Hostem iDNES bude Jaromír Dušek

velikost textu:
vydáno 21.4.2005 14:30

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 21. dubna 2005 do 15:21

OTÁZKA: Nepřijde vám sprostý neustále zneužívat toho jakou máte moc, když můžete vyhlásit stávku a ochromit tak železniční dopravu? A brát si jako rukojmí uživatele drah? A to už vůbec nemluvím o kvalitě osobní dopravy, co se po stávce pro zákazníky zlepší? To, že na nádražích nejsou zaměstnanci ani schopni oznámit zpoždění vlaku se tím určitě nezmění! Vím o čem mluvím - jsem každodenním uživatelem služeb ČD. Lada
ODPOVĚĎ: Za kvalitu osobní dopravy, zpoždění a ostatní věci zodpovídají např. manageři Českých drah, nikoli odboráři společně s vedením, tak jak to bylo do roku 1989. Domnívám se, že nezneužíváme této moci. Razantně jsme stávkovali jenom jednou od roku 1990, a to v roce 1997 na pět dnů s cílem zabránit rozkradení železnice, zabránit nehospodárnostem a přimět vládu k přijetí dopravní politiky. Obávám se, že nebýt této stávky, už byste nejezdil - nebyla by železnice. 21.4.2005 15:05
OTÁZKA: Dobrý den. Kde prosím berete mandát diktovat vedení firmy co má a nemá dělat? Jste vy placený manažer, který odpovídá za chod podniku? Nikdo přece nepropustí všechny zaměstnance, aby mu neměl kdo pracovat. Ale že je na drahách přezaměstnanost to snad vidíte i sám, pokud se někdy rozhlédnete po jakémkoli českém nádraží... Za chod firmy odpovídá její vedení, vy můžete maximálně hlídat jestli se dodržuje zákoník práce a neslyšel jsem, že by se ten na drahách nedodržoval. Koliha
ODPOVĚĎ: Neustále slýcháme rady od jiných, co vlastně nám přísluší a nepřísluší dělat. Nedomnívám se, že se dopouštíme stejných rad vůči někomu jinému. Jsem členem dozorční rady Českých drah, a.s. jako zástupce zaměstnanců a samozřejmě nesu díl zodpovědnosti za to, jakým způsobem ČD fungují. Co se týká propouštění - od ČD odešlo od roku 1990 více než 100 tisíc lidí. Málokterý podnik zvýšil produktivitu práce jako zaměstnanci ČD. Případné nevytížení zaměstnanců je věcí řídících pracovníků na všech úrovních. 21.4.2005 15:07
OTÁZKA: Zdravím Vás. Můžete mi prosím popsat svůj pracovní den? Nemůžu se zbavit pocitu, že jen sedíte v kanceláři, hodně nahlas kritizujete vedení (jakékoli) a jednou za měsíc až dva pohrozíte stávkou. Troll
ODPOVĚĎ: Myslím si, že nemáme dost prostoru na to, abych popsal alespoň jeden pracovní den. Nicméně mohu ujistit, že moje průměrná délka pracovní doby je okolo 16ti hodin a málokdy jsem ve své kanceláři k zastižení. Poslední stávku jsme realizovali v roce 2000 na 15 minut jako solidární akci na podporu občanů ČR, kteří za svou práci nedostávali zaplacenou zaslouženou mzdu. Možná i za vás. 21.4.2005 15:10
OTÁZKA: Pane Dušku, nemyslíte si, že v jednom z posledních socialistických podniků v republice, který má nad to prachmizernou produktivitu práce, požadovat zároveň udržení zaměstnanosti s navýšením mezd je nebetyčná drzost? Děkuji za odpověď. Kavalír
ODPOVĚĎ: Pravicoví ekonomové počínajíc Václavem Klausem nám vždy kladli na srdce, že navýšení mezd má jít ruku v ruce s navýšením produktivity. Jestliže tytéž výkony v letošním roce jako před pěti lety realizují ČD s počtem zaměstnanců nižším o 30tisíc lidí, nemusím snad dokladovat, že se jedná o razantní navýšení produktivity práce. Nárust mezd za poslední dva roky je přesto pod průměrným růstem v ČR. 21.4.2005 15:12
OTÁZKA: Dobrý den, pane Dušku, a) Je pravda, že jste se Standou Grossem měl problémy u za Komančů ve vršovickém depu ? b) Vypadá to, že Standa bude co nevidět hledat práci. Myslíte, že může doufat v nějakou odpovídající funkci, když teď na dráze hrozí snižování stavů ?? Prazdroj
ODPOVĚĎ: Nemyslím si, že je na místě jakkoli zlehčovat post premiéra a jeho jméno. I když nemusím sdílet jeho názor. Nikdy jsem se s ním v minulosti na železnici nesetkal a nemyslím si, že by jeho stávající vzdělání mu neumožnilo uplatnit se v kterémkoli resortu v případě, že by opustil politiku, čemuž nevěřím. 21.4.2005 15:13
