OTÁZKA:
Přeji dobrý den. Rád bych se zeptal, dle dostupných informací bude mít každá „krabička“ unikátní číselný kód, pomocí kterého může systém zjistit zda je za daný časový úsek zaplaceno. Nabízí se otzázka, jak bude systém zajištěn proti zneužití – sledování pohybu osob apod. Je pravdou že v současnosti jsou veškerá data z mýtného systému shromažďována v centrále fy Kapsch v Rakousku? Děkuji.
Danec
ODPOVĚĎ:
Palubní jednotky nebudou personalizovány – v rámci distribuce se pouze spáruje ID OBU a doba zakoupené platnosti. Žádné další informace nejsou pro provoz elektronických kupónů zapotřebí a také nebudou vyžadovány.
Požadavek přenositelnosti, jakékoliv nezákonné sledování jednotlivých vozidel či osob značně ztěžuje, ne-li znemožňuje.
Šifrováním OBU ID prostřednictvím SHA1 a SHA2 bude zpětné dosledování konkrétní OBU ID zcela nemožné.
Enforcement na mýtných branách nebude pro e-DK využit, což v důsledku znamená, že nebudou vytvářena a ukládána jakákoliv data o průjezdech pod enforcement branami a to včetně fotografických záznamů. Nebude existovat žádná databáze registračních značek osobních vozidel, která by umožnila „spárovat“ ID OBU a RZ.
Incidenty (pokuty) budou zpracovávány pouze celní správou, či jinými státními složkami pověřenými dohledem nad eDK. To v důsledku znamená, že jediná situace, kdy bude existovat možnost „spárování“ ID OBU a RZ nastane při fyzické kontrole neplatiče příslušníkem celní správy resp. PČR.
V diskuzích zmiňovaná obava, že bude existovat možnost odečítat data z OBU pomocí „levných“ zařízení podél silnice, vychází z neznalosti problematiky ochrany přenosu dat, která běžně znemožňuje neoprávněným osobám čtení obsahu přenášených dat.
Vlastníkem centrály a součastně vlastníkem dat zpracovávaných v této centrále je ŘSD, umístění centrály je v ČR. Není nám nic známo o tom, že tato data se nachází mimo území České republiky.
16.9.2009 11:13