dokládají i aktuální čísla, podle kterých je...  celý článek

Chátrající budova pražského Hlavního nádraží na snímku ze srpna 2014
Na hlavní nádraží v Praze se vrátí stavbaři, dostane novou fasádu a střechu

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) vybrala projektanta na rekonstrukci fasády a zastřešení historické budovy pražského hlavního nádraží. Stavební práce na...  celý článek

Protihluková stěna podél železniční trati v Plzni
Stát chce podél kolejí protihlukové stěny, rozdělují odborníky i cestující

Stát má naplánovanou megalomanskou výstavbu protihlukových zdí na železnici za přibližně 2,185 miliardy korun. Tvrdí to drážní specialista Jindřich Berounský,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.