Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


On-line rozhovor

Ptejte se odborníka na elektronické viněty a mýtné

Martin Hájek z Centra dopravního výzkumu.
velikost textu:
vydáno 16.9.2009 11:00
Od ledna příštího roku začnou platit mýtné na českých silnicích také nákladní auta nad 3,5 tuny. Dosud se povinnost vztahovala jen na nejméně dvanáctitunové kamiony. Na další převratnou novinku - elektronické dálniční známky - si Češi počkají do roku 2011. Na otázky odpovídá Martin Hájek z Centra dopravního výzkumu.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 16. září 2009 do 11:25

OTÁZKA: Dobrý den, zůstane roční platba,tak jak ji známe nebo se počítá s přechodem na placení podle ujetých kilometrů? Eva Horáková
Martin Hájek z Centra dopravního výzkumu. ODPOVĚĎ: Dobrý den, dotaz patrně směřuje na elektronické viněty. Novela zákona č. 13/1997 Sb. nepočítá se změnou časového zpoplatnění u vozidel do 3,5t na výkonové zpolatnění. Výše a způsob poplatku nesouvisí s přechodem na elektronickou vinětu. Tato změna se týká pouze vozidel nad 3,5t. Součastný systém předpokládá jednotný poplatek pro kterékoliv denní dobu (místo, úsek dálnice atd…). Při zavedení elektronické viněty se nepředpokládá, že by se poplatek změnil. Technologicky je však možné, nadstavit poplatky pružně (například času, místa a vytíženosti komunikace). Jedná se o součást regulace dopravy. Uživateli umožňuje se lépe rozhodovat než při zákazech. My zavedení výkonového zpoplatnění u osobních vozidel doporučujeme, ale musel by se změnit zákon. 16.9.2009 11:08
OTÁZKA: Přeji dobrý den. Rád bych se zeptal, dle dostupných informací bude mít každá „krabička“ unikátní číselný kód, pomocí kterého může systém zjistit zda je za daný časový úsek zaplaceno. Nabízí se otzázka, jak bude systém zajištěn proti zneužití – sledování pohybu osob apod. Je pravdou že v současnosti jsou veškerá data z mýtného systému shromažďována v centrále fy Kapsch v Rakousku? Děkuji. Danec
Martin Hájek z Centra dopravního výzkumu. ODPOVĚĎ: Palubní jednotky nebudou personalizovány – v rámci distribuce se pouze spáruje ID OBU a doba zakoupené platnosti. Žádné další informace nejsou pro provoz elektronických kupónů zapotřebí a také nebudou vyžadovány. Požadavek přenositelnosti, jakékoliv nezákonné sledování jednotlivých vozidel či osob značně ztěžuje, ne-li znemožňuje. Šifrováním OBU ID prostřednictvím SHA1 a SHA2 bude zpětné dosledování konkrétní OBU ID zcela nemožné. Enforcement na mýtných branách nebude pro e-DK využit, což v důsledku znamená, že nebudou vytvářena a ukládána jakákoliv data o průjezdech pod enforcement branami a to včetně fotografických záznamů. Nebude existovat žádná databáze registračních značek osobních vozidel, která by umožnila „spárovat“ ID OBU a RZ. Incidenty (pokuty) budou zpracovávány pouze celní správou, či jinými státními složkami pověřenými dohledem nad eDK. To v důsledku znamená, že jediná situace, kdy bude existovat možnost „spárování“ ID OBU a RZ nastane při fyzické kontrole neplatiče příslušníkem celní správy resp. PČR. V diskuzích zmiňovaná obava, že bude existovat možnost odečítat data z OBU pomocí „levných“ zařízení podél silnice, vychází z neznalosti problematiky ochrany přenosu dat, která běžně znemožňuje neoprávněným osobám čtení obsahu přenášených dat. Vlastníkem centrály a součastně vlastníkem dat zpracovávaných v této centrále je ŘSD, umístění centrály je v ČR. Není nám nic známo o tom, že tato data se nachází mimo území České republiky. 16.9.2009 11:13
OTÁZKA: Dobry den, moc se mi libi ta myslenka pouzivat elektronicke dalnicni znamky, ale nezaplatime nakonec vic nez ted? Taky se mluvilo o tom, ze nas ted bude mozne s tou krabickou sledovat nebo nedej boze dokonce merit rychlost na dalnici. Pepa Joyride
