Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Hostem iDNES bude Vojtěch Kocourek

vlak, České dráhy, nádraží
velikost textu:
vydáno 9.8.2005 13:00
Na českých železnicích pořád jezdí desítky let staré vagóny, spojení mezi českými městy bývá pomalé. Situace se ale začíná zlepšovat. O tom, kdy má česká železnice šanci přiblížit se evropské úrovni a kolik to bude stát, bude se čtenáři iDNES diskutovat náměstek ministra dopravy Vojtěch Kocourek.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 9. srpna 2005 do 13:15

OTÁZKA: Jak to vypadá podle posledních informací s budocností Masarykova nádraží? Bude spoučástí toho "nového spojení", nebo jak se ten pražský projekt jmenuje? šimon
vlak, České dráhy, nádraží ODPOVĚĎ: Budoucnost Masarykova nádraží - nejen pro účely železnice, ale i pro komerční účely. Stejně jako hlavní nádraží. Nové spojení je především propojení hlavního nádraží, ale jedna jeho větev směřuje i na Masarykovo. 9.8.2005 13:05
OTÁZKA: Dobrý den, kdy budou opravdu hotové celé trasy I. a II. koridoru? Teď tam ještě něejsou hotová nádraží, jako Kolín nebo Přerov a to vlaky zdržuje... Koláček
vlak, České dráhy, nádraží ODPOVĚĎ: První a druhý koridor tak, jak je schválila vláda jsou hotovy. Uzly jako Kolín, Č. Třebová nebyly součástí vládního usnesení, ale počítá se s jejich modernizací. Nyní probíhá modernizace Bohumína, zahájena byla v Ústí nad Labem. 9.8.2005 13:06
OTÁZKA: Dobrý den, máte v plánu dva další koridory. Jak jsou ale využívány ty stávající ? Děkuji. Jan Dvořák
vlak, České dráhy, nádraží ODPOVĚĎ: První i druhý koridor je využíván, zejména nyní, kdy jsou přetíženy silniční komunikace. Dochází k přesunu dopravy osob. A z Prahy do Brna se dostanou za poměrně slušnou dobu - 2 hodiny 35 minut, počítá se s dvěma dvaceti. Tomu autobus nemůže vzhledem k tomu, co se děje na dálnici konkurovat. 3. a 4. koridor - jsou to především mezinárodní trasy, se kterými se v budoucnu počítá pro využití v mezinárodních relacích, a to umožní zrychlení této dopravy, takže si lidé budou moci vybrat mezi dopravou automobilovou, silniční, železniční. Ve vyspělé Evropě na krátkých a středních vzdálenostech železnice silniční dopravě konkuruje úspěšně. 9.8.2005 13:09
OTÁZKA: Přeji dobrý den, pane náměstku, vysvětlete mi, kde berete peníze na budování koridorů, kolik jich bude ještě potřeba a co nám to přinese. Dostaneme peníze na koridory taky od EU? marta
vlak, České dráhy, nádraží ODPOVĚĎ: Zejména od EU. 3. a 4. koridor schválila vláda s tím,že budeme maximálně čerpat z fondu EU. A to nám umožňuje ten fakt, že 3. a 4. koridor je součástí železničních tras, které EU stanovila jako priority. Podmínkou je, že tyto trasy budou v moderních evropských parametrech. Tyto podmínky my splníme a tím pádem budeme maximálně čerpat z evropských zdrojů - je to asi 70 procent zdrojů. Evropská unie si ale dává také podmínky, protože kdo platí, má právo říct, co za to chce. Unie chce moderní železniční spojení s hlavním městem ČR - Prahou. 9.8.2005 13:12
OTÁZKA: Chtěl bych vysvětlit, proč se nezvýší nákladní doprava na železnici a tím se nesníží na silnicích. Co tomu brání? Ivan Bělohlávek