OTÁZKA: Dobrý den, proč chcete stávkou šikanovat občany, když za nepodepsání kolektivní smlouvy mohou sami odboráři. Dále by mě zajímalo, kolik ČD ušetří za tento rok na mzdových nákladech, když nyní nemusí platit železničářům prebendy, o kterých si mohou běžní občané nechat jen zdát. Děkuji. Josef Novák
ODPOVĚĎ: Pohrůžka stávkou se netýká kolektivní smlouvy. Tudíž nehrozíme šikanovat občany kvůli údajně vlastní vině. ČD za tento rok neušetří žádné prostředky na mzdách vzhledem k nepodepsané kolektivní smlouvě, neboť mzdový nárust i v optření generálního ředitele je na stejné úrovni byť neobsahuje různé příplatkové sféry, kterým vy říkáte prebendy a které jsou naprosto běžné i v jiných resortech, kde je nepřetržitá práce. 21.4.2005 15:15
OTÁZKA: Dobrý den. Můžete mi říct, proč vyhrožujete stávkou, když se ještě zdaleka nevyčerpaly všechny možnosti pro jednání? Vždyť ta zporstředkovatelka co jste jmenovali ještě ani nemohla nic stihnout... Kid
ODPOVĚĎ: Upozorňuji, že jde o nedorozumění, neboť pohrůžka stávko se netýká neuzavřené kolektivní smlouvy a přesto dáváme prostor k jednání do 10. května. Máte pravdu, že v oblasti kolektivní smlouvy jsme v současné době v jednání za účasti zprostředkovatele. 21.4.2005 15:17
OTÁZKA: Není hlavní problém ve vašich kolezích strojvůdcích? Nebýt jich, mohla být kolektivní smlouva a tenhle problém by se neřešil. Neponesou důsledky odborářských mocenských střetů "nevinní cestující" a kvůli potížím celé ekonomiky způsobených stávkou nakonec všichni? MM
ODPOVĚĎ: V předchozí odpovědi jsem uvedl rozdíl mezi sporem současným a neuzavřenou kolektivní smlouvou. Není naším koníčkem stávkovat a máme vůli se při jednání dohodnout a případným ztrátám předejít. Podotýkám, že stávkujícím nenáleží po dobu stávky žádná mzda. 21.4.2005 15:18
OTÁZKA: Zdravím Vás.Jak je možné, že ČD nejsou schopny podrobně vyčíslit ztrátovost jednotlivých tratí, jak to po nich vyžadují kraje? Vůbec se proto nedivím, že Vám nechtějí dát dotace, které by skončily v černé díře zvané České dráhy. a nebo je to proto, že si ČD již na každoroční ztrátovost zvykly a hřeší na to, že to někdo zaplatí ( my všichni). Petr
ODPOVĚĎ: Mám stejné výhrady jako vy k postupu ČD při vyčíslování a rozklíčování ztrátovosti regionálních tratí podle požadavku hejtmanů. Jsem přesvědčen, že se na požadavky krajů mělo reagovat mnohem dříve a naším cílem je vyžádat od ČD vyvození odpovědnosti těch osob, které jsou za špatné vyúčtování zodpovědné. Nicméně nesouhlasím, že ČD jsou černou dírou, neboť je zakořeněný názor, že někdo, tedy stát, doplácí na ČD. Je nutné připomenout, že je tomu přesně opačně a že ČD na úkor vybydlování svého majetku odvádějí služby, které nejsou ze strany státu uhrazeny. 21.4.2005 15:22
OTÁZKA: Dobrý den, chtěl bych se zeptat jaký je současný plat strojvůdce a jaký je ten, který požadujete? Hulena
ODPOVĚĎ: Současný průměrný plat strojvedoucího za celý rok 2004 je cca 23 tisíc korun. Je nutné říci, že tady jsme s Federací strojvůdců ve sporu, neboť společný návrh ostatních odborových svazů konsensuální s vedením ČD hovoří o 5% růstu mezd pro rok 2005, zatímco Federace strojvůdců požaduje pro vlastní profesi 21,5% růstu z nejvyšší tarifní třídy, kterou strojvedoucí dosahuje. Samozřejmě na úkor ostatních zaměstnanců. 21.4.2005 15:24
OTÁZKA: Mám rád železniční dopravu a nerad bych aby po vaší stávce nedošlo k jejímu dalšímu poklesu. Nemyslíte si, že vaše stávka může být kontraproduktivní ? Martin
ODPOVĚĎ: Naším zájmem je docílit pravého opaku i za cenu stávky. Chceme, aby byla vyvozena odpovědnost za nesplnění podnikatelského plánu v roce 2004. Za nerozklíčování a nesprávné vyúčtování prokazatelné ztráty z provozování osobní dopravy v regionech. A samozřejmě prorůstový podnikatelský plán, který bohužel už dva roky má trend spíše likvidační. Bohužel máme v dozorční radě ČD jako zástupci zaměstnanců pouhou jednu třetinu hlasů. 21.4.2005 15:26