Martin Hájek z Centra dopravního výzkumu. ODPOVĚĎ: Tak jak je systém koncipován sledování neumožňuje. Viz předchozí dotaz Obecně platí, že na všech silničních komunikacích se musí vybrat tolik, aby to stačilo na zajištění výstavby, provozu a údržby. Domnívám se, že v součastné době stát na těchto poplatcích vybere více, než zpět investuje do infrastruktury. Radikální zvýšení nepředpokládáme, ale měla by se změnit struktura těchto daní a poplatků (snížení silniční daně, spotřební daně z PHM atd…, zvýšení poplatků). Jde o složitější problematiku daňové reformy. Zavedení vinět neumožňuje měření úsekové rychlosti konkrétních vozidel, protože tato nejsou evidována. 16.9.2009 11:21
OTÁZKA: Dobrý den, myslíte si, že stát udělal dobře, když postavil mýto se zastaralou technologií? Jak je to vlastně dnes s použítm satelitu pro mýto v Evropě? Děkuji za odpověď. J. Hill Jirka Hill
Martin Hájek z Centra dopravního výzkumu. ODPOVĚĎ: Děkuji za pěkný dotaz. To, že je mikrovlnná technologie zastaralá, je jeden z nepravdivých mýtů. Jediné prokazatelné je, že jde o provozně spolehlivou, praxi ověřenou technologií. Obecně platí, že na menší rozsah zpoplatněné sítě do cca 5000km s vysokou intenzitou dopravy je výhodnější mikrovlnný systém. Naopak pro rozsáhlou síť s rozředěnou intenzitou (typické Německo cca 12 000km) jsou výhodnější satelitní systémy. Plošně je satelitní systém nasazen pouze v Německu. Druhým plošným projektem nasazení satelitního systému v Evropě měl být ve Velké Británií, projekt byl však odsunut na rok 2015. Důvodem je vysoká náročnost satelitních systémů obecně a samozřejmě výrazně vyšší náklady. Mikrovlnný systém je nasazen v 15 zemích v Evropě. 16.9.2009 11:29
OTÁZKA: Dobry den, jak mam postupovat v situaci, kdy muj vuz patri do kategorie do 3.5t, ale po pripojeni privesu uz se jedna o soupravu nad 3.5. ? Dekuji Ivan Sebek
Martin Hájek z Centra dopravního výzkumu. ODPOVĚĎ: Systém zpoplatnění vychází z aktuální hmotnosti vozidla při použití pozemní komunikace. Bohužel stávající právní úprava vychází z povinnosti úhrady dle nominální možné hmotnosti vozidla uvedené v technickém průkazu. Věřím, že dojde ke změně ve prospěch uživatelů. 16.9.2009 11:33
OTÁZKA: Dobrý den, proč má Kapsch tak exluzivní smlouvu. Celé mýtné je tak drahé, že je dokonce ztrátové zatím. Kolik dostal Řebříček do vlastní kapsy? děkuji Petr1234
Martin Hájek z Centra dopravního výzkumu. ODPOVĚĎ: Podobnou smlouvy mají všichni operátoři mýtného v Evropě, v rámci tendru tuto smlouvu přezkoumávaly jak české, tak evropské soudy a nezjistili žádné závady. Mýto není ztrátové, problematika nákladů na výběr mýta je složitější nejčastěji se zaměňuje cash flow za ekonomickou návratnost. Vývoj výběru mýta jasně prokazuje, že jde o ekonomicky návratný projekt. Tím nechci říci, že by se náklady daly snížit. Pokud se týká dotazu na pane exministra Řebíčka, odpověď neznám. Vy ano? 16.9.2009 11:38
OTÁZKA: Na jaké silnice nové mýtné bude platit? Dá se předpokládat, že se rozšíří někdy i na okresní silnice? Kamil
Martin Hájek z Centra dopravního výzkumu. ODPOVĚĎ: Dlouhodobě ano, krátkodobě ne. 16.9.2009 11:39
OTÁZKA: Stát je zadlužený a potřebuje zalátat díry v rozpočtu, nebylo by proto dobré zvýšit mýto pro těžké náklaďáky? Asi neplatí tolik, když jich na silnicích neubývá... Děkuji moc za odpověď, Egon hochodbobřířeky11
