Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Tajemník ČESMAD Martin Špryňar

velikost textu:
vydáno 16.9.2008 12:00
V pátek odpoledne by ze silnic mohly zmizet kamiony. Dopravci mají ale jinou vizi než politici. Víkendový zákaz jim nevadí, s pátkem ale nesouhlasí a navrhli jen zákaz předjíždění. "Nikde v okolních zemích neexistuje!" řekl tajemník sdružení ČESMAD Martin Špryňar. Čtěte jeho odpovědi čtenářům.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 16. září 2008 do 12:20

OTÁZKA: Dobrý den, nezastírám svůj odpor k přebujelé kamionové dopravě. Podle mě není nutné vozit např maso z druhého konce Evropy jen proto, že je tam zrovna o 0,001 kč/kg levnější než v masně za humny. Proto souhlasím s omezeními a doufám, že vláda neustoupí, spíše přitvrdí. Nebo je podle vás řešením výroba/doprava za každou cenu ? Jestli jo, tak určitě budete souhlasit se znovupoužíváním např. uhlí v elektrárnách, domácnostech, protože je přece taky levnější než alternativy. A co na tom, že životní prostředí a všichni kolem na to doplácí. Petr
ODPOVĚĎ: Dobrý den, Váš názor je samozřejmě legitimní, ale bohužel střílíte na špatný cíl. Kamiony jen vezou to, co jste si Vy, já a ostatní spoluobčané objednali a zvykli kupovat v obchodních megacentrech 24 hodin denně a 7 dní v týdnu. Napadlo Vás, že když v pátek odpoledne zakážete jízdu kamionů, tak jediné, co se stane je, že to maso bude nutné doručit více kamiony v době před a po zákazu? To s tím uhlím je trochu demagogie, ale co třeba návrat k regionalizaci rozvozu piva? Jinými slovy Plznička jen v Plzeňském kraji? :-) 16.9.2008 12:04
OTÁZKA: Dobrý den, bojujete proti omezením. Chcete rovné podmínky, to chápu. Na druhou stranu, proč tedy nebojujete za srovnání podmínek se železnicí ? Ta platí za každou přepravenou tunu nákladu, na rozdíl od kamionů, které platí ne za tunu nákladu, ale za celé auto (zjednodušeně), a rozhodně neplatí skutečné náklady, tak jako železnice. Prosaďte toto zrovnoprávění a pak se ukáže, kdo je konkurenceschopnější. Nebo máte strach, že by jste prohráli v případě objemných nákladů (dřevo, uhlí, .....) ? ?
ODPOVĚĎ: Dobrý den, bohužel Vás musím zklamat, ale to, že je železnice nějakým výrazným způsobem daňově znevýhodněná je jeden velký mýtus. Žádná studie to zatím neprokázala a když se započítají veškeré daně, které silniční doprava platí, tak o nějaké diskriminaci nemůže být ani řeč. Většinou se srovnávají jablka s hruškami. Silnice platí daň silniční (časové hledisko), spotřební daň z PHM a mýto (výkonové hledisko). Železnice naopak za vlak a přepravenou tunu. Když se vše sečte a porovná na stejném základu, tak skutečně nijak velký rozdíl není. Strach rozhodně nemáme a se železnicí se snažíme spolupracovat, protože vše se na silnice skutečně nevejde. 16.9.2008 12:09
OTÁZKA: Často jezdím po dálnicích v ČR. Situace, kdy jeden kamion předjíždí druhý v rychlém pruhu (a poměrně dlouho tak blokuje tento pruh) je velice častá. Nemyslíte si tedy, že právě tímto chováním si zaslouží dopravci přísnější pravidla? Stále bohužel u řidičů kamionů platí: „Jsem veliký a oni uhnou.“ Já osobně jsem pro zpřísnění nákladní dopravy na silnicích a pro přesun transportu zboží na železnici. Jaroslav Peřina
ODPOVĚĎ: Na to máte právo. Problém je, že i kdyby železnice zdvojnásobila svou kapacitu, tak na našich silnicích to ani nepoznáme. Zjistěte si, kolik je momentálně na železnici volných kapacit a pak můžeme dál diskutovat o přesunu. Apropó, včera jsem jel do Brna a zpět a ani jednou se mi Vámi popsaný případ nestal. Co se mi ale stalo několikrát je, že mě pár dodávek předjelo zprava, že ve 130 km/hod. jste brzdou levého pruhu, apod.. Ano i mezi řidiči kamionů jsou ti méně slušní a na ty si musí posvítit policie. Včera jsem na D1 nikoho od nich neviděl. 16.9.2008 12:13
OTÁZKA: Dobrý den, budete stejně silně bojovat jako proti omezení jízdy kamionů, proti porušování dopravních předpisů řidiči kamionů ? Jindra
ODPOVĚĎ: Dobrý den, ale to mi již roky děláme. Jen namátkou - vydáváme DVD Defenzivní jízda, které používáme na našich školeních, které se snažíme dělat poctivě, před 2 roky jsme ve spolupráci s vřejností připravili a distribuovali v 6 jazycích "Desatero správného truckera"...atd. Mrkněte na www.jedeme-v-tom-spolu.cz 16.9.2008 12:15
OTÁZKA: 1. Neustále žehráte na drahou naftu a mýtné a mluvíte o krizi v autodopravě. Přitom jste oborem, po jehož službách stále roste poptávka díky rostoucímu průmyslu a obchodu a máte svým způsobem monopol. Proč tedy jednoduše nepromítnete rostoucí ceny vstupů do svých cen? Není problém jen v tom, že autodopravců je až příliš a část z nich se cenově podbízí ? V takovém případě ale budete mít problém, i když bude nafta zadarmo. 2.Opravdu musíte při prosazování svých zájmů vyloženě lhát, např. neustálým tvrzením, že kapacita železnic v ČR je vyčerpaná, což ve skutečnosti platí jen pro pár tratí kolem Mladé Boleslavi, zatímco na většině tratí je to právě naopak? Mimochodem, ve skutečnosti je vyčerpaná kapacita D1. Tomáš D.