OTÁZKA: Není podstata celého problému ve státní dopravní politice? Propouštění zaměstnanců je plně závislé na produktivitě a využití jednotlivých zaměstnanců, které je zase závislé na přepravních objemech. Ty neoddiskutovatelně klesají, resp. jsou nízké a není to jenom vinou managementu ČD. Přeplněné dálnice a silnice kamiony všichni motoristé sami denně vidí. Uznávám, že některé komodity je výhodnější přepravit kamionem, ale u hramadných substrátů (uhlí,písek,štěrk apod.) by toto stát neměl připustit. Kamiony s tímto nákladem jsou většinou přetížené a nehorázně zatěžují provoz a ničí komunikace. Zde by měl stát zasáhnout a tyto přepravy nějakým zákonným opatřením regulovat (větší silniční daň). Myslím si,že stávka odborářů železnic v tuto chvíli tento problém tímto postojem nevyřeší, ba naopak od železnice možná odejdou další zákazníci. Děkuji za případnou odpověď. petr
ODPOVĚĎ: Je vidět, že se v problematice velmi dobře orientujete a v podstatě s vámi mohu souhlasit. Od 1997 prosazujeme dopravní politiku, která by harmonizovala podmínky pro všechny druhy doprav a stanovila priority v oblasti nákladní i osobní dopravy. Nicméně je nutné připustit, že roste-li ekonomika za poslední rok rekordním tempem, rostla i potřeba přepravovat. Zatímco i při existujících neharmonických podmínkách rostli naši konkurenti nejen v silniční dopravě, ale i na železnici, ČD ztrácely obrovské objemy výkonů. Nelze tedy všechno svést na neexistenci dopravní politiky. Každopádně se budoucnost bez vyvážené dopravní politiky rozhodně neobejde, a to v celé EU. 21.4.2005 15:30
OTÁZKA: Pane Dusek, viděl jsem v akci uklidovou cetu ve stanici Praha hl.n. Jeden rychlikovy vagon uklidili za cca 5 minut, vodou, kterou umyvali WC otirali i sedacky..., trvalo mi dost dlouho, nez jsem prekonal odpor do toho vlaku nastoupit. Nechapu, proc by CD mely zamestanvat takoveto pracovniky a radeji si nenajmout nejaky profesionalni outsourcing. Jenze diky vasim pozadavkum na udrzovani "modre armady" budeme stale jezdit ve hnusnych a spinavych vlacich! Marian
ODPOVĚĎ: Nezodpovídám ani já ani kolegové odboráři za kvalitu práce jednotlivých železničářů. Vaši připomínku budu určitě tlumočit přednostovi této železniční stanice s požadavkem na nápravu. V outsourcingu nespatřuji nic špatného ale není samospasitelný. Máme i negativní zkušenosti z outsourcovaných činností, především v oblasti úklidu. Neudržujeme stav "modré armády", o čemž svědčí pokles zaměstnanců od roku 1990 o více než sto tisíc. 21.4.2005 15:33
OTÁZKA: Zajímalo by mne, jak se Váš odborový svaz připravuje na eventualitu, že v případě stávky budou poškození touto stávkou v mezích právního rámce podávat na akciovou společnost, potažmo odborový svaz, žaloby na úhradu ušlého zisku z titulu stávky. Děkuji za odpověď. Kavalír
ODPOVĚĎ: Nikdy v minulosti nám v podobných případech nebyla prokázáná jakákoli souvislost s případnou vzniklou škodou, spíše to považuji za obvyklou rétoriku, která má sloužit k zastrašení případných stávkujících. 21.4.2005 15:34
OTÁZKA: Pane Dušku, do kdy si budete myslet, že právě vy jste spása železnic a kdy nám danovým poplatníkům vrátite ty miliardy, které se do železnice každým rokem cpou??? Romano
ODPOVĚĎ: Kdybychom měli více prostoru, určitě bych vám dokázal, že jsem vámi zmiňované miliardy pro vás i ostatní daňové poplatníky ušetřil svým minulým i stávajícím působením. Opakuji, že daňoví poplatníci necpou miliardy do železnice, ale že daňoví poplatníci používají služby ve vyšší hodnotě, než si zaplatí, což je v ČR rarita. 21.4.2005 15:36

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.