Ptejte se šéfů prvního supermarketu v ČR

vydáno 15.8.2006 10:55
Na milion Čechů připadá nejvíc supermarketů ve střední Evropě. Je tomu ale teprve 15 let, co v tuzemsku vyrostl první z nich. O počátcích supermarketů v Česku budou se čtenáři diskutovat manažer první Many Martin Hildemann a první ředitel Aholdu Ivan Kopřiva.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 15. srpna 2006 do 11:19

OTÁZKA: Dobrý den, můžete říct, jak se za těch patnáct let změnilo nákupní chování českých zákazníků? Jsme teď například menší škudlilové než kdysi? Díky Connie K.
ODPOVĚĎ: Dobrý den, před 15ti lety byla MANA prvním supermarketem západního střihu. Za tu dobu se chování zákazníků změnilo hlavně ve vnímání kvality výrobků a kultury prostředí prodejen. Na druhou stranu přetrvává tlak na ceny zboží, výrazně se zvýšila konkurence na trhu, takže ceny se moc nezvýšily. Zákazníci se více rozdělili na ty, kteří preferují kvalitu a na ty, kteří preferují cenu zboží. 15.8.2006 11:06
OTÁZKA: Dobrý den. Jak na vás zapůsobilo chování českých zákazníků, tehdy na počátku 90. let? Třeba v porovnánís tím, co jste znali z ciziny... Vzpomínám si, že když otevírala Mana v Uh. Hradišti, že si tam lidi tu kávu zdarma čepovali do termosek a nosili domů... Kolín
ODPOVĚĎ: Dobrý den, překvapilo nás, že lidé stáli v zástupech před první prodejnou. Samozřejmě, že jsme snažili nabídnout něco navíc ke kávě. A všem se nám se to líbilo. Kávu bychom uvítali i dnes :o) Překvapení bylo na obou stranách. zákazník byl překvapen, že dostane něco zdarma a my, že to v tak velkém rozsahu akceptuje. 15.8.2006 11:09
OTÁZKA: Zdravím Vás. Jak to nakonec dopadlo s tím systémem vydávání lístečků u oddělení masa, když tam byla fronta? Matně si vybavuju, že to tak zpočátku skutečně bylo, ale pak se to asi moc neosvědčilo, ne? Když to už dneska nefunguje :-)... Lister
ODPOVĚĎ: Dobrý den, celé toto opatření mělo za cíl zvýšit komfort nákupu a šetřit zákazníkův čas. Díky otevírání nových prodejen se snížily počty zákazníků ve frontách. Stíhali jsme všechny obsloužit již bez pořadníků, takže jsme to na nových prodejnách nezaváděli. 15.8.2006 11:11
OTÁZKA: Dobry den! Byl Ahold uz od zacatku ziskovy? Byli jste nekdy ve ztrate? egon
ODPOVĚĎ: V zásadě platí asi u každé nové společnosti, že investice a náklady jsou v počátcích vyšší než zisky. Jednalo se nám hlavně o získání místa na trhu a dostání se do podvědomí zákazníků. 15.8.2006 11:13
OTÁZKA: Chtel bych se zeptat, co vas vedlo k tomu otevrit prvni supermarket zrovna v Jihlave, kdyz vzdycky se vetsina podobnych akci uskutecnovala ve velkych mestech Praha, Brno, Ostrava. Nebali jste se, ze v Jihlave nebude dostatecna kupni sila? Prece jenom Jihlava neni zadne velkomesto. Petr P.
ODPOVĚĎ: Naše společnost sídlila v Brně, do Jihlavy jsme to neměli daleko. V Jihlavě se nám hlavně naskytla první příležitost pronajmout si tento prostor. Takže jsme toho ihned využili a urychleně prodejnu otevřeli. Tenkrát to byla první moderní prodejna na sídlišti, tedy pro nás na velmi výhodném místě. 15.8.2006 11:15
OTÁZKA: Dobrý den, zajímalo by mě, jaké byly první ozvy a reakce lidí po otevření prvního supermarketu a jak dlouho trvalo než si na tento způsob nakupování zvykli. Děkuji Jana
ODPOVĚĎ: První odezva byla veskrze pozitivní. Zákazník snadno nacházel zboží v regálech, mohl si vybrat z široké nabídky zboží v moderním prostředí prodejny. Takže si zvykl hodně rychle. 15.8.2006 11:17
OTÁZKA: Na fotkách to vypadá, jako že lidi nakupovali po několika položkách, mají tam úplně prázdné košíky. To se zdá až neuvěřitelné, když si vezmete, jak jim teď ty vozejky přetejkají... To jsme se za těch 15 let tak rozežrali? Storm
ODPOVĚĎ: Vždycky platilo pravidlo, že lidé prvně navštívili prodejnu, aby si ji obhlédli. Zjistili ceny a výhodné nabídky. Pak teprve nakupovali. Samozřejmě způsob nákupu se postupně měnil z každodenních návštěv prodejny na týdenní objemové nákupy. 15.8.2006 11:19