vlak, České dráhy, nádraží ODPOVĚĎ: Tak brání tomu rovné podmínky, které zatím nejsou. Železnice si musí náklady na dopravní cestu - infrastrukturu včetně zabezpčeovacích zařízení, platit. Na silnici tomu tak není, takže podmínky nejsou rovné a vyplatí se využívat naší dálniční a silniční síť a také podmínky, které vznikly vstupem do EU, kdy kamiony nemusí čekat na hranici. Zmizela přepážka odbavení, která mnohdy činila až 8 hodin a došlo k enormnímu zvýhodnění silniční dopravy. Co tomu pomůže je výkonové zpoplatnění, které se připravuje či elektronické mýto. Druhý moment jsou koridory, které železnici zrychlí a zatratktivní a přepravci budou zvažovat, zda raději nevyužít železnici. 9.8.2005 13:16
OTÁZKA: Jaký důvod je k tomu, aby auta v kategorii N1 měla _neprůhledná_ zadní boční skla? Podle mého názoru žádný rozumný důvod neexistuje, naopak se tím významně snižuje bezpečnost silničního provozu, zvlášťě při couvání z parkovacích míst se šikmým stáním. Protože zvažuji podání trestního oznámení pro podezření ze spáchání trestného činu obecného ohrožení, rád bych také věděl, kdo konkrétně má za tento předpis zodpovědnost. Děkuji předem za odpověď. snk
vlak, České dráhy, nádraží ODPOVĚĎ: Omlouvám se, ale to není problematika, kterou řeší můj úsek. Mám na starosti železnici. 9.8.2005 13:17
OTÁZKA: Pane náměstku, přeji vám pěkný den, měl bych na vás pár dotazů ohledně železnice ve východočeském regionu. 1. Pokud ano, tak kdy bude zahájena a dokončena výstavba Medlešické spojky mezi Pardubicemi a Chrudimí? 2. Pokud ano, tak kdy bude zahájena a dokončena výstavba druhé traťové koleje na trati 031 v úseku Pardubice hl. n. - Hradec Králové hl. n. a jaká bude traťová rychlost na tomto úseku? 3. Kdo bude provozovat rychlíkovou dopravu na trati 030 Pardubice - Jaroměř - Liberec? 4. Proč se MD ČR podle návrhu GVD 2006 rozhodlo zrušit rychlíkový pár Náchodský Primátor? 5. Proč MD ČR neusiluje o vedení rychlíků Pardubice - Liberec přes Jičín, protože tato trať je kratší a v GVD 2004 byl pár rychlíků přes Jičín rychlejší? Děkuji vám za odpovězení mých dotazů a přeji Vám příjemný den. Zdeněk Zahradník
vlak, České dráhy, nádraží ODPOVĚĎ: Děkuji za uvedené náměty. Rád prověřím, proč chce České dráhy (jako samostatný subjekt) uvedené spoje rušit. Co se týká projektů Medlešické spojky a tratě Hradec Králové - Chrudim - ty jsou součástí studie, která se zpracovává a která nám také řekne finanční nároky na tyto projekty. Podle toho budeme zapracovávat dané projekty do plánu. Můj osobní názor je ten, že projekt Medlešické spojky by se měl řešit odděleně, protože tím pádem nebude takový požadavek na finanční prostředky a bude to lépe zařaditelné do plánu výstavby. Říkám svůj soukromý názor. 9.8.2005 13:21
OTÁZKA: Vyplatí se budovat koridory,když těžiště dopravy nákladůl je v kamionech? Nováček
vlak, České dráhy, nádraží ODPOVĚĎ: Určitě ano, protože naše silniční a dálniční síť není v žádném případě schopna pojmout kapacitu přepravy nákladů, která se nyní realizuje na silnici a která by se podle prognóz měla realizovat do budoucna. A proto musíme vybudovat moderní železniční spojení jako alternativu pro přepravu nákladů v liniích evropského charakteru. 9.8.2005 13:23
OTÁZKA: Dobrý den. Jsem dlouholetým fandou železnice, proto je mi líto, že v posledních letech je železnice na okraji zájmu. Pořád se mluví jenom o dálnicích a do silnic se dávají ohromné peníze. To je železnice opravdu k ničemu? Ve světě tomu tak přeci není. Čenda
vlak, České dráhy, nádraží ODPOVĚĎ: Souhlasím s touto formulací, protože z evropského hlediska má železnice velký význam a budoucnost železnice je nastíněna v základních evropských dokumentech. 9.8.2005 13:24
OTÁZKA: Dobrý den, ještě jsejm se nikde nedočetla,na kolik vyjde 1 kilometr koridoru a jaká je návratnost? Plechánková P.
