Generální ředitel Kapsch odpoví on-line

Karel Feix, generální ředitel společnosti Kapsch pro ČR
velikost textu:
vydáno 29.1.2008 11:00
Česká republika má za sebou rok fungování mýtného systému. Kamionoví dopravci loni za cesty po tuzemských dálnicích zaplatili 5,57 miliardy korun, letos to má být ještě více. Na dotazy čtenářů iDNES.cz, týkající se mýtného, odpoví v úterý od 11 hodin generální ředitel společnosti Kapsch Karel Feix.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 29. ledna 2008 do 12:30

OTÁZKA: Po republice vyrostla spousta železných bran. Budou se bourat, až přejdeme na satelit? Už brzy chce přece ministr zpoplatnit celou republiku satelitem. Martin
Karel Feix, generální ředitel společnosti Kapsch pro ČR ODPOVĚĎ: Dobrý den, ta spousta bran, jak píšete, ve skutečnosti znamená pouhých přibližně 200 kusů na 1200 km silnic. Když to porovnáte s množstvím dalších konstrukcí jako třeba směrové a dálkové tabule, tak je to zanedbatelné. Mýtné brány jsou ale součástí projektu, který vybírá půl miliardy korun pro stát každý měsíc. Některé z těchto bran (kontrolní brány) bude nutné využívat i pro případný satelit, který se bez bran také neobejde. Od počátku se navíc počítalo s dalším využitím mýtných bran pro telematické služby, zvýšení bezpečnosti provozu a řízení dopravy. 29.1.2008 11:05
OTÁZKA: Zdravím, vypadá to, že za chvíli budeme platit mýto i za chůzi po chodníku. Kde se zastaví to ožebračování obyčejných lidí? Kdy budeme platit mýto v osobních autech? Landa Jakub
Karel Feix, generální ředitel společnosti Kapsch pro ČR ODPOVĚĎ: Zavádění mýta je celosvětovým trendem jak získat další prostředky na stavbu a údržbu silniční sítě. Zpoplatnění podle ujetých kilometrů je i nejspravedlivějším způsobem takového zpoplatnění v porovnáním např. s dálničními známkami. Zpoplatnění osobních aut už je realitou v mnoha evropských zemích a nevyhneme se mu po roce 2012 ani my v České republice. Výše mýta pro osobní vozy je otázkou pro politickou reprezentaci. 29.1.2008 11:09
OTÁZKA: Neuvěřitelných 22 miliard jste vytáhli z našich kapes…K čemu se vlastně mýto zavedlo, když to nevydělá a jen posíláme peníze Kapschy do Rakouska? Jeste jednou Landa
Karel Feix, generální ředitel společnosti Kapsch pro ČR ODPOVĚĎ: Dobrý den, několik faktů proti Vašim omylům. 1) Stát nezaplatil za stavbu mýta dopředu ani korunu. Veškeré náklady spojené s výstavbou a uvedením mýta do provozu leželi na nás, na Kapschi. Stát začíná splácet mýto až z vybraných peněz. Stát je tedy vždy v zisku. 2) Více než 70 % realizovaného mýtného projektu leželo na lokálních firmách, takže peníze neodešly nikam do zahraničí, ale zůstaly u českých podniků. I Kapsch provozuje mýto prostřednictvím české firmy Kapsch Telematic Services. 3) O rychlé návratnosti celé investice do mýta svědčí i to, že se výstavba mýtného systému (tak ja jej vidíte dnes) vrátila z výběrů mýtného za pouhých 190 dní provozu - tedy již v červenci loňského roku. 4) Podle odhadů za deset let vynese mýto státu až 100 miliard korun. Existuje jen málo projektů s takovou výnosností. 29.1.2008 11:15
OTÁZKA: Zdá se mi to, četl jsem správě, že jste dostali další peníze od státu? Za co? Pavel
Karel Feix, generální ředitel společnosti Kapsch pro ČR ODPOVĚĎ: Kapsch spolu s řadou dalších subdodavatelů vybuduje, v rámci dalšího využití stávajícího mýtného systému, dopravně-informační systém na nejzatíženější dálnici D1. Ten by měl výrazně přispět ke snížení nehodovosti a operativnímu řízení provozu tak, aby například nevznikaly zácpy. K tomuto systému bude maximálně využito například stávajících mýtných bran a dalších součástí mýtného projektu. 29.1.2008 11:18
