Řidiči nákladních automobilů musí dělat pravidelné přestávky na dlouhých trasách a odpočívat, aby neohrožovali bezpečnost provozu. Jenže i když stát od dopravců vybírá za jízdu po tuzemských dálnicích už léta mýto, odpočívek je nedostatek.
„Kromě nedostatku vyhrazených stání se na našich sítích potýkáme i s nerovnoměrným rozdělením kapacit, čímž vznikají na jedné straně úseky s rezervou vyhrazených míst a úseky s kritickým nedostatkem na straně druhé,“ tvrdí Martin Felix ze sdružení dopravců Česmad Bohemia.
Kde přibudou odpočívky pro nákladní autaD8 Siřejovice (km 43,8) rozšíření odpočívky vpravo o 37 míst D1 Střechov (km 52) rozšíření odpočívky vpravo o 42 míst a vlevo o 64 míst D1 Humpolec (km 89,1) vlevo rozšíření o 7 míst D1 Troubsko (km 187,5) probíhá technická studie na odpočívku vpravo D2 Zeleňák (km 17,1) vpravo by mělo přibýt 65 míst, vlevo 34 míst D1 Studený (km 70,1) probíhá technická studie na rozšíření vpravo o 10 míst D1 Mikulášov (km 95,7) probíhá technická studie na rozšíření vpravo o 7 míst, vlevo o 22 míst D11 Horní Počernice (km 2,8) probíhá technická studie na rozšíření vpravo o 40 míst pro nákladní vozy Pramen: ŘSD |
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) už začalo zpracovávat projekty na rozšíření počtu míst podél dálnic, s nimiž počítá nově zpracovaná ministerská koncepce rozvoje nákladní dopravy v Česku. „V současné době se dokončuje vyhledávací studie na doplnění odpočívek všech typů na stávající dálnice. Zároveň běží dílčí vyhledávací studie na připravované dálnice,“ uvádí mluvčí ŘSD Jan Studecký.
Hotové jsou dle Studeckého vyhledávací studie pro dálnici D11 z Hradce Králové na státní hranici, pro D35 mezi Mohelnicí a Olomoucí a D48 z Bělotína do Českého Těšína. „Na základě těchto studií bude zahájena postupná příprava nových lokalit a rozšíření těch stávajících,“ dodává Studecký. V případě některých odpočívek se již dokonce žádá o povolení.
Stát rozvoj odpočívek zanedbal
„V 90. letech převažoval názor, že soukromý sektor zajistí služby odpočívek a odstavných parkovišť pro kamiony na hlavních tazích nejlépe. Proto byly uzavírány nájemní smlouvy na odpočívky až na padesát let. Nyní s odstupem času lze konstatovat, že tato cesta nebyla ideální,“ uvádí ministerstvo v koncepci. Smlouvy na pronájmy čerpacích stanic a odpočívek podél dálnic, které se uzavíraly v 90. letech, jsou pro stát často značně nevýhodné. Nejenže erár dostává zlomek reálné ceny, navíc jsou smlouvy nastavené tak, že provozovatelé nemusí řešit rozvoj parkovacích míst.
„Tyto smlouvy jsou příčinou toho, že jsou některé odpočívky, převážně na nejstarších dálničních tazích D1 Praha–Brno a D2 Brno–Bratislava, ve stavu, který lze označit za tristní. Nepřehledné smlouvy komplikují i potřebné opravy dálnic či rozšíření odpočívek,“ píše se v koncepci.
Za pronájmy odpočívek u nových dálnic se nicméně dostali k soudu také manažeři ŘSD z první dekády tisíciletí. „Pro pronájem odpočívek byly vybrány firmy s nejasnou vlastnickou strukturou (uzavírané smlouvy byly nejasné a pro stát mnohdy nevýhodné), poznamenaly ŘSD natolik, že od roku 2010 nebyla zprovozněna žádná nová odpočívka, i přesto, že byly některé vybudovány,“ stojí ve zprávě ministerstva.
Podle Martina Felixe z Česmadu navíc v současnosti přidělává problémy řidičům oprava D1. Existující parkoviště vhodná pro odpočinek totiž často zabírá stavební technika.
V Česku dnes chybí asi 1 500 parkovacích míst pro kamiony. „Jejich absence způsobuje dopravcům ekonomické ztráty, stresuje řidiče nákladních vozidel a obecně snižuje bezpečnost dopravy na dálnicích,“ konstatuje materiál.