Martin Hájek z Centra dopravního výzkumu. ODPOVĚĎ: Zadlužení státu určitě nezpůsobili plátci daní a poplatků souvisejících se silniční dopravou, myslím si, že platí víc, než dostávají ze státního rozpočtu. Provoz nákladní dopravy není přímo závislý na výši nákladů na tuto dopravu, ale především souvisí s poptávkou po přepravě zboží. Tato rostla dlouhodobě, v součastné době poklesla. Cenová regulace je u nákladní dopravy méně efektivní, mnohem více je efektivnější u osobní dopravy (zácpy v pátek na výjezdech z velkých měst). 16.9.2009 11:43
OTÁZKA: Z čeho je financován váše "Centrum dopravního výzkumu" ? Co tam ještě zajímavého zkoumáte ? Chystáte něco převratného třeba jako čtveraté pneumatiky nebo inspekční jehlu na přítomnost alkoholu a jiných návykových látek ? Hujer
Martin Hájek z Centra dopravního výzkumu. ODPOVĚĎ: CDV je financováno z příjmu z realizovaných projektů, které získává v běžném tržním prostředí. Období dotací z Ministerstva dopravy je už dávno za námi. Zatím ne, ale budeme o Vašich návrzích přemýšlet . 16.9.2009 11:45
OTÁZKA: Dobrý den, chtěl bych se zeptat, zda je plánováno využití průjezdných bran k úsekovému měření rychlosti. brány jsou již teď vybaveny kamerami a předpokládám k tomutu kroku pouze softwarové dovybavení a konec záruk firmy Kapsch. Popřípadě kdy toto začne fungovat, abych sundal nohu z plynu? ;-) Děkuji bořek Satvitel &
Martin Hájek z Centra dopravního výzkumu. ODPOVĚĎ: Ne, viz předchozí dotaz. Jedná se o složitý právní problém. 16.9.2009 11:46
OTÁZKA: Na jakém principu budou nové elektronické známky fungovat ? RFID ? Petr Slavík
Martin Hájek z Centra dopravního výzkumu. ODPOVĚĎ: Děkuji za dotaz odborníka. Přesně tak, jedná se o Rádio Frekvenční Identifikaci. 16.9.2009 11:47
OTÁZKA: Dobrý den,chci se vás zeptat na kategorii vozidel na 3,5t obytná auta. Ta budou platit jak? Rostislav Kotek
Martin Hájek z Centra dopravního výzkumu. ODPOVĚĎ: Pokud tažné vozidlo má povolenou hmotnost nad 3,5t, spadá do kategorie nad 3,5t. Kategorie vozidla nehraje roli. 16.9.2009 11:49
OTÁZKA: Myslim si, ze je to jen priprava na zavedeni platby za ujete km i pro osobni auta. Zjistovani poctu vozidel, identifikace a jine dnes zvladnou kamery s prislusnym SW, pripadne cidla. Osobne se mi to nelibi, protoze nas stat jen ryzuje. Napriklad v Norsku plati zakon, ze kdyz se stavba zaplati z mytneho, tak je jiz zdarma (podmorske tunely a pod..)a ze stavu D1 mi je spatne. Jaky mate nazor na to co jsem napsal? kolik si myslete, ze by mohl casem stat ujety km na dalnici? V Italii se plati cca 1,5kc/km Francie 2Kc/km osobni auta.A to je hodne. Spravedlive by bylo placeni za km, ale to by muselo byt o rad nizsi Jirka
Martin Hájek z Centra dopravního výzkumu. ODPOVĚĎ: V součastné době se v odborných kruzích předpokládá pro páteřní komunikace dopravní sítě nejspravedlivější výkonové zpoplatnění i pro osobní vozidla (masovější rozšíření těchto systému v Evropě se nastane po roce 2012). Ve věci zpoplatnění ostatních komunikací nepanuje jednotný názor. Nemyslím si, že poplatek za ujetý km nebude tak vysoký jako ve Vámi uváděných zemích. Myslím si, že bude nižší. Jedná se ovšem o složitější problém mající přímou souvislost s dalším zdaněním. Domnívám se, že nelze prostě zvýšit poplatky uživatelů pozemních komunikací, aniž řešíme ostatní častí (lidově řečeno nemá smysl to jenom zdražit). 16.9.2009 11:56
OTÁZKA: Budou viněty pod branami i u os. aut pípat jako v náklaďácích a autobusech? Z toho mě asi trefí. Díky liberecak
Martin Hájek z Centra dopravního výzkumu. ODPOVĚĎ: Nebudou. 16.9.2009 11:56
OTÁZKA: Dobrý den ,prosím jak bude řešeno mýtné u postižených osob ,kteří ze zákona používají ve svém vozidle označení O1.Děkuji Luboš
Martin Hájek z Centra dopravního výzkumu. ODPOVĚĎ: Systém umí pracovat se stávajícími vyjímkami, obdobně je tomu u nákladních vozidel. 16.9.2009 11:57

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.