OTÁZKA: Dobrý den, zeptám se, kolik peněz ročně z vybraného množství zůstává firmě Kapsch a kolik jde zpět do výstavby a udržby silnic? děkuji za odpověď. Václav
Karel Feix, generální ředitel společnosti Kapsch pro ČR ODPOVĚĎ: Dobrý den, všechny vybrané peníze z mýta jdou přímo státu (do SFDI) a ten z těchto peněz firmě Kapsch a jejím subdodavatelům splácí během tří let dodávky mýtného systému. A vedle toho samozřejmě stát platí za provozování systému. Ještě jednou pro představu - předpokládá se, že za deset let mýto vybere cca. 100 mld. korun. A stát za tuto dobu celkově zaplatí Kapschi a subdodavatelů 18,5 mld. Kč /bez DPH/. 29.1.2008 11:22
OTÁZKA: Dobry den, jak jste se dostal na pozici generalniho reditele firmy Kapsch a jak dlouho tady firma pusobi v CR? Jak dlouho u firmy Kapsch jiz pracujete? Jan Wagner
Karel Feix, generální ředitel společnosti Kapsch pro ČR ODPOVĚĎ: Zdravím, u společnosti Kapsch v ČR pracuji od jejího zdejšího založení v roce 1991, od počátku jsem pracoval ředitelské a jednatelské pozici, postupem času jsem stanul v čele všech tuzemských společností Kapsch. Firma lokálně působí na českém trhu už 17 let, a to v oblasti hlasových a datových služeb, podnikových řešení a v oblasti železniční a silniční telematiky /mýto/. 29.1.2008 11:25
OTÁZKA: Dobrý den, na kolik procent je reálné, že od 1.1.2009 začnou platit i vozy nad 3,5t /aby nebylo šité horkou jehlou/ a jaká je plánovaná sazba na dálnicích, popř. 1. třídách. děkuji Jiří Veselý
Karel Feix, generální ředitel společnosti Kapsch pro ČR ODPOVĚĎ: Dobrý den, zpoplatnění aut nad 3,5 tuny je dáno rozhodnutím Vlády ČR, které musí samozřejmě legislativně stvrdit parlament. Je to ale logické pokračování stávajícího mýtného zpoplatnění, známé ze všech ostatních zemí (kromě Německa). Technicky jde o vyzkoušené řešení a nevidíme proto žádný problém to od 1.1.2009 spustit. Sazby určí vláda a ministerstvo dopravy novou vyhláškou, určitě přitom vezme v úvahu možné dopady na ekonomiku regionů a drobných živnostníků (kteří více využívají právě menší nákladní vozy). 29.1.2008 11:30
OTÁZKA: Preji hezky den. Dotaz: Vám se brány estetickeho hlediska líbí ? Petr
Karel Feix, generální ředitel společnosti Kapsch pro ČR ODPOVĚĎ: Dobrý den, budete se divit, ale líbí. Dálnice jsou ryze technické stavby a taková infrastruktura k nim prostě patří. Projektanti brali v úvahu i estetickou stránku těchto zařízení. Ale nehrejme si na to, že dálnice a všechny ukazatele kolem nic jsou nějaké šperky české krajiny. Na rozdíl od všech ostatních tyto mýtné brány vynáší velké peníze, takřka 6 miliard ročně. 29.1.2008 11:35
OTÁZKA: Dobrý den, proč se budovaly nesmyslné brány, když se snímače daly umístit na již existující mosty, čímž by se ušetřilo dost peněz? Plýtvání
Karel Feix, generální ředitel společnosti Kapsch pro ČR ODPOVĚĎ: Dobrý den, umístění mýtných antén a dalších technologií musí být v přesně určených místech s ohledem na předpokládanou hustotu provozu, s ohledem na datové a energetické napájení. Rovněž snadnost údržby za provozu hraje velkou roli. 29.1.2008 11:37
OTÁZKA: dobrý den, kolik loni firma Kapsch vydělala na zřízení mýtného v Čr? děkuji jan bubnik
Karel Feix, generální ředitel společnosti Kapsch pro ČR ODPOVĚĎ: Dosud jsme vše financovali a teprve v následujících letech bude stát postupně splácet danou investici nám a našim subdodavatelům. 29.1.2008 11:38