OTÁZKA: Docela mě zarazilo, že trhák byl tehdy zrovna jablka jonagold? To tady tehdy žádné jablka nebyly? Myslel jsem, že češi jsou národ zahrádkářů. Měli jste pro to tehdy nějaké vysvětlení? Koblížek
ODPOVĚĎ: Ta jablka byla velmi kvalitní vzhledem k ročnímu období (červen), jedno bylo jako druhé. (Zahrádkáři se jablek dočkají většinou až na podzim.) Také jsme lidi mimořádně překvapili jejich cenou. Proto o ně byl tak velký zájem. Mimo jablek jsme měli mimořádně pestrou nabídku ovoce a zeleniny, z nichž některé druhy byly poprvé v takové šíři nabízeny v ČR. 15.8.2006 11:22
OTÁZKA: dobry den, kde dnes nejradsi nakupujete? franta
ODPOVĚĎ: Albert a Hypernova, to jsou naše prodejny. Je to pro mě pohodlné, protože nakupuji v prostředí, které znám. 15.8.2006 11:22
OTÁZKA: Co říkáte na shnilé maso v Hypernovách? Ve článku se píše o tom, že by v "nové Maně" člověk měl koupit takové maso, že pod ním doma nenjade "žádné překvapení"... Tak to vám trochu nevyšlo, ne? Kirsten
ODPOVĚĎ: V Hypernovách i Albertech nabízíme čerstvé a kvalitní maso. I přes nastavená školení a interní kontroly se minulý rok jednalo o selhání jedince. (Zaměstnáváme 14.500 lidí.) První MANA byla vyhlášená kvalitou a opracováním masa. 15.8.2006 11:26
OTÁZKA: Jak to bylo se zásobováním takového (na tehdější poměry) velkého obchodu? Neměli jste s tím problémy? Stejně tak jak jste řešili problémy s návali lidí a další věci spojené s logistikou nebo infrastruktorou? Protože dneska dostat se a zaparkovat u nějakého obchodu v centru města je téměř nemožné. Ronnie
ODPOVĚĎ: Celé zásobování prodejny bylo řádně promyšlené, smluvně zajištěné a trvale kontrolované. Spolupracovali jsme s českými dodavateli a jen část zboží byla dodávána za zahraničí. Postupně se budovala vlastní dodavatelská základna s důrazem na české producenty. Tato filosofie nám zůstala, v současné době nabízíme 80 - 85 % zboží od domácích dodavatelů nebo výrobců. S parkováním u prvních prodejen nebyl problém, bylo tam vždy velké parkoviště. 15.8.2006 11:29
OTÁZKA: Ve jedné vaší Hypernově u pultu s uzeninami je TV, ze které se linou reklamy, lépe řečeno stále se opakující reklama s velmi vlezlou znělkou. Nebojíte se, že kvůli tomu přijdete o zákazníky? Stála jsem na trochu šunky asi 5 min frontu a nebylo mi veselo. A nebojíte se stížností vašich zaměstnanců na psychický teror během pracovní doby? zákaznice
ODPOVĚĎ: Jedná se o nový marketingový nástroj, který testujeme. Uvidíme, jak si povede. Děkujeme za Váš názor. 15.8.2006 11:30
OTÁZKA: Kdo vymyslel nazve mana? A proc zrovna mana? Proc jste je pak prejmenovali? Arnostek
ODPOVĚĎ: Název prodejny je jednou z velmi důležitých složek reklamního působení na zákazníka. O názvu se vedly dlouhé diskuze. Svůj názor uplatňovali jak marketingoví odborníci, tak psychologové. Název MANA měl evokovat božský pokrm, v lidových rčeních se jedná o něco vynikajícího, výjimečného, lahodného. V naší české interpreteci ji zákazníci překřtili na Máňu, což je "dobrá žena ze sousedství". 15.8.2006 11:32
OTÁZKA: Máte k dispozici údaje o výši průměrného nákupu na jednoho zákazníka v supermarketu tehdy a dnes? Jak se změnila struktura nakupovaného zboží za těch 15 let? Díky. Karel
ODPOVĚĎ: První průměrné nákupy se pohybovaly z počátku okolo 100 korun. Dnes jsme samozřejmě někde jinde. To je dáno jednak šíří nabídky, ale i změnou nákupních zvyklostí. (Zákazníci nenakupují každý den.) 15.8.2006 11:34
OTÁZKA: Dobrý den.Proč je na prodejnách, čas od času, prováděno nesmyslné přesouvání zboží, které zákazníka vykolejí, znechutí a snad donutí i k odchodu (tedy alespoň mě k.)? Nechcete tímto, kupujícího povodit déle po prodejně, aby více utratil. Staré rozložení předpokládám dělali odborníci, sortiment se také radikálně nemění. Děkuji. Jan Šk. Jihlava
ODPOVĚĎ: Na prodejnách přemísťujeme zboží jen zřídka kdy. Jedná se tzv. remodellingy, při kterých se obnovuje technika v prodejně a s tím i rozložení zboží na prodejně. Intervaly remodellingů jsou většinou závislé na životnosti technických zařízení. Snažíme se o stejné uspořádání zboží ve všech prodejnách v republice. 15.8.2006 11:36