ODPOVĚĎ: Nevím o jakém monopolu mluvíte, 80% dopravců podniká s 1-5 vozidly, čili se jedná o malinké a většinou rodinné firmy. Problémů, proč náklady v dopravě nelze jednoduše promítnout do cen je vícero a vysoká konkurence je určitě jedním z nich. Mimochodem je to dáno i tím, že stále nefunguje státní odborný dozor a proto jsou na trhu i firmy, které nedodržují předpisy a tím pádem mohou ceny podbízet. V tomto voláme již léta po zpřísnění. Za 2 - není pravda, že se jedná jen o Mladou Boleslav. Zjistěte si podrobnosti. Většina tratí je min. na 80% kapacit vytížená a zejména z důvodu osobní dopravy se moc nových nákladních vlaků na železniční síť nevejde. Mimochodem toto netvrdíme jen my, ale oficiálně i ČD Cargo. Kapacita D1 je vyčerpaná, protože naši politici zaspali. To, že se zvýší vstupem do EU vzájemná výměna zboží bylo jasné již před několika lety. 16.9.2008 12:23
OTÁZKA: Dobrý den, souhlasím s omezeními. Osobně bych byl pro ještě pro přísnější omezení, např. v oblastech, kde intenzita dopravy způsobuje překračování hlukových limitů (provoz je tedy umožněn jen na vyjímku, a těch případů není málo). Doufám, že tato omezení, spolu např. s růstem mýtného, povedou k tomu, že se omezí zbytečné převážení zboží přes celou EU,cenově se příblíží přepravě po kolejích. Toto podpoří regionální výrobce (nebude se vyplácet převážení mléka či jiného zboží původem ze severu na jih a z jihu na sever). Uveďte mi prosím pár důvodů, proč se tomuto modelu bráníte ? Nejde vám o lidi, kteří podél silnic bydlí ? řidič
ODPOVĚĎ: Ale my se žádnému modelu nebráníme. Kamiony jen uspokojují potřeby nás všech. Musíte své návrhy prezentovat ostatním občanům a případně hypermarketům, aby si toto zboží neobjednávali. My se bráníme jen tomu, aby někdo bez racionálních důvodů zkrátil řidičům pracovní týden jen 4,5 dne. Dále existuje mnoho důvodů, proč toto opatření stejně není realizovatelné v praxi. Jak by bylo Vám v této situaci, kdyby Vám někdo nařídil, že v pátek odpoledne půjdete ještě na hanbu a domů k rodině se dostanete až v noci, nebo v sobotu ráno? Nebo snad máte pocit, že za volanty kamionů nesedí lidé? A k těm lidem, já sám bydlím v takové lokalitě, ale jediným řešením jsou obchvaty. Ještě si představte, co se stane, až se v pátek v 18,00 hod. ta lavina zadržená na hranicích protrhne. 16.9.2008 12:29
OTÁZKA: Zdravím, opravdu není možné zatlačit na vaše členy sdružení tak, aby se přestalo manipulovat s omezovači rychlosti ? Nedokážu si prostě vysvěstlit, že pokud mají kamiony max. povolenou rychlost někde kolem 80 km/h a já jedu kolem 95 (mimo obec), že mě kamion může předjet. A jak chcete za takové situace nabízet výměnu zákazu jízdy za zákaz předjíždění, když by ho stejně nedodržovalo 95 % řidičů? Udivený řidič
ODPOVĚĎ: Také zdravím, od toho máme policii. Mimochodem rychlost je zaznamenaná na tzv. tachografovém kotoučku, nebo na kartě k digitálnímu tachografu a řidiči musí vozit sebou záznamy za cca 1 měsíc, takže kontrola a pokutování je velmi snadné. 16.9.2008 12:31
OTÁZKA: Proč se stěžujete na drahou naftu a mýtné ? To jsou 2 faktory, které jsou u každého dopravce, takže když zvednete cenu za přepravu, zákazníci neutečou, protože zdražit budou muset dřív nebo později všichni. Navíc tvrdíte, že přepravních kapacit je málo, tak jaký strach ? Přijde mi, že jste věčně nespokojená skupina (víc než zemědělci a provozovatelé zimních středisek) Jindra
ODPOVĚĎ: Na rozdíl od zemědělců nám ještě nikdo nic za špatné počasí nedal. SPíše nám stále někdo něco chce vzít. My se jen bráníme tomu, aby nám někdo iracionálně a populisticky práci ztěžoval. 16.9.2008 12:33
OTÁZKA: Dobry den, byl jste někdy předjížděn kamionem na kole ? Jak jste se cítil. děkuji Warcz
ODPOVĚĎ: Dobrý den, byl. Špatně. Proto se snažím jezdit mimo hlavní tahy. 16.9.2008 12:33
OTÁZKA: Dobrý den, opravdu si myslíte, že budou kamiony dodržovat v pátek zákaz předjíždění. To jste asi hodně naivní. Jirka K.