vlak, České dráhy, nádraží ODPOVĚĎ: Průměrné náklady na 1 km modernizované železniční koridorové tratě představují v cenové úrovni roku 2000 výši 128,1 milionu Kč. Návratnost byla vypočítána podle evropské metodiky a vychází na zhruba 20 let. 9.8.2005 13:27
OTÁZKA: Dobrý den. Chtěla jsem se zeptat, proč nejezdí víc parních vlaků, jestli třeba dráhy nepočítají se zavedením většího počtu nostalgických jízd apod. Děkuji. Šárka
vlak, České dráhy, nádraží ODPOVĚĎ: To je otázka nabídky a poptávky. Pokud bude poptávka, jsou dráhy schopné tento druh dopravy zabezpečit. 9.8.2005 13:28
OTÁZKA: Zdravím a přeji hezký den. Chci se zeptat, co jsou to ty koridory a k čemu jsou. Děkuji. Ivuška
vlak, České dráhy, nádraží ODPOVĚĎ: Koridory je spojení evropského charakteru. Mluvíme o multimodálních koridorech, kam patří i silnice, dálnice a vodní cesta, pokud existuje. To znamená, že každý si může vybrat, jakým způsobem si zboží pošle - je to otázka výběru. Koridorové trasy v ČR nejsou vybrány náhodně, jsou součástí evropských multimodálních koridorů. Ať už je to železniční, silniční nebo vodní dopravní cesta. Každý koridor musí splňovat určité parametry. V případě železničního koridoru to je traťová rychlost do 160 km/h pro osobní dopravu a 120 km/h pro nákladní vlaky a další parametry. 9.8.2005 13:33
OTÁZKA: Nebylo by výhodnější zavést podobné vlaky jako TGV než stavět koridory ? Modrý
vlak, České dráhy, nádraží ODPOVĚĎ: Určitě nebylo, protože TGV jezdí po tratích, které splňují nejnáročnější technické parametry, tzv. vysokorychlostních tratích a země jako Francie, Německo, Španělsko do nich investovaly značné částky. Takové tratě řádově stojí mnohem více než modernizace koridorů a na to v současné době ČR nemá. Ve stávajících železničních trasách nelze provozovat vysokorychlostní vlaky. Vysokorychlostní tratě by se musely stavět na zelené louce za řádově vyšší náklady. 9.8.2005 13:36
OTÁZKA: Dobrý den, proč je nutné přesouvat brněnské nádraží? Nebylo by lepší rekonstruovat to stávající? Díky. karel
vlak, České dráhy, nádraží ODPOVĚĎ: Výstavba nového brněnského nádraží je součástí modernizace železničního uzlu Brno, přičemž hlavní smysl je modernizace průjezdu uzlem a výstavba nového nádraží je vyvolána technickým řešením modernizace uzlu. 9.8.2005 13:37
OTÁZKA: Projevila se existence koridorů na odlehčení dálnici?Myslím tím trasu D1 z Prahy do Brna. E.Jindřichová
vlak, České dráhy, nádraží ODPOVĚĎ: Začíná se projevovat. Zejména v osobní dopravě se zvýšil počet cestujících a zlepšila se i nabídka nákladní dopravy, zejména přepravy kontejnerů. 9.8.2005 13:39

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.