OTÁZKA: Dobrý den. Budou Vaše brány využívány pro měření rychlosti vozidel a následné předání polici v případě překročení rychlosti ? Pokud ano, přibližně od kdy ? Děkuji. Jan
Karel Feix, generální ředitel společnosti Kapsch pro ČR ODPOVĚĎ: V zahraničí (např. v Rakousku) je na nich místy zprovozněno úsekové měření rychlosti. Technicky je to možné a rychle realizovatelné. Je to však v kompetenci ministerstva vnistra, které s tím podle našich informací zatím nepočítá. 29.1.2008 11:40
OTÁZKA: Neuvěřitelné prachy za zastaralý systém a ještě poháněné nějakými motory u dálnic. To si republika koupila pěkný systém. Ve hvězdách
Karel Feix, generální ředitel společnosti Kapsch pro ČR ODPOVĚĎ: Dobrý den, s ohledem na extrémně krátký čas na výstavbu mýtného systému (zpoždění způsobily protesty neúspěšných uchazečů v tendru) bylo nutné rychle vyřešit způsob napájení mýtných bran za situace, kdy vyřizování potřebných stavebních povolení se objektivně táhne mnoho měsíců. Věci komplikují hlavně majetkově-právní vztahy, dědická řízení apod. Dočasná instalace ekologických dieselagregátů, které se běžně používají tam, kde elektřina není k dispozici (stavby, práce v lesích apod.), státu zachránila miliardy korun. Dnes jich u silnic zbývá 5 a v krátké době zmizí úplně. 29.1.2008 11:43
OTÁZKA: Pane řediteli, vždycky jste zdůrazňovali velkou účast českých firem jako subdodavatelů. Pomáhali vám, nebo spíš škodili? Jak se díváte na české firmy z pohledu spolehlivosti? František Remeš
Karel Feix, generální ředitel společnosti Kapsch pro ČR ODPOVĚĎ: Zdravím, vždy jsme kladli důraz na maximální zapojení tuzemských firem do projektu, protože znají místní prostředí a disponují i zkušenými technickými pracovníky. Určité komplikace způsobila realizace právě výše zmíněných elektrických a datových přípojek, kde naši subdodavatelé možná neodhadli správně časovou náročnost. 29.1.2008 11:45
OTÁZKA: Přeji dobrý den. Proč si myslíte, že se vybere na mýtném ještě víc peněz a nebudou se spíš hledat způsoby jak se mu vyhnout? Děkuji za odpověď patrick
Karel Feix, generální ředitel společnosti Kapsch pro ČR ODPOVĚĎ: Dobrý den, mýtný systém je koncipován tak, aby se jeho objíždění z časových i ekonomických důvodů nevyplatilo. Vlastní systém má několik kontrol a k postihu neplatičů může dojít i po delší době zpětně. První rok provozu ukázal, že řidiči a dopravci mýto akceptovali, zejména když peníze zpět putují do silniční infrastruktury. 29.1.2008 11:48
OTÁZKA: Dobrý den, chtěl jsem se zeptat proč se u nás na dálnicích postavily mítné brány,přesto že lze použít satelitní systém, který je na realizaci údajně levnější a navíc, jestli jsem četl dobře,tak se bude tento modernější systém realizovat na ostatních komunikacích. fidel
Karel Feix, generální ředitel společnosti Kapsch pro ČR ODPOVĚĎ: Dobrý den, na silně zatížených dálnicích a rychlostních silnicích je mikrovlnný systém jednoznačně ekonomičtější, neboť po počáteční jednorázové investici jsou dlouhodobé provozní náklady výrazně nižší, než u satelitu (který zatím známe jen z Německa a to ve velmi komplikované podobě, kdy se kombinuje elektronický a manuální výběr). V ČR probíhá nyní odborné posuzování zejména ekonomické výhodnosti satelitního řešení pro silnice nižších tříd - nicméně zkušenosti ze zahraničí ukazují, že takové celoplošné řešení bez výrazného navýšení tarifů nebude mít ekonomický smysl. 29.1.2008 11:51

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.