ODPOVĚĎ: A zákaz jízdy? Dle dat z mýtného systému se v pátek odpoledne na zpoplatněných komunikacích pohybuje cca 14000 vozidel, zatímco parkovacích míst je max. 2500. Co myslíte, že nastane? Buď všichni sjedou do nejbližších měst a obcí, nebo prostě pojedou dál. Co jiného jim zbyde? Proč si vlastně myslíte, že všichni řidiči kamionů jsou gauneři? Víte k čemu vede takováto generalizace různých menšinových skupin. Příkladů v historii i v naší současnosti najdete mnoho. Viz aktuální nápady různá ghetta. 16.9.2008 12:38
OTÁZKA: Omezení provozu kamionové dopravy o víkendu beru jako samozřejmost. Zákaz předjíždění by stejně nic nevyřešil. Jak je ale možné, že v okolních státech je omezení nákladní dopravy mnohdy i přísnější a doprava tam funguje? Alek
ODPOVĚĎ: Omezení provozu kamionové dopravy o víkendu beru také jako samozřejmost. Víkend = sobota + neděle, zatímco pátek = pracovní den - beru také jako samozřejmost. Celoroční omezení v pátek nikde jinde v okolních zemích neexistuje!!!! Rozdíly jsou jen v sobotu a neděli a tomu se vůbec nebráníme. Dlouhodobě prosazujeme harmonizaci s Německem a Slovenskem. 16.9.2008 12:40
OTÁZKA: Jak se mám zachovat když jedu v noci ve Fabii ve vesnici předpisových 49,99 a "lepí se mi na prdel" kamion, který ještě začně svítit dálkovýma ? Michal
ODPOVĚĎ: Kolikrát se Vám to již stalo? Bohužel se asi jednalo o špatného řidiče kamionu. Trvám ale na tom, že slušných je většina. O tom ostatně svědčí i statistiky nehodovosti. 16.9.2008 12:42
OTÁZKA: reaguji na můj první dotaz: S uhlím to není demagogie, mám poblíž bydliště 2 prodejce uhlí a oba jsou zaváženy kamiony. Přitom koleje jsou cca 10 km. A nedělám si iluze že to vozí jen ze vzdálenější železniční zastávky a jinde je to jinak. ad regionalizace - mám na mysli zboží, které je všude "stejné" (brambory, maso, mléko, zelenina, ovoce). ANo, plzeňské pivo a pár dalších regionálních produktů je vyjímka, ale ty asi většinu přepravy dělat nebudou. Petr
ODPOVĚĎ: Budete se divit, ale zbytné přepravy jsou právě v sektoru potravin. Jeden příklad za všechny. Nejmenovaný výrobce z Moravy nejdříve celou produkci naveze do centrálního skladu v Praze, aby část jela druhý den zpět do hypermarketu za rohem. To je věc, na kterou by se měl někdo zaměřit. S tím my nic nezmůžeme. Jinak ale platí "mysli globálně, jednej lokálně". 16.9.2008 12:45
OTÁZKA: ad můj dotaz: spotřební daň z PHM platí i železnice. A že by se výrazně více než silnice podporovaly koleje, se mi nezdá. Takže železnice vás dotuje, resp. silnice. ?
ODPOVĚĎ: Je to přesně naopak. Od motoristů vybere tento stát na přímých daních cca 100 mld. Kč ročně, do železnice ještě donedávna naopak pár miliard posílal na úhradu ztráty. Výdaje ze SFDI na dopravní infrastrukturu jsou letos cca 85 mld. Kč, do silnic o něco víc, ale rozhodně méně, než se vybere. Takže o jaké dotace jde? 16.9.2008 12:48
OTÁZKA: Dobry den. Co hodlate udelat s tim jak se dopravci (ridici) chovaji... predjizdi se bezne tri vedle sebe.. a i kdyz maji na korbe 80km/h troubi na me kdyz jedu stovkou abych pridal... Myslim ze s timto chovanim dopravcu nemate pravo na nejake vyjednavani ci kompromis Daniel
ODPOVĚĎ: Myslím, že jsem na toto již odpověděl výše. 16.9.2008 12